• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Efter att inte känt mig fullt nöjd med min gamla Tissotdykare efter batteribytet, har jag idag beställt en Orient Blue Ray, vilket jag inte sett att någon annan här har. Har blivit så van vid automatiska ur, att kvartsur känns helt fel. Till våren är det tänkt att jag skall ha min första Rolle, men fram tills dess tror jag att denna blir smaskens. Beställde gjorde jag från orientuhren.de då de verkar ha de bästa priserna. :)

348755d1325514568-noch-orient-deep-ray-orient03.jpg

Grymma de där. Jag är nära på en mako!

Ja jag velade själv lite fram och tillbaka mellan Makon och Ray:en, men har väl slutligen kommit fram till att det som gör att Makon går bort, är de små siffrorna på vridringen, och att Ray:ens lume skall vara väldigt mycket bättre. En beater utan bra lume känns inte helt rätt för mig. Makons urtavla känns dock lite mer annorlunda, vilket talar till dens fördel. :)

Efter att inte känt mig fullt nöjd med min gamla Tissotdykare efter batteribytet, har jag idag beställt en Orient Blue Ray, vilket jag inte sett att någon annan här har. Har blivit så van vid automatiska ur, att kvartsur känns helt fel. Till våren är det tänkt att jag skall ha min första Rolle, men fram tills dess tror jag att denna blir smaskens. Beställde gjorde jag från orientuhren.de då de verkar ha de bästa priserna. :)

Bra val :)

Och skulle du tycka den är skit har du ju inte direkt plöjt ner en förmögenhet i klockan ;) Det största klagomålet jag brukar höra på framförallt de billiga Orienterna är att folk tycker länken är "sådär". Jag har själv ingen aning eftersom länk alltid åker av direkt på alla mina klockor, min Mako beställde jag en version som kom på gummi.

Orient har dessutom den bästa blå urtavlan ;)

Jag tror att alla urverk som börjar på 40 har hack och handuppdrag.
Stämmer iaf på alla jag sett så kolla efter det.

Ska jag vara ärlig glömde jag helt m-force i hack och manuell uppdragnings listan, det är samma urverk (eller iaf samma familj) som det som sitter i OSD.

Har ju inte köpt den än. Klockkontot är dessutom snuskigt tomt.
Skall iofs bäras mycket mindre. Ungefär som en på 44 mm enligt uppgift.
Din Sat Diver är nog trots allt fortfarande besten i sammanhanget... :p
Ja den är gigantisk, därav skrämmer nya M-force livet ur mig (aldrig sett den IRL)

EDIT:// syntax

Bra val :)

Och skulle du tycka den är skit har du ju inte direkt plöjt ner en förmögenhet i klockan ;) Det största klagomålet jag brukar höra på framförallt de billiga Orienterna är att folk tycker länken är "sådär". Jag har själv ingen aning eftersom länk alltid åker av direkt på alla mina klockor, min Mako beställde jag en version som kom på gummi.

Orient har dessutom den bästa blå urtavlan ;)

Tack Spindel! :)

Det var lite så jag tänkte också. Eftersom jag ändå skall få en dyr klocka i sommar, så ville jag inte bränna en massa på en beater. Beträffande armbanden, så säger de på de Youtubevideor jag kikat, att de tycker att länken är lite rasslig. Vad det innebär i praktiken kan jag såklart inte avgöra förrän klockan dyker upp med posten. Nu är jag egentligen lite allergisk mot nato, men skulle kunna tänka mig att det funkar på den här klockan. :)

Tack Spindel! :)

Det var lite så jag tänkte också. Eftersom jag ändå skall få en dyr klocka i sommar, så ville jag inte bränna en massa på en beater. Beträffande armbanden, så säger de på de Youtubevideor jag kikat, att de tycker att länken är lite rasslig. Vad det innebär i praktiken kan jag såklart inte avgöra förrän klockan dyker upp med posten. Nu är jag egentligen lite allergisk mot nato, men skulle kunna tänka mig att det funkar på den här klockan. :)
Ja det funkar!
image.jpg

Men tänk på detta när du läser mitt svar: precis som du är alergisk mot nato är jag alergisk mot alla former av länk (mesh är inte länk :p ). Men det finns alltid gummi, skinn, andra former av tyg och mesh.

EDIT:// djävlar va tydligt repan i glaset syntes på den bilden :p

• Like
Reactions: jhm

Länkarna tycker jag är helt ok för prisklassen. Några fler mikrojusteringar hade väl inte skadat men helt ok. Ändlänkarna är väl inte bäst i världen men passformen brukar man kunna fixa till rätt bra med en tång [emoji1].

Den där gör sig också riktigt bra på mesh.

(Vilket påminner mig att jag måste sätta mesh på min igen)

Vad jag förstått är den anodiserad (eller motsvarande), och inte lackerad. Jag kikade på the urban gentry på tuben, där han recenserar just den modellen. Handlar gör du från orientuhren.de de är billigare än alternativen ovan. Kolla här:

Vad jag förstått är den anodiserad (eller motsvarande), och inte lackerad. Jag kikade på the urban gentry på tuben, där han recenserar just den modellen. Handlar gör du från orientuhren.de de är billigare än alternativen ovan. Kolla här:

Tja jo jag såg såg den. Dock har jag läst om att folk som köpt tycker den Den repas lätt och att finishen är sådär.

Kanske vad man får förvänta sig med tanke på priset.

M

Tja jo jag såg såg den. Dock har jag läst om att folk som köpt tycker den Den repas lätt och att finishen är sådär.

Kanske vad man får förvänta sig med tanke på priset.

M

Allt är ju relativt, men vad jag förstått, så är det egentligen bara Rado:s svarta keramikur (kan finnas fler tillverkare) som står emot repor. Är man däremot rädd om sina grejor, så tror jag risken är ganska liten för repor. Finishen i verkligheten kan jag inte säga nåt om. Jag tyckte själv att modellen var tuff, men tror inte att den passar mig och min stil i övrigt. :)

Finns det någon rolig kvartsdykare man kan köpa för under2000kr?

De första jag kommer att tänka på är (dykare är löst tolkat):

FUG1S003W6 pris €110-140
image.jpg

LUN9P001D0 pris €100-120
image.jpg

Båda finns även i lite andra färger, den sista är ok men cyklopet sabbar den. Bägge är utrustade med nåt Seikoverk så du kommer känna dig hemma ;)

Hehe, tack Spindel. Den sista var cool förutom bubblan, men den kanske ligger under glaset?

Hehe, tack Spindel. Den sista var cool förutom bubblan, men den kanske ligger under glaset?
Jag glömde att nämna att Orient har ett undermärke som heter Town & Country Surf Hawaii med badklockor i glada färger och g-shockloknande alster också. Jag och Mforce diskuterade detta märke lite tidigare. Troligen inte det du är ute efter men du kan ju alltid kolla på det om du är intresserad av att ha något udda.

Finns det någon rolig kvartsdykare man kan köpa för under2000kr?

Du har ju också den som jag tycker är snyggast av Orients kvartsare.
orient-fune3002d_50107_1.jpg

fune3002d
Datumbubblan är dock kvar.

Ska väl tilläggas att den andra av de två som Spindel visade listas som NOS på orientuhren.de, som är den enda handlaren i Europa jag vet har den, och är en utgången modell (vilket inte nödvändigtvis gör den svårfångad).

Du har ju också den som jag tycker är snyggast av Orients kvartsare.
orient-fune3002d_50107_1.jpg

fune3002d
Datumbubblan är dock kvar.

Ska väl tilläggas att den andra av de två som Spindel visade listas som NOS på orientuhren.de, som är den enda handlaren i Europa jag vet har den, och är en utgången modell (vilket inte nödvändigtvis gör den svårfångad).
Det var den jag trodde jag la upp tips på :p

Visar hur bra koll jag har på Orients kvartssortiment :p

Tillbaka
Topp