• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Diskretion och elegans. Därför gillar jag Orient. Håller ni med?
IMG_20210214_184332.jpg

GMT-vridning, utan GMT-funktion?
Är det som är den primitiva GMT-funktionen. Man vrider ringen efter var timvisaren står och tidszon.
Ja det är kasst, och man kan lika gärna räkna själv, men det var så de kom på 60-talet.

Edit// mängder av dem hade städer skrivna på tavlan som hjälp. Det är en worldtimer inte en gmt. Men Orient valde bort det, antagligen av estetiska skäl. De gjorde reissues av de som stack ut tavelmässigt.
iu

Väldigt rimligt prissatta klockor dessa Orient. Kul att se alla bilder på dom i vardagen. Har kikat på Seiko men dessa verkar också intressanta. Om någon känner att dom har en Kamasu eller Bambino för mycket kan jag tänka mig ta över den!

Har ni inget bättre för er så tycker jag ni ska kolla på den här.

Hej igen!:artist:

Tillbaka med en videorecension på Youtube-kanalen, denna gång min första Orient Star klocka nånsin. Denna kallas ofta för "Heritage Gothic" men exakta koden för denna variant är RE-AW0005L00B. Detta är en limited edition som det tillverkas 1000 st av allt som allt. Otroligt snygg tavla som har väldigt fina detaljer. Tavlan kan se svart ut i många sorters belysning men beroende på ljuset kan den ha en väldigt djup blå färg och ibland även lite bryta mot lila. Storleken är väldigt snärtig med en diameter på 38,7 mm som jag tycker att är passlig för en "dress" klocka. Speciellt Orient är känd för att göra klockor av denna stil lite väl stora. Orient Star har lite mindre klockor överlag vilket jag personligen föredrar.

Låter videon göra resten av recesionen för de som blev intresserade :) Hoppas som vanligt att detta väcker intresse och att ni finner det nyttigt. Ifall ni har frågor så svarar jag gärna! (Här eller ännu hellre i kommentarfältet på Youtube)

moon nice.png

Ny månfas utan hålet. Äntligen.
Grym tavla.
Tyvärr toklimiterad till 70-års jubileet, men förhoppningsvis kommer den som ordinarie senare.
Något billigare listpris än den med hål. Konstigt nog.

Senast ändrad:
Har en OrientStar diver som kom på gummi orginal. Jag har provat med olika nato och har den nu på ett mesh. Tycker den funkar på det mesta men är lite sugen att pröva den på länk oxå. Nån som har erfarenhet av Orientstar diverns länk? Är det nåt att leta efter eller borde man gå på något annat istället? Alla tankar, tips och funderingar är välkomna. Ref på klockan: AU0303B00B

IMG_20201127_190129_159.jpg

Har en OrientStar diver som kom på gummi orginal. Jag har provat med olika nato och har den nu på ett mesh. Tycker den funkar på det mesta men är lite sugen att pröva den på länk oxå. Nån som har erfarenhet av Orientstar diverns länk? Är det nåt att leta efter eller borde man gå på något annat istället? Alla tankar, tips och funderingar är välkomna. Ref på klockan: AU0303B00B

Kvalitetsmässigt är länken bra.
Klassen bättre än de på vanliga orient (sat diver undantaget).

Det jag inte gillar är att den inte smalnar av. Den är extremt massiv på armen.
Har du inget emot det så kör.
Annars kan du spara pengarna eller hoppas på att en tredjepartslänk dyker upp.

Riktigt vacker pjäs <3

Kvalitetsmässigt är länken bra.
Klassen bättre än de på vanliga orient (sat diver undantaget).

Det jag inte gillar är att den inte smalnar av. Den är extremt massiv på armen.
Har du inget emot det så kör.
Annars kan du spara pengarna eller hoppas på att en tredjepartslänk dyker upp.
Tack för svaret. Att den känns massiv kan ja nog ta (har grova 8" handleder). Får kolla runt lite så dyker väl nåt upp...

Tritonen är väldigt natoband vänlig, den har ganska långa och sluttande bandhorn. Detta nato från Royal Straps är nog det skönaste jag haft, väldigt mjukt och följsamt och lagom längd för en gång skull!
IMG_20210307_083255.jpg

Riktigt nöjd även om den är i de största laget, men har en mudmaster som är ännu större så är hyfsat vann.

Tillbaka
Topp