• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har fått igång en gammal Orient som legat i en låda läääänge. Nyfiken på mer info om modellen. Någon som har koll eller var jag kan hitta mer info. Vanliga sökningar ger ingenting på denna modell.
Orient har inte nåt eget register.
Det är alltså en djungel.

Det enda jag sett förutom blogginlägg är ngn som försökt sammanställa ett register över urverken och kopplat de hyfsat till de mer kända modellerna.
https://watchmandan.com/orient_movements.htm
 
Hejsan allesammans!

Har ingen erfarenhet av Orient, men fått en i arv med en drös annat kuriosa. Försökte identifiera den via serienummer, chronos watchfinder och lite allmänt googlande. Men kammat noll.
Någon som vet referensen eller annat användbart om denna?

(såg nu att jag har tvättmedel på tummen, ni får ursäkta)


8AFC9B8D-8BC9-407B-8AB5-6A5D43E1A900.jpeg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hejsan allesammans!

Har ingen erfarenhet av Orient, men fått en i arv med en drös annat kuriosa. Försökte identifiera den via serienummer, chronos watchfinder och lite allmänt googlande. Men kammat noll.
Någon som vet referensen eller annat användbart om denna?

(såg nu att jag har tvättmedel på tummen, ni får ursäkta)


8AFC9B8D-8BC9-407B-8AB5-6A5D43E1A900.jpeg
Kvartsklockorna är ännu mer hopplösa att få info om. Jag har läst nånstans att Orient vid ngn tidpunkt har tillverkat kvarts verk, men jag är skeptisk till att det stämmer. Finns ingen som har sammanställt någonting om kvarts ( som jag hittat).
Idag används hur som helst verk från seiko (och miyota om de får för sig göra ngn ny ana-digi).

Orient är som bekant ett volymmärke och pumpar ut rätt mkt klockor. Andrahandsvärdena är därför inget vidare (förutom vissa automat modeller).

Jag gissar att din klocka är från 80-talet.
Den är fin. Använd den. Inte värd att sälja imho.
 
Kvartsklockorna är ännu mer hopplösa att få info om. Jag har läst nånstans att Orient vid ngn tidpunkt har tillverkat kvarts verk, men jag är skeptisk till att det stämmer. Finns ingen som har sammanställt någonting om kvarts ( som jag hittat).
Idag används hur som helst verk från seiko (och miyota om de får för sig göra ngn ny ana-digi).

Orient är som bekant ett volymmärke och pumpar ut rätt mkt klockor. Andrahandsvärdena är därför inget vidare (förutom vissa automat modeller).

Jag gissar att din klocka är från 80-talet.
Den är fin. Använd den. Inte värd att sälja imho.

Hallå igen!
All right, tack för din input. Vi får se vad som blir dess öde :)

Cheers,
 

Goflorp

Cartier
Kvartsklockorna är ännu mer hopplösa att få info om. Jag har läst nånstans att Orient vid ngn tidpunkt har tillverkat kvarts verk, men jag är skeptisk till att det stämmer. Finns ingen som har sammanställt någonting om kvarts ( som jag hittat).
Idag används hur som helst verk från seiko (och miyota om de får för sig göra ngn ny ana-digi).

Orient är som bekant ett volymmärke och pumpar ut rätt mkt klockor. Andrahandsvärdena är därför inget vidare (förutom vissa automat modeller).

Jag gissar att din klocka är från 80-talet.
Den är fin. Använd den. Inte värd att sälja imho.
Håller med. Ofta är väl affektionsvärdet högre om den tillhört ngn morfar t ex.
Bättre använda.
Jag hade ju blivit glad om det fanns ngn ung i släkten som behöver klocka som kunde bruka den. Alltför många idag "nöjer sig med mobilen" ....morr
 

kuma-kun

Audemars
Har fått igång en gammal Orient som legat i en låda läääänge. Nyfiken på mer info om modellen. Någon som har koll eller var jag kan hitta mer info. Vanliga sökningar ger ingenting på denna modell.

Ser ut som en 70-talare, antagligen en exportmodell eftersom jag aldrig sett ett liknande boettlock.
Bättre bild på tavlan vore roligt så man kan se texten längst ner.
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det finns böcker i ämnet men dom tar mest upp 50 och 60-talarna.
Kan visa imorgon för nu är jag ute på vift.
Jo jag vet. Men de är väl inte heltäckande och från orient själva?
Finns nåt uppslagsverk om japansk klockindustri bl. a.
Orient själva verkar inte ha nån vidare koll alls när forumfolk har frågat.


Skulle kanske skrivit att jag inte sett ngt online på engelska för tydligheten skull.
Min japanska är obefintlig.

Men gör gärna det. Vore kul.
 

Goflorp

Cartier
Hejsan allesammans!

Har ingen erfarenhet av Orient, men fått en i arv med en drös annat kuriosa. Försökte identifiera den via serienummer, chronos watchfinder och lite allmänt googlande. Men kammat noll.
Någon som vet referensen eller annat användbart om denna?

(såg nu att jag har tvättmedel på tummen, ni får ursäkta)


8AFC9B8D-8BC9-407B-8AB5-6A5D43E1A900.jpeg
En grundbult i att kunna hitta någon som helst info är ett tydligt foto av baksidan samt de där Siffrorna som står längst ner vid 6 på urtavlan.
 

santavitosia

Breitling
Försöker lägga upp lite nya bilder i jakten på info kring detta lådfynd. Affektionsklocka som tickar och går riktigt bra. Mobilkamera tyvärr. Och en rätt kass fotograf😉
 

Bilagor

  • 0AA3FC2C-7E22-4CDF-A09F-3F91FB7550F0.jpeg
    0AA3FC2C-7E22-4CDF-A09F-3F91FB7550F0.jpeg
    472.1 KB · Visningar: 14
  • E6FA84F4-FE46-470E-AA78-F83CB8D795D9.jpeg
    E6FA84F4-FE46-470E-AA78-F83CB8D795D9.jpeg
    475.8 KB · Visningar: 18
  • 8C0074EF-518E-4C69-A18F-26DF43ED2862.jpeg
    8C0074EF-518E-4C69-A18F-26DF43ED2862.jpeg
    227.1 KB · Visningar: 21
Ser ut som en 70-talare, antagligen en exportmodell eftersom jag aldrig sett ett liknande boettlock.
Bättre bild på tavlan vore roligt så man kan se texten längst ner.
Hallå igen!

Larvigt bra skick om det är en 70 talare, hade varit kul.
Längst ned står det till vänster om 6: Japan U
Och till höger om 6: 58716477-057
Kanske kan det leda fram till något :)

Cheers,
 

kuma-kun

Audemars
Hallå igen!

Larvigt bra skick om det är en 70 talare, hade varit kul.
Längst ned står det till vänster om 6: Japan U
Och till höger om 6: 58716477-057
Kanske kan det leda fram till något :)

Cheers,

Japan därnere är bra, man ska vara försiktig med Made in Japan som indierna gärna skriver på sina, och tavlan ser ut som man kan tycka att den ska se ut.
Att den är i så speciellt skick för att vara från 70-talet tycker inte jag.
Får dom som är intresserade av äldre Orienter kan min tråd i vintagedelen vara något, inte bara Orienter utan mest andra japanska.
Kuma-kuns dagensklocka 2021. | Klocksnack

 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nytt!
Galen (som det ska vara) M-force med kompassbezel.
april%2B21%2Bforce%2Bversions.png

Jag gillar dem trots storleken (47 mm med kronskyddet).

Månfas med fantastiska tavlor.
april%2B21%2Bmoon%2Bversions.png

Hade köpt om det inte var för hålet.
Blir sur bara av tanken på hålet.

Mer info hos Orientplace.
 

BuckWalker

Breitling
od.jpg


Fick precis hem min efterlangtde Orient Defender 2, enligt stockbilden ovan. Tycker dock lanken, och spannet, kanns rassligt och billigt. Nagon som har en likadan men satt den pa nagon roligare lank? Behover lite inspiration kanner jag. I ovrigt en kul klocka!
 

Tobias H

Breitling
Den skall du ju ha på ett fläskigt läder från Rios1931 .... ett av deras dubbelvikta buffel...
od.jpg


Fick precis hem min efterlangtde Orient Defender 2, enligt stockbilden ovan. Tycker dock lanken, och spannet, kanns rassligt och billigt. Nagon som har en likadan men satt den pa nagon roligare lank? Behover lite inspiration kanner jag. I ovrigt en
od.jpg


Fick precis hem min efterlangtde Orient Defender 2, enligt stockbilden ovan. Tycker dock lanken, och spannet, kanns rassligt och billigt. Nagon som har en likadan men satt den pa nagon roligare lank? Behover lite inspiration kanner jag. I ovrigt en kul klocka!

Kanske får lite idéer här. Inte samma klocka men ändå.
 
Topp