• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Första Orienten
DFA6755F-9C2F-48C6-8544-658CC5113D73.jpeg
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Kul att du slog till 👏🏼👏🏼 Gratulerar till en grym klocka 👍🏼🥳

Hur är känslan än så länge?
Jag fick den i present tom :).
Skön länk. Gillar alla detaljer med de romerska siffrorna och den fasade ringen runt som löper längs med index.

Den hade gärna fått vara lite tunnare. Men annars gillar jag storleken.

Jag tror att om de inte kört power reserve eller romerska index så hade det nog blivit en hit bland wisare. Eftersom detaljarbetet är så pass fint i prisklassen. Själv gillar jag att det händer en hel del på tavlan.
 

Fluve

Cartier
Kollar på att införskaffa mig en ny diver och gillade den Makon som jag hade innan, tänkte kolla vad det är för skillnad på Ray, Mako, Kamasu-modellerna.
Är det bara indexeringarna på urtavlan och händerna som ändras i princip eller är det andra saker med?

Såg att Kano och Triton var lite större vilket inte är lika optimalt för mina taniga handleder.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Kollar på att införskaffa mig en ny diver och gillade den Makon som jag hade innan, tänkte kolla vad det är för skillnad på Ray, Mako, Kamasu-modellerna.
Är det bara indexeringarna på urtavlan och händerna som ändras i princip eller är det andra saker med?

Såg att Kano och Triton var lite större vilket inte är lika optimalt för mina taniga handleder.

Jag tror Ray har lite bättre lume än Mako, jag tror det är för att markeringarna på bezeln är större och därmed har mer lysmassa, men jag har själv inte ägt någon Ray (endast 2 st Mako, 1:a resp, 2:a generationen), så jag vet inte hur stor skillnaden är i praktiken. Det kanske någon annan kan svara på. Metallänkarna är lite annorlunda på Ray resp. Mako (endast borstad på Mako, borstad och polerad på Ray).

Jag har ingen erfarenhet av Kamasu. Däremot av Kano, och jag skulle säga att finishen känns som om den är snäppet bättre än Mako. Bl,a. indexen känns skarpare på något sätt, och de är inte lika platta som på Makon, vilket ger urtavlan ett större djup. Jag vet inte om det är likadant på Kamasu. Annars är väl den stora fördelen med Kamasu att den har safirglas.
 

Tobyponken

Cartier
Jag tror Ray har lite bättre lume än Mako, jag tror det är för att markeringarna på bezeln är större och därmed har mer lysmassa, men jag har själv inte ägt någon Ray (endast 2 st Mako, 1:a resp, 2:a generationen), så jag vet inte hur stor skillnaden är i praktiken. Det kanske någon annan kan svara på. Metallänkarna är lite annorlunda på Ray resp. Mako (endast borstad på Mako, borstad och polerad på Ray).

Jag har ingen erfarenhet av Kamasu. Däremot av Kano, och jag skulle säga att finishen känns som om den är snäppet bättre än Mako. Bl,a. indexen känns skarpare på något sätt, och de är inte lika platta som på Makon, vilket ger urtavlan ett större djup. Jag vet inte om det är likadant på Kamasu. Annars är väl den stora fördelen med Kamasu att den har safirglas.
Har ägt Mako 2 och Ray 2 dock ej samtidigt. Min minnesbild är att Ray hade ganska mycket bättre lume än Mako. I övrigt är det mest design som skiljer.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Har inte Kamasun sapphire glass och hacking gämtemot Makon?

Kamasu har safirglas, vilket varken Ray eller Mako har. Kamasu samt 2:a generationens Ray och Mako har hacking: 1:a generationen Ray och Mako saknar hacking.

Som jag har fattat det är det samma urverk i Kamasu som i 2:a gen Ray och Mako, medan 1:a gen Ray/Mako har ett äldre urverk, som saknar hacking och handuppdragning och där man ställer in veckodag separat.
 
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Har ägt Mako 2 och Ray 2 dock ej samtidigt. Min minnesbild är att Ray hade ganska mycket bättre lume än Mako. I övrigt är det mest design som skiljer.

håller med, inte heller ägt dem samtidigt men Ray 2 har bättre lume och känns mer dykare. Kan iof bero på jag hade den i svart med, matt tavla på den kontra blå sunburst på Mako 2. Tycker också bezeln är snyggare och var mycket bättre än makon att snurra.

Köp båda helt enkelt @Fluve, funderar jag på. Sjukt man kan få dem begagnade i grymt skick båda ändå billigare än en skx 😎 Och allt linjerar med 🤓
54860EAD-1280-4C0B-88FD-DAE924FB54D5.jpeg
3442F7BF-4ECD-437A-AD76-F0E96587A3EE.jpeg


och från nätet. Synd de slutade med kronan kl 2, trevlig detalj annars!
4B2FF166-E70C-4E15-AB9D-C765950B4FDA.jpeg
 

Fluve

Cartier
Just nu så lutar det åt antingen en Kamasu för glaset eller en Ray II för lumen.
Tycker det är lite synd att de lagt så mycket krut på 44mm modellerna då Kanon har massa fräcka färger att välja mellan.
 
Topp