• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker designen på den gamla är långt mycket bättre än den nya men det är ju en smaksak förstås. Saknar den jag sålde till dig men har ju kvar OSD300 som tur är. :cool:
D48419FC-AF5B-47B8-8AA5-1143A443D28E.jpeg

den där är ju grym med 😎 Men en blå triton vill jag nog ha en dag, man får ju så mkt för pengen.
 

jpp

Breitling
Blivit med Orient sen i helgen så då får man ju passa på här.
Blev en grön Kamasu som första men förmodligen inte sista.
Gillar att den rör sig mellan svart och grön beroende på ljus (får ta lite bättre bilder tidigare på dagen😅) men generellt diskret.
Positivt överraskad av storleken också och känns kompakt på 41,8 mm.
Nu sitter den inte på originallänk utan en annan från Strapcode(tror jag) så ska testa båda innan jag uttalar mig om det.

Men hittills väldigt nöjd med första dykaren!
 

Bilagor

  • 2021_0816_22073100.jpg
    2021_0816_22073100.jpg
    115.5 KB · Visningar: 29

Patric J

Rolex
2-Faktor
Ser att jag missat att lägga ut en bild på min hittills enda Orient. Även om jag i regel föredrar en enkel och ren design utan subdialer eller andra extrasaker på urtavlan så kände jag direkt när jag såg den att denna vill jag ha. Mätaren som visar hur mycket fjädern är laddad är en suverän ide'. Och det öppna hjärtat gör urtavlan kul att se på.
Denna klocka är nog den vackraste i min samling, och frånvaron av dag eller datumfönster gör den enkel att ställa in utan behov av att ta hänsyn till för eller eftermiddag heller.
Direkt när jag såg den på bild kände jag att den gröna urtavlan var rätt för denna klocka och jag har inte ångrat mig.
Tissot Gentleman powermatic 80 brukar anges som en av de bästa alternativen under 1000 dollar. Jag har den också och älskar den. Men denna Orient Star är definitivt inte ett steg efter när det gäller klass. För drygt 4000kr(inklusive frakt, tull och moms) från Jomashop var det ett riktigt kap anser jag.

20210822_175217.jpg
 
Senast ändrad:

Kamp

Omega
Jag har tänkt att köpa en klocka till min bror i present. Har lyckats luska fram att han vill ha en stilren klocka på mesh.
Har ingen erfarenhet av orient men känns som bra pang för pengen.

Någon som kör någon orient på mesh som vill bjuda på inspiration? Alternativt tipsa om någon prisvärd modell, gärna söder om 2 tusen.
 

Fluve

Cartier
Jag har tänkt att köpa en klocka till min bror i present. Har lyckats luska fram att han vill ha en stilren klocka på mesh.
Har ingen erfarenhet av orient men känns som bra pang för pengen.

Någon som kör någon orient på mesh som vill bjuda på inspiration? Alternativt tipsa om någon prisvärd modell, gärna söder om 2 tusen.
Drog en snabb googling och hittade denna på Reddit, en bambino på mesh

Tror man kan hitta bambinos på runt 2k
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag har tänkt att köpa en klocka till min bror i present. Har lyckats luska fram att han vill ha en stilren klocka på mesh.
Har ingen erfarenhet av orient men känns som bra pang för pengen.

Någon som kör någon orient på mesh som vill bjuda på inspiration? Alternativt tipsa om någon prisvärd modell, gärna söder om 2 tusen.

Orient Maestro på mesh, finns som automatiska:
RA-AC0E05N
RA-AC0E06E
RA-AC0E07S

Finns även en kvartsvariant med subsekund:

RA-SP0005N
RA-SP0006E
RA-SP0007S
 

Kamp

Omega
Drog en snabb googling och hittade denna på Reddit, en bambino på mesh

Tror man kan hitta bambinos på runt 2k
Bra tips, kollat på både den och Maestro.
Orient Maestro på mesh, finns som automatiska:
RA-AC0E05N
RA-AC0E06E
RA-AC0E07S

Finns även en kvartsvariant med subsekund:

RA-SP0005N
RA-SP0006E
RA-SP0007S
Föll för Maestro, framförallt den mekaniska. Jag själv hade definitivt gått på den blå/gröna men eftersom att det inte är till mig blir det nog den svarta:
Slim Automatic | Orientklockor
 

Kamp

Omega
Hur hade ni tänkt med urverken mellan dessa två? Hugget som stucket eller säkrare att ta quartz sett till hur pass billigt det mekaniska är?

 

Brogin

Rolex
Hur hade ni tänkt med urverken mellan dessa två? Hugget som stucket eller säkrare att ta quartz sett till hur pass billigt det mekaniska är?

Automaten har bättre vattentålig, 100m mot 50m, för övrigt är det väl en smaksak, låt dig inte luras av priset, Orient kan suna grejer. Quartz brukar va lite tunnare och det gör ju inte nåt heller på en sån typ sv klocka.
 

Flying Viking

Omega
2-Faktor
Hur hittade jag inte Orienttråden förrän nu!! Otroligt.

Nothing but love for Orient, kan inte säga annat :cool:. Har och har haft ett antal modeller och gjort video-recensioner på Youtube om dem. Min favorit hittills är min Orient Star Heritage Gothic, otroligt vacker klocka. Svårt att få fångat snyggheten på video med så dynamisk urtavla. Någon annan som har erfarenhet med denna modell?


Kan väl lika väl posta hit min Orient samling i form av thumbnails, ifall någon modell väcker någons intresse:artist: Nästa video kommer att vara på en Orient M-Force, fullständig pansarvagn :D

Svarar gärna på frågor om modellerna!

 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Ett par nyinköp från sista tiden:
DSCN0570.JPG

En Mako 2. Ursprungligen en svart modell, med aftermarket pepsi-inlägg i bezeln.
DSCN0571.JPG

AG03001W. Hade tidigare den svarta modellen, AG03001B. Denna har en silvrig urtavla. Det kanske inte framgår så tydligt på bilden, men denna har en tydlig sunburst-effekt, som leker med ljuset på olika sätt beroende på vinkel.
 
Topp