• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Alla jag har sett har glasbaksida.
Möjligt att jag missat nån tidig men tror inte det.
Kan vara bytt också. Men jag tror inte det heller.

Har inte första generationen Orient Esteem solid/täckt baksida? (Påminner om Bambino Open heart, men är något större och har platt mineralglas istf Bambinos välvda)

Edit: Här är en genomgång av 1 gen Esteem, ser ut som det kunde vara den svarta det är frågan om.
 
Senast ändrad:

matalm

Cartier
Min första Orient fick bli en brasse. Orient Poseidon tillverkade i Manaus i Amazonas endast för den Brasilianska marknaden. Den här modellen är begränsad till bara 500st. Det är en imponerande 300meters dykare med titanboet (finns även titanarmband förutom dom två gummiremmar som också
k
9899FF5D-07A3-41DC-8A3F-06F9CC6ACD72.jpeg
E19CA20B-D215-4B85-B7F4-55180E59BDC0.jpeg
8F45F309-32FB-4D64-B030-A014C7F8C22E.jpeg
om med.) Den har hacking, kraftreservsindikator och helium escape valve…Den verkar nästan helt omöjlig att få tag i utanför Brasilien, så lite nöjd att jag lyckades få tag i en när jag äntligen kunde resa dit igen. :)
@Mforce har ju också en brasse, väl? Tror inte den är flippad. 😀
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Min första Orient fick bli en brasse. Orient Poseidon tillverkade i Manaus i Amazonas endast för den Brasilianska marknaden. Den här modellen är begränsad till bara 500st. Det är en imponerande 300meters dykare med titanboet (finns även titanarmband förutom dom två gummiremmar som också
k
9899FF5D-07A3-41DC-8A3F-06F9CC6ACD72.jpeg
E19CA20B-D215-4B85-B7F4-55180E59BDC0.jpeg
8F45F309-32FB-4D64-B030-A014C7F8C22E.jpeg
om med.) Den har hacking, kraftreservsindikator och helium escape valve…Den verkar nästan helt omöjlig att få tag i utanför Brasilien, så lite nöjd att jag lyckades få tag i en när jag äntligen kunde resa dit igen. :)
Bra köp! 👍
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har inte första generationen Orient Esteem solid/täckt baksida? (Påminner om Bambino Open heart, men är något större och har platt mineralglas istf Bambinos välvda)

Edit: Här är en genomgång av 1 gen Esteem, ser ut som det kunde vara den svarta det är frågan om.
Såklart.
Det är Orient Esteem 2.
54676976-96870807-11453-org.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Min första Orient fick bli en brasse. Orient Poseidon tillverkade i Manaus i Amazonas endast för den Brasilianska marknaden. Den här modellen är begränsad till bara 500st. Det är en imponerande 300meters dykare med titanboet (finns även titanarmband förutom dom två gummiremmar som också
k
9899FF5D-07A3-41DC-8A3F-06F9CC6ACD72.jpeg
E19CA20B-D215-4B85-B7F4-55180E59BDC0.jpeg
8F45F309-32FB-4D64-B030-A014C7F8C22E.jpeg
om med.) Den har hacking, kraftreservsindikator och helium escape valve…Den verkar nästan helt omöjlig att få tag i utanför Brasilien, så lite nöjd att jag lyckades få tag i en när jag äntligen kunde resa dit igen. :)
Den där var tokgrym.
Inte sett förut.
Nästan så man får leta en till.
IMG_20210708_223741.jpg
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Såklart.
Det är Orient Esteem 2.
54676976-96870807-11453-org.jpg
Orient Esteem finns i en generation 1 och generation 2.

Generation 1 har stålbaksida och saknar manuell uppdragning och hackning. Det tycks vara den som fanns på Sellpy.

Generation 2 har glasbaksida, manuell uppdragning och hackning.

Annars är de i stort sett identiska till utseendet.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Orient Esteem finns i en generation 1 och generation 2.

Generation 1 har stålbaksida och saknar manuell uppdragning och hackning. Det tycks vara den som fanns på Sellpy.

Generation 2 har glasbaksida, manuell uppdragning och hackning.

Annars är de i stort sett identiska till utseendet.
Då är det en första gen som är till salu.
Ingen fejk hur som.
 
Laddade nyss upp en video-recension av min Orient M-Force (3rd gen). Priset snurrar kring 2800-4000 SEK beroende på varifrån man köper. Tycker specsen är väldigt imponerande för priset. ISO diver med AR-coated sapphire mm.. Diametern är 45 mm och 47 mm utan att ta hänsyn till stora crown-guarden, så det är lite på gränsen med min 16,5 cm handled:rolleyes: Fanns inte så värst mycke videon om denna från förut så länkar videon hit ifall det väckte någons intresse :cool:

Tack för din recension, saknar fortfarande ”power reserve’n” men om den går att hitta för strax under 3000:- finns inget att tveka på längre…👍
 

aalex

Breitling
Tjena!

Jag tänkte införskaffa mig en ny klocka, och eftersom jag inte har så värst mycket pengar att lägga på en klocka då jag just blivit intresserad, så har jag kommit fram till att diverse klockor från Orient hade varit intressant. Speciellt intressant just nu ärOrient RA-AA0912B men jag tittade även på en Orient Bambino RA-AG0026E10B

Nu till min fråga; finns det någon som har just dessa modeller? Alternativt någon liknande modell och som skulle kunna skicka några bilder på klockan samt eventuellt en liten recension?

Förövrigt så har jag sett att Orient är väldigt bra för sin prispunkt tillsammans med märken som Tissot, Timex, Hamilton och Seiko, håller ni med?

Tack för er tid!
Alex
 
Senast ändrad:
Tjena!

Jag tänkte införskaffa mig en ny klocka, och eftersom jag inte har så värst mycket pengar att lägga på en klocka då jag just blivit intresserad, så har jag kommit fram till att diverse klockor från Orient hade varit intressant. Speciellt intressant just nu ärOrient RA-AA0912B men jag tittade även på en Orient Bambino RA-AG0026E10B

Nu till min fråga; finns det någon som har just dessa modeller? Alternativt någon liknande modell och som skulle kunna skicka några bilder på klockan samt eventuellt en liten recension?

Förövrigt så har jag sett att Orient är väldigt bra för sin prispunkt tillsammans med märken som Tissot, Timex, Hamilton och Seiko, håller ni med?

Tack för er tid!
Alex
Nu har ju inte jag någon av klockorna du nämner, men har en Orient Ray. Det är den första modellen, sen har ju den följts upp av Orient Ray II. Finns även en nyare modell av Orient Mako som jag tycker är snygg (https://www.uret.se/orient-mako-iii-gron-stal-o42-mm-p-332920.html) och finns i flera färger. Jag tycker kvalitèn i förhållande till pris känns hög. De nyare modellerna har dessutom safirglas, om jag inte minns fel.

Här är min Ray I nedan. Hade tyvärr ingen bra bild med originallänken, men du kan i alla fall få en bild av hur den ser ut ungefär :)
 

Bilagor

  • IMG-4885.jpg
    IMG-4885.jpg
    372.7 KB · Visningar: 27
  • IMG-4867.jpg
    IMG-4867.jpg
    374.7 KB · Visningar: 26

aalex

Breitling
Nu har ju inte jag någon av klockorna du nämner, men har en Orient Ray. Det är den första modellen, sen har ju den följts upp av Orient Ray II. Finns även en nyare modell av Orient Mako som jag tycker är snygg (https://www.uret.se/orient-mako-iii-gron-stal-o42-mm-p-332920.html) och finns i flera färger. Jag tycker kvalitèn i förhållande till pris känns hög. De nyare modellerna har dessutom safirglas, om jag inte minns fel.

Här är min Ray I nedan. Hade tyvärr ingen bra bild med originallänken, men du kan i alla fall få en bild av hur den ser ut ungefär :)
Okej, tack! Förövrigt en riktigt fin klocka det där! Är det original banden du har med eller har du bytt?
 

Fluve

Cartier
Kollar igenom gamla bilder och funderar på om de inte borde göra en nyare alt uppgraderad version av Mako 2an.

Det är nåt med siffrorna och markeringarna som jag fastnat för.
Man kanske borde köpa en ny Mako när den gamla byttes bort.
IMG_20210417_140454_769.jpg
 
Hej alla kunniga! Nybliven klockfantast som vill bygga upp en samling med många olika märken, färger och former.
har kikat lite på Orient ett tag, tycker att de har ett par riktigt fina klockor, och är jäkligt sugen.

hur står sig Orient i förhållande till exempelvis Seiko?
Låter lite ytligt kanske, men är orient ett respekterat märke eller i klass med Victorinox?

tack! :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla kunniga! Nybliven klockfantast som vill bygga upp en samling med många olika märken, färger och former.
har kikat lite på Orient ett tag, tycker att de har ett par riktigt fina klockor, och är jäkligt sugen.

hur står sig Orient i förhållande till exempelvis Seiko?
Låter lite ytligt kanske, men är orient ett respekterat märke eller i klass med Victorinox?

tack! :)
Victorinox är väl respekterat? Vad menar du?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ja det kanske det är, jag har uppfattat det åt andra hållet när jag hör klockintresserade polare surra!

återigen, jag har inte så mycket koll ännu :)
Kan det vara Invicta jag menade?

kanske, Victorinox är iaf bra 😎
Orient med! Jag tycker att Seiko och orient är rätt jämlika, med den skillnad att orient har betydligt bättre kvalitetskontroll kontra Seiko. Aldrig haft en orient med icke linjerat insert och chapter ring eller dålig lumeapplicering.
 
Topp