Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Orient Ray, billig och lite själlös men jag är grymt imponerad över kvalitén. Min sommarbeater har nu tickat på i 8 dagar och ligger 9 sekunder före. Det är +1 sekund/dag! Har aldrig varit mer än 15 sekunder före och det senaste dygnen har den i stort sett gått exakt!
Detta massproducerade verk med sin sävliga 21600 takt presterar bättre än någon annan klocka jag haft. Japanerna kan minsann när dom vill. Bjuder på ett par nya bilder.
![]()
![]()
Med tanke på hur många tillverkare av dyra ur som kör 21600 är jag benägen hålla med.Hi-beat är fluff![]()
Briljant! Snygga bilder förövrigt.
Finns för övrigt hur mycket själ som helst om man antingen nördar ner sig med vintage eller köper lite (ja alltså LITE på riktigt [emoji41]) dyrare pjäser. [emoji6]
Välkommen till tråden om det nu var din första post här.
Argh. Hade försökt glömma orange ray.... Nu vill jag ha den igen.
Med tanke på att den kan hittas ny för 1200 kr + frakt så är den ju inte ouppnålig
Fast ännu läckrare är den gula makon som tyvärr bara såldes limiterad i USA. Får hålla lite koll på ebay.
Bilden lånad från orientwatchusa
De där var ju snygga. Bra listpris också.Nytt från Orient Japan!
Denna gång är det nya Orient Star "standard-" klockor som ersätter den serie som min vinröda WZ0041DV hörde till. Uppgraderingen är dels kosmetisk samt uppdaterat urverk. Tyvärr försvinner den ursnygga vinröda tavlan ur sortimentet (jag är inte ett dugg partisk) men de nya tavlorna har en struktur och verkar vara snygga de med. Urverket kan jag inte säga så mycket om annat än att Orient har flyttat till en ny modellbeteckning (som jag även noterade i den förra Orient Star- nyheten). Men det handlar väl om ytterligare förfiningar, justeringar och troligen effektiviseringar för tillverkningsprocessen. En märkbar skillnad är att klockan blivit något tunnare än föregångarna, 0,4 mm vilket säkerligen är en direkt konsekvens av det nya urverket.
Teknisk data
Urverk: F6742
Typ: Automatisk
Stopp av urverk: ja
Manuell uppdragning: ja
Gångreserv: cirka 40 timmar
Precision +25/-15 s/d
Diameter: 39 mm (exkl krona)
Tjocklek: 10,9 mm
Bandhorn till bandhorn: 46,5 mm
Lucka mellan bandhorn: 20 mm
Vattentät 5 ATM
Övriga funktioner: Datum
Pris: 50 000 yen
Röda tavlan kommer faktiskt vara saknad.Som referens för inlägget ovan en gammal bild på min WZ0041DV (eftersom jag nämnde den) när jag fortfarande hade länk på den.
Makon eller Ray (och eventuella ekvivalenta klockor) kommer aldrig ha något annat än 469-verk. Det är lågprisklockor som skall ha robusta gångsäkra urverk som produceras på apparater som betalade tillbaks sig själva på 70-talet.De där var ju snygga. Bra listpris också.
Förhoppningsvis leder de nya verken i OS till att de äldre letar sig ner till "vanliga" Orient i större utsträckning.
Tycker mig ha sett det tidigare.
Vill ha en safirglasbestyckad Mako med 40-verk!![]()
Jag tror som du att man inte rör Mako/Ray då de garanterat är största kassakon tillsammans med Bambinon.Makon eller Ray (och eventuella ekvivalenta klockor) kommer aldrig ha något annat än 469-verk. Det är lågprisklockor som skall ha robusta gångsäkra urverk som produceras på apparater som betalade tillbaks sig själva på 70-talet.
Det är iaf det jag tror.
Om något så tror jag snarare på en ny delfin eller motsvarande eftersom den hade ett gammalt OS-urverk i sig. Nu kan man ju altid diskutera om inte delfinen också är en lågprisklockadå den kostade som Mako/Ray när den såldes. Men jag upplever allt i den klockan som bättre än på min Mako (som jag för övrigt älskar) när det gäller finish och kvalitetskänsla. Förutom på en punkt och det är vridringen som mina lena datorfingrar knappt klarar av att vrida runt
![]()
Du behöver inte försvara dig - den är lika snygg varje gång!Som referens för inlägget ovan en gammal bild på min WZ0041DV (eftersom jag nämnde den) när jag fortfarande hade länk på den.
![]()
Välkommen till tråden!Hej!
Relativt ny på forumet, men hittade genast hit. Kul med en tråd om märket som på allvar satte fart på mitt intresse för mekaniska klockor. Har en Orient och en OS i nuläget. Kanske blir det fler i framtiden![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Snygga! Jag har den blå makon, också ofta på ett hirsch liberty. Fast nu sitter det på min bambino!Hej!
Relativt ny på forumet, men hittade genast hit. Kul med en tråd om märket som på allvar satte fart på mitt intresse för mekaniska klockor. Har en Orient och en OS i nuläget. Kanske blir det fler i framtiden![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag har så svårt att avgöra vilken av dem jag vill ha. Både den vita och den svarta är snygga på olika sätt.Välkommen till tråden!
En mako är ju alltid en mako så att säga.
Även om jag föredrar den svarta brorsan med flätad tavla så går det ju inte annat än att tycka din OS är ruskigt vacker!
Min gröna orient chronoace är i Sverige nu! Har legat på Arlanda sen 11.38 igår...![]()
Hoppas inte! Men postjävlar!. Handlar inomeuropeiskt!
Hej!
Relativt ny på forumet, men hittade genast hit. Kul med en tråd om märket som på allvar satte fart på mitt intresse för mekaniska klockor. Har en Orient och en OS i nuläget. Kanske blir det fler i framtiden
![]()
![]()
![]()
![]()
Och så här ser den blå ut:Den där Makon blev riktigt snygg på läder!![]()