• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Vi kör en fråga!
Den här bebisen ligger också ute på bukten till ett för närvarande riktigt lågt pris.
$_57.JPG

http://www.ebay.com/itm/111658515968?_trksid=p2060353.m1438.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Pushern påstås vara trasig och ändrar inte datum.
Min fråga är då.
Pushern brukar som ni vet påverka dag inte datum på cal.469-verk.
Sitter den då där för syns skull eller har Orient ändrat mekaniskt på den kalibern?
Det är inte ett 469 urverk i den där, så ja de har ändrat funktionen. De urverken 40G50 har datumbyte med knappen.

EDIT:// men 40G50 är givetvis en vidareutveckling på 469

EDIT:// det är eventuellt så att det inte sitter ett 40G50 i den där klockan utan ett 40E50 eller 40F50, jag tror att 40G50 är för nytt för den där modellen då 40G50 hade stopp och manuell uppdragning något jag tror klockan på bilden saknar.

Det är inte ett 469 urverk i den där, så ja de har ändrat funktionen. De urverken 40G50 har datumbyte med knappen.

EDIT:// men 40G50 är givetvis en vidareutveckling på 469

EDIT:// det är eventuellt så att det inte sitter ett 40G50 i den där klockan utan ett 40E50 eller 40F50, jag tror att 40G50 är för nytt för den där modellen då 40G50 hade stopp och manuell uppdragning något jag tror klockan på bilden saknar.

Okej! Hade läst referensen till 46 inte 40. Förklarar det hela.
My Bad! :(

Min Raven ray har sedan ett tid tillbaka slutat att byta dag. Klockan går bra i övrigt och byter datum som den ska. Någon här som vet om det är ett enkelt ingrepp att fixa? Kan det vara så att dagskivan "hoppat ur" sin plats eller liknande? Någon som haft samma problem på en Orient? Känns inte som att det är värt att låta en urmakare kolla på det då det troligtvis kostar mer än vad klockan är värd.

image.jpg

image.jpg

Ni nördar som vet, vad dök upp i senaste looten klockor? Lillklumpen ska ut, så dels vill jag veta vad det är, och kommer det något vettigt bud så är de till salu så klart.

Min Raven ray har sedan ett tid tillbaka slutat att byta dag. Klockan går bra i övrigt och byter datum som den ska. Någon här som vet om det är ett enkelt ingrepp att fixa? Kan det vara så att dagskivan "hoppat ur" sin plats eller liknande? Någon som haft samma problem på en Orient? Känns inte som att det är värt att låta en urmakare kolla på det då det troligtvis kostar mer än vad klockan är värd.

Kan vara så att dag hjulet har gått av eller hoppat ur på något sätt.
Den är gjord av plast och känslig om man byter dag/datum manuellt vid fel tidspunkt (mellan ca 21.00 och 03.00) enligt vad jag har läst.
XD1hZh3.jpg

Man måste ta bort urtavlan och kontrollera vad som har hänt för att kunna säga exakt.
//Micke.

image.jpg

Ni nördar som vet, vad dök upp i senaste looten klockor? Lillklumpen ska ut, så dels vill jag veta vad det är, och kommer det något vettigt bud så är de till salu så klart.
Hmm är inte det där en chronoace?

Är glaset facetterat på den?

EDIT:// och framför allt kan du ta en bättre bild på den? :p

Den tänkte sommarklockan kom i veckan. Stor dykare önskades och var precis vad jag fick. :) Har en fråga till er som äger/har ägt en, hur trög är vridringen? På denna är den riktigt trög, går att vrida men får ta i en del.
20150503_194520~2.jpg

Den tänkte sommarklockan kom i veckan. Stor dykare önskades och var precis vad jag fick. :) Har en fråga till er som äger/har ägt en, hur trög är vridringen? På denna är den riktigt trög, går att vrida men får ta i en del.
20150503_194520~2.jpg
På min var den trög initialt men det släppte eftter ett par varv och nu är den lagom trög.

Och bild ;)

image.jpg

Tack. Får testa att snurra lite helt enkelt. Är dock inte den första ägaren men vi får se.
Kan sitta skit i den om den är välanvänd, på min fick man känslan av att typ smörjfettet hade klibbat fast lite men att det släppte efter man vridit den lite. Jag använder visserligen vridringen ganska mycket oå mina dykare så jag drar alltid runt och jämnar ut all skit :p sen ska den ju vara lite trög för att man inte lätt skall kunna vrida den av misstag :p

Men min har aldrig varit så trög som t ex Makon eller Delfinen.

20150503_194520~2.jpg
Grattis, jäklar vad snygg den är!
Ös upp bilder på den här så att man får dregla lite :D

Ser ju riktigt bra ut, speciellt med svarta gummit!

Får man fråga vart du köpte den? Är gummit original eller köpt det nån annanstans?

Får man fråga vart du köpte den? Är gummit original eller köpt det nån annanstans?
Jag köpte den beggad. Just detta är nåt Isofrane liknande gummi jag hade hemma. Den kommer annars med ett original också som passar bra, lite större modell på gummi bara.

Kan vara så att dag hjulet har gått av eller hoppat ur på något sätt.
Den är gjord av plast och känslig om man byter dag/datum manuellt vid fel tidspunkt (mellan ca 21.00 och 03.00) enligt vad jag har läst.
XD1hZh3.jpg

Man måste ta bort urtavlan och kontrollera vad som har hänt för att kunna säga exakt.
//Micke.

Tack för svar!
Så pass alltså, bara plast. Inte omöjligt att den har gått av då. Tveksamt om jag vågar ge mig på det själv, men skulle kunna vara ett bra objekt att öva på om inte annat.

Titanesque (watchhubs) på tradera har den till ett ytterst vettigt pris om du är intresserad.
Betalar dessutom ev. tull och moms om man handlar på sagda auktionssajt (enligt egen utsago).

Titanesque (watchhubs) på tradera har den till ett ytterst vettigt pris om du är intresserad.
Betalar dessutom ev. tull och moms om man handlar på sagda auktionssajt (enligt egen utsago).

Tack för tipset! Har varit sugen på en Mako som sommarbeater men den va ju jävligt snygg den där med, tror dock att den kan bli lite stor för min handled.

Hittade denna http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=181724587516

Visserligen polerad och ommålad urtavla, men det var (enligt mig) en sjukt fin klocka så lite sugen blev jag.

image.jpg
Fin! Riktigt fin.

Sitter själv och kontemplerar om huruvida jag ska beställa den där röda vackra M-force.
Integrerad länk och storleken talar inte för den. Tror iofs den är rätt mycket mindre än sat divern i faktisk storlek.
Men gummi hade ju varit trevligt att kunna använda.
Tavlan är ju magisk.

Hur göra hur göra! ?

Fin! Riktigt fin.

Sitter själv och kontemplerar om huruvida jag ska beställa den där röda vackra M-force.
Integrerad länk och storleken talar inte för den. Tror iofs den är rätt mycket mindre än sat divern i faktisk storlek.
Men gummi hade ju varit trevligt att kunna använda.
Tavlan är ju magisk.

Hur göra hur göra! ?
Alla vet ju att 49,1 mm är mindre än 45,7 mm ;)

Visserligen är den "bara" 14 mm hög vilket är ganska många procent lägre än OSDn

Med lite hemma slöjd och klurande skulle man säkert kunna få på ett gummi, men jag skulle behöva hålla i klockan och undersöka lite närmare innan jag har en bra plan (typ en rostfri bygel man trär i klockan som man sedan fäster gummit i).

Alla vet ju att 49,1 mm är mindre än 45,7 mm ;)

Visserligen är den "bara" 14 mm hög vilket är ganska många procent lägre än OSDn

Med lite hemma slöjd och klurande skulle man säkert kunna få på ett gummi, men jag skulle behöva hålla i klockan och undersöka lite närmare innan jag har en bra plan (typ en rostfri bygel man trär i klockan som man sedan fäster gummit i).

Alla (jag alltså) vet också att bezelvidden på den där är 44 mm och resten är den något udda boettformen. ;)
Den är mindre lug-lug har jag för mig också.
Volymen är def mindre.

Jag har faktiskt funderat på hur det skulle kunna gå till. Mest tänkt i banorna med nån typ av dubbelskruvade bandstift som kan tänkas passa. Tveksamt om det går att köpa passande dock.
Du har säkert någon mycket bättre lösning på det där om du får fundera ett tag. Hemslöjd är inte det jag är bäst på även om jag kanske inte är sämst heller. Köper jag den tar jag gladeligen emot din hjälp.

Den är mindre lug-lug har jag för mig också.
Ja det är sant 54,1 mm mot OSDns 55 mm :D

Jag har faktiskt funderat på hur det skulle kunna gå till. Mest tänkt i banorna med nån typ av dubbelskruvade bandstift som kan tänkas passa. Tveksamt om det går att köpa passande dock.
Du har säkert någon mycket bättre lösning på det där om du får fundera ett tag. Hemslöjd är inte det jag är bäst på även om jag kanske inte är sämst heller. Köper jag den tar jag gladeligen emot din hjälp.
Jag har faktiskt något som kanske skulle kunna funka (måste givetvis titta närmare på den innan jag ger ett slutligt avgörande just på den lösningen) :)

Tittat lite närmare på bilder, den lösning jag tänkte kommer nog inte funka så bra eller eller inte alls, så tillbaks till ritbordet :)

Tillbaka
Topp