• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Skrivbordsdykarkvarts
F48B7608-A07C-4C34-A134-5DD7F1CBEA4B.jpeg
4C8B9828-7DAB-49DE-8B49-AEA626F7654A.jpeg
Samma här ✌️

Cool! Vad är storyn bakom den röda 🔴 pluppen?

Riktigt fin, gillar full lume. Men vad är den röda pricken mellan 4 och 5 till för? :)

Svarar mig själv då jag hittade en förklaring. 😆

"The Point series was around in the 1990s, maybe as early as the '80s. Zodiac used the system for ascending price bracket sports watches in their line. The Red Point was seemingly the more common workhorse level (but darned well made, nonetheless), the Silver Point was the next sep up, and the Gold Point was supposedly the top of the line. Each had was denoted by a dot on the dial in the corresponding color. The Sea Wolf line also acquired a blue dot on the dial in that time period, they retained the Sea Wolf model name on the dial."

Cool! Vad är storyn bakom den röda 🔴 pluppen?

Riktigt fin, gillar full lume. Men vad är den röda pricken mellan 4 och 5 till för? :)

Svarar mig själv då jag hittade en förklaring. 😆

"The Point series was around in the 1990s, maybe as early as the '80s. Zodiac used the system for ascending price bracket sports watches in their line. The Red Point was seemingly the more common workhorse level (but darned well made, nonetheless), the Silver Point was the next sep up, and the Gold Point was supposedly the top of the line. Each had was denoted by a dot on the dial in the corresponding color. The Sea Wolf line also acquired a blue dot on the dial in that time period, they retained the Sea Wolf model name on the dial."
Snyggt @Urtyp, du hittade svaret på din egna fråga innan jag ens hann svara. Är själv inte alls så insatt i Zodiac men har läst till mig samma som framkommer i ditt svar. Röda pricken indikerar alltså på att det är en instegsklocka. Tycker själv att det är en rolig och annorlunda detalj🙂
Tack @David71, kan bara hålla med om att full lume är fränt 🔦

Tänkte precis tagga dig, självaste Mr Zodiac😉 Har du någon mer spännande info om röda pricken?

Njae... typ bara det som @Urtyp skrev ovan.
Red dot introducerades efter att Willy Gad Monnier köpte Zodiac 1990. Han gjorde då flera klockor (men inte enbart) med stora likheter med Heuer, vilket kanske inte var så konstigt då han innan köpet var nån högre chef på just Heuer...
Red dot var instegsmodellen, men också den som nu är dyrast på begmarknaden...
Parallellt gjordes dock även klockor utanför "dot" eller "point" serierna, t.ex GMT quartz och super sea wolf 75 atm (buzzsaw)

Här var en bra artikel om "prick" serien. ☺️
(Skulle ändå vara kul om just placeringen betyder något, men det borde ju vara allmän kännedom vid det här laget i.s.f.)

@Larry Sanders Bjuder på en avståndsbild iförd tjock ulltröja bara för storleksreferens ;)
2D8C8586-91F6-4C05-A51E-F95AF3336DC7.jpeg
Köpte en One direkt från Japan efter att jag såg din bild och den är lagom stor. Fantastisk klocka rent ingenjörsmässigt också. Snygga ljuseffekter pga slipning ger olika nyanser i stålet. Har haft svårt att hitta nästa mål för samlarintresset. Alla boxar känns markerade. Man kanske är nöjd - hemska tanke.
s-l1600.jpg

Senast ändrad:
Köpte en One direkt från Japan efter att jag såg din bild och den är lagom stor. Fantastisk klocka rent ingenjörsmässigt också. Snygga ljuseffekter pga slipning ger olika nyanser i stålet. Har haft svårt att hitta nästa mål för samlarintresset. Alla boxar känns markerade. Man kanske är nöjd - hemska tanke.
s-l1600.jpg
Grattis! Jag bär min vita på ett 19/14 Hirsch London Alligator band, men länken är ju riktigt bra :)

Från den tiden då Quartz var någonting nytt och spännande och samtidigt som det ledde till sotdöden för Enicar och flera andra anrika schweiziska märken i graven…. ☠️⚰️😵

NOS-klocka med prislappen kvar.
Urverk som delades med Heuer, Breitling, Bulova och andra.

46AED33C-B39C-49C9-ADEB-FD2A922E28C8.jpeg
C5A07162-46AC-4FBB-AF50-42BF3D89579C.jpeg
84684054-7A85-49E4-BA66-07AB1D32189C.jpeg
89966293-D19A-499C-A951-388DAF734275.jpeg
Jäklar vad rolig :) Jag har på senare tid börjar uppskatta digi/ana på ett nytt sätt. Samtidigt som man kan ha en snabb/lättavläst tavla kan man ha "detaljer" som datum, sekunder, tidtagning osv i den digitala delen. Väldigt användbart. Råkar det dessutom finnas en liten lampa till digitaldelen är det ju full pott :)
*gäller även @Hans B 1955 nytillskott :cool:

Jäklar vad rolig :) Jag har på senare tid börjar uppskatta digi/ana på ett nytt sätt. Samtidigt som man kan ha en snabb/lättavläst tavla kan man ha "detaljer" som datum, sekunder, tidtagning osv i den digitala delen. Väldigt användbart. Råkar det dessutom finnas en liten lampa till digitaldelen är det ju full pott :)
*gäller även @Hans B 1955 nytillskott :cool:
Tack! 🤗
Här var tanken en GMT-funktion, tidtagning och visning av sekunder och dag.
Månad visas inte, men ställs in så att dagarna växlar rätt i alla fall! Ingen belysning här vad jag har sett dock...🤔

Gillar dom ana-digi från tidigt 80-tal som är rätt slanka och ofta rektangulära och nog är en av dom mest oälskade klocktypen nu.
Men vem vet om några år kanske folk får upp ögonen för dom.

70BA6CC3-072E-4937-9CD2-6B1C9FB763A7.jpeg

Är för lat för att lista ut hur man ställer datum.
Jag fick upp ögonen för den precis nu! Riktigt fräck. Om man vill leta efter en sån, vd ska man leta efter då?

Tillbaka
Topp