• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Äsch!

E238766B-AB01-47AC-8494-B25234026191.jpeg
 
Alltid spännande att fynda gamla kvartsare. Har batteriet läckt? Kommer den gå igång? Särskilt spännande när det är en Swatch-kronograf!
För 50 kronor blev det idag en Swatch SCB111 från det glada 90-talet. Efter en grundlig rengöring gick det att öppna batteriluckan... och glädje! Ingen batterisyra. Ett tag såg det mörkt ut, men efter att ha justerat visarna till rätt position lossnade även chronosekundvisaren och allt fungerar som det ska.
Kanske till och med kostar på den ett nytt läderarmband.
swatch 1.jpg

swatch 2.jpg


Tillsammans med en Irony i det lite ovanliga materialet aluminium.
swatch 3.jpg
 
Varför var design o dinkor världsklass på 70 talet jämfört med nu, har fått in en ubercool Chronosplit, vad jag förstått var Heuer först ut med en Lcd/Led kvarts chrono, vet att en del F1 förare bar denna samt att de även idag utvecklar high horology Chronos, hur som haver, mucho cool in my book….
E52AC9F6-BA0A-40F3-9A3D-7306E42980CF.jpeg
 
Varför var design o dinkor världsklass på 70 talet jämfört med nu, har fått in en ubercool Chronosplit, vad jag förstått var Heuer först ut med en Lcd/Led kvarts chrono, vet att en del F1 förare bar denna samt att de även idag utvecklar high horology Chronos, hur som haver, mucho cool in my book….
E52AC9F6-BA0A-40F3-9A3D-7306E42980CF.jpeg
Übercool, hur tjock är den?
 
Det här är en av alla anledningar till varför jag älskar quartz! Gör det möjligt att göra riktigt tunna klockor utan att de kostar multum. Nu lär säkert denna ha kostat mycket när den tillverkades 1981 och quartz var high-tech, men inte längre nu när alla ska ha mekaniska klockor😅
BDAFF138-407B-46F8-8700-109C79FD0F17.jpeg
 
Senast ändrad:
Alltid spännande att fynda gamla kvartsare. Har batteriet läckt? Kommer den gå igång? Särskilt spännande när det är en Swatch-kronograf!
För 50 kronor blev det idag en Swatch SCB111 från det glada 90-talet. Efter en grundlig rengöring gick det att öppna batteriluckan... och glädje! Ingen batterisyra. Ett tag såg det mörkt ut, men efter att ha justerat visarna till rätt position lossnade även chronosekundvisaren och allt fungerar som det ska.
Kanske till och med kostar på den ett nytt läderarmband.
swatch 1.jpg

swatch 2.jpg


Tillsammans med en Irony i det lite ovanliga materialet aluminium.
swatch 3.jpg
Grattis! Tror att jag har ett liknande läder till den om du behöver. Jag hittade inga på Swatch hemsida när jag letade nyligen. Vet inte om det finns fler att tillgå om man slår en signal till det svenska kontoret kanske. Tror de brukar ha god service där.
 
Jag har bytt om från eminente Timex gmt, till lite Tag, fick även in 2 Tag automatare i helgen, en går ca plus 25 (garanti åtgärd), den andra går super precist, dessvärre -25, fn att man aldrig lär sig med quartz only…
4D8F52B0-1A7C-4156-A01D-D546486958DC.jpeg
@Klockbaronen är det en sådan som din länk passar? Har inte forskat i det men fick någon magkänsla när jag såg klockan…
 
Min sen länge bortgågne far jobbade ett helt yrkesliv med klockor. Själv hade han bara två, en funky Mildia tvåtons med blå sunbursttavla och daydate. Hittar tyvärr inte den härliga 70-talsklossen.
Och så hade han denna oansenliga Ricoh quartz. Hoppas den hoppar igång efter batteribyte.
Sentimentala värdet definitivt mer värt än det monetära på denna:

7996D6CB-A659-41BA-B665-ACA48A7CECD4.jpeg
 
Det här är en av alla anledningar till varför jag älskar quartz! Gör det möjligt att göra riktigt tunna klockor utan att de kostar multum. Nu lär säkert denna ha kostat mycket när den tillverkades 1981 och quartz var high-tech, men inte längre nu när alla ska ha mekaniska klockor😅
BDAFF138-407B-46F8-8700-109C79FD0F17.jpeg
Hur bred är den där minus krona? Riktigt snyggt med PVD och orange minutvisare.
 
Tillbaka
Topp