• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

HSK

Patek
2-Faktor
Dagens ”set ’n’ forget”. Soldrift+GPS ger både perfekt tidshållning och batteribyten överflödiga samtidigt som den har perpetuell kalender.
2A59841F-C264-42C2-A240-5717D3637194.jpeg
Med risk för att skämma ut mig måste jag ändå fråga hur evighetskalendern fungerar när den bara har vanlig datumvisning? :bag:
Är svaret löjligt simpelt så bjuder jag på ett gott skratt och tar gladeligen på mig dumstruten! 🤠
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varför detta krångel med fjädrar och saker som snurrar när det finns quartz? Varför inte bara köpa en quartz? Låt mig raljera, förlåt om detta är en tröttsam diskussion. Det kommer en fråga längst ner.

Jag har tagit mig igenom ett tiotal mekaniska klockor och jag lockas något oerhört av att det ska var små saker som snurrar inuti en klocka. Quartz känns så livlöst. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite fånig. Varför krångla till det med en klocka som är dyrare, tjockare, håller tiden sämre och antagligen är dyrare att äga?

Jag har annars spenderat mer tid med köksknivar. Inom den hobbyn så finns det liknande skämt när det handlar om hur rosttrög en kniv är. En rosttrög kniv är praktisk på de flesta sätt. Men en kniv som är mer reaktiv kan få en fin patina när man använder den. Det finns dock vissa nackdelar med rosttrögt, tex kromrost. Men många entusiaster kan ändå skämta om att vi är ganska fåniga. Här är ett sånt exempel från u/marine775 och r/chefknifememes.

o0c1xgbb1q581.png


För att komma till skott. Jag botaniserar bland olika Grand Seiko klockor och det är där hjärtat ligger. Jag kollar på springdrive, automatiska, eller såna där man snurrar kronan med borrmaskin. Men så sneglar jag på quartzklockorna från Grand Seiko och känner rent logiskt att jag borde titta mer på quartz. Jag undrar därför två saker.

1*Borde jag titta mer på quartz?
2*Vad kostar mest att äga över tid?


P.S. Förlåt om det är ett uttjatat ämne. Jag svarar gärna på gamla återkommande frågor om kockknivar som straff för mitt inlägg.

P.P.S. Ja, det blev två frågor. Jag ställer mig i skamvrån.

P.P.P.S. Inlägget blev flyttat till denna tråd. Jag har sett att trådstart förbjuder diskussion om quartz vs automatisk. Inte min mening att röra upp ännu fler känslor.
Du har ju fått en del svar redan, så jag kanske inte tillför så mycket nytt...

1. Ja, varför inte? Det finns både högkvalitativa nya, och gamla, kvartsur. Att det fortfarande cirkulerar ur ifrån tidigt 1970 tal (då kvarts kom) borde kunna ge de flesta en viss trygghet kring livslängd på kvalitativa kvartsklockor (@kuma-kun äger något ex av den absolut första kommersiella kvartsklockan som såldes 1969). Att man väljer att byta urverk istället för att reparera vissa urverk är ingen nackdel i sig. Man får en ju en bil med ny motor efter inlämning på service liksom ;)
2. Kvarts är tveklöst billigast att äga.

Min personliga reflektion kring de senaste årens vurm för mekaniska klockor, är att det är en ren överlevnadsstrategi ifrån tillverkarna efter smartklockornas intåg.
Jag gjorde en gång liknelsen med musik och hur det har utvecklats över tid.
Mekaniska klockor= LP skivor
Kvartsklockor = CD skivor
Smartklockor = Spotify (streamad musik).
Idag är ju egentligen både LP och CD utdaterad teknologi i förhållande till strömmad musik, men LP-skivor har en kultstatus som CD-skivan saknar. Fördelen med skivor är att du inte behöver vara beroende av internet för att lyssna, som man på något vis måste ha tillgång till då det gäller strömmad musik. CD skivan har ju tveklöst bättre ljud än LP skivan som kräver både fina nålar och underhåll av skivspelaren, men den har inte samma status.
"Vanliga klockor" har således fortfarande sin plats, även som komplement till en smartklocka tycker jag.

Jag har både kvarts och mekaniskt i klocklådorna och samlingarna, men då det gäller klockor som ska bäras, speciellt till vardags, då är det kvarts som gäller för mig.
Välkommen till tråden, det finns mycket trevligt att läsa in :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Med risk för att skämma ut mig måste jag ändå fråga hur evighetskalendern fungerar när den bara har vanlig datumvisning? :bag:
Är svaret löjligt simpelt så bjuder jag på ett gott skratt och tar gladeligen på mig dumstruten! 🤠
Precis som andra (med perpetuell kalender) som vet vilken månad och vart i skottårscirkeln man befinner sig, håller alltså koll på rätt antal dagar/månad även utan GPS synkning.
Inte så konstig fråga egentligen, men min Junghans, och för all del även G-shocks, har ju perpetuell kalender även utan synkning.
Min Omega Speedmaster 007 LCD har även den perpetuell kalender, dock var den bara gångbar under 8 år om jag inte mins fel. Efter batteribyte får jag kolla vilken kalender före 1985 som är samma som nuvarande års. En lite quirky men kul detalj med att äga vintage kvarts ibland :)
 

Korvid

Omega
Du har ju fått en del svar redan, så jag kanske inte tillför så mycket nytt…
Jättebra svar. Och trevligt bemötande, vilket jag också uppskattar. Vet att det kan bli tradigt att höra samma fundering för femhundrade gången.

Det tråkiga med smartklockor är att de är förbrukningsvaror. Jag är väldigt såld på grejer som ska vara med länge, så där faller smartklockan. Men jag är ju 40+ och motstånd är väl en naturlig följd av åldern?

Har en klocka SPF nu. Blir den såld så beställer jag en Quartz.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kanske man kan grovt generalisera det som:

Quartz: för vanligt folk
Mekaniska: för klocknördar.
Jag tror snarare att dom här som gillar quartz har gått hela varvet och återkommit till quartz. Vad som sedan kan ses som mer eller mindre tekniskt intressant och hållbart över tid beror ju på vilka verk man jämför. Enklare verk byts ofta ut vid service men det gäller numera även mekaniska verk. GS 9f verk är i mitt tycke en långt mer spännande historia tekniskt och tillverkningsmässigt än ett vanligt enklare massproducerat mekaniskt verk medan såklart ett Lange verk eller Chopards qualite fleurie verk är en annan femma.. Dvs det handlar mer om verkshöjden 🤣 än typ av verk.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig riktigt förstått hypen kring dessa verk. Jämför man med tex caliber L288.2 från Longines som sitter i deras VHP serie (baserat på ETA E56.111 tror jag) är det ju inte mycket att hänga i julgranen. Dubbelt så dålig tidshållning, ett datum som slår om lite när det känner för det osv. Men det är klart gillar man lite fancy guldfärg och slipningar som aldrig syns för någon annan än den stackaren som ska byta batteriet så är den väl ok.

OBS! Ovan text ska inte tas på allt för stort allvar 😉😏✨
Jag har haft fyra 9f verk som alla var standard dvs +/- 10spy och alla har gått bättre än 5. Mitt nuvarande verkar efter fyra månader landa runt 2spd! Så det där med sämre tidshållning tror jag inte stämmer i praktiken. Har också en Citizen som faktiskt ger "dubbelt så dålig" tidshållning med ca 12 +/-gentemot mot specen på 5. Ser iofs inte den avvikelsen som ett problem heller 🤣
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
På tal om tidshållning… Min lilla Tissot PRX som mest legat i klocklådan sedan den första smekmånaden var över, går exakt i synk med min nysynkade Astron. Jag tyckte ju den rejäla batteritiden på det urverket kunde matcha ägarvärdet i ett med HAQ prestanda. Nu känns det ju väldigt prisvärt (även om det lär ändra sig när den börjar bäras igen).
 

sjökvist

<—Axel Nilson
På tal om tidshållning… Min lilla Tissot PRX som mest legat i klocklådan sedan den första smekmånaden var över, går exakt i synk med min nysynkade Astron. Jag tyckte ju den rejäla batteritiden på det urverket kunde matcha ägarvärdet i ett med HAQ prestanda. Nu känns det ju väldigt prisvärt (även om det lär ändra sig när den börjar bäras igen).
vad ligger batteritiden på när det gäller prx?

jag har hört ett gäng olika alternativ.
 

Urtyp

Audemars
Jag har haft fyra 9f verk som alla var standard dvs +/- 10spy och alla har gått bättre än 5. Mitt nuvarande verkar efter fyra månader landa runt 2spd! Så det där med sämre tidshållning tror jag inte stämmer i praktiken. Har också en Citizen som faktiskt ger "dubbelt så dålig" tidshållning med ca 12 +/-gentemot mot specen på 5. Ser iofs inte den avvikelsen som ett problem heller 🤣
Tror du missar poängen här. Lite samma argument som att säga att min klocka går minsann lika bra som din COSC certifierade. Det är skillnad på garantispec och tur. 😉
Min V.H.P. går för övrigt +-0 efter fyra månaders användning. 😏
Din Citizen hade jag inte accepterat och garanterat lämnat tillbaka. (om den inte är gammal och utom garanti förstås, då hade jag accepterat den där sekunden i månaden). 😁
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Med risk för att skämma ut mig måste jag ändå fråga hur evighetskalendern fungerar när den bara har vanlig datumvisning? :bag:
Är svaret löjligt simpelt så bjuder jag på ett gott skratt och tar gladeligen på mig dumstruten! 🤠
*Jag vidareutvecklar svaret lite.
Man brukar behöva ställa in månad och datum tillsammans med var i skottårscykeln man befinner sig då man ställer perpetuell kalende. Typ som efter batteribyte på Citizen Chronomaster med A660 urverket. Junghans har ett liknande förfarande, trots att det bara är datum som visas. På Astron ska ju inte batteri behöva bytas, så ingen instruktion om hur inställningen görs finns att finna. Kan vara som på nya Longines VHP, att det görs hos tillverkaren, och sedan följs upp av AD som har det hemliga knepet att återställa om behovet uppstår…
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tror du missar poängen här. Lite samma argument som att säga att min klocka går minsann lika bra som din COSC certifierade. Det är skillnad på garantispec och tur. 😉
Min V.H.P. går för övrigt +-0 efter fyra månaders användning. 😏
Din Citizen hade jag inte accepterat och garanterat lämnat tillbaka. (om den inte är gammal och utom garanti förstås, då hade jag accepterat den där sekunden i månaden). 😁
Mycket möjligt. Min poäng var iaf att 9f verken är rejält underspecade mot vad dom faktiskt presterar. Jag har faktiskt inte läst om ett enda fall där dom inte håller sig inom spec. (Fast det finns förstås någon som inte gör!) Om man till det lägger allt finlir med att odla egna kristaller, programmera varje klocka mot den specifika kristallens egenskaper, bygga in "anti svaj" på minutvisaren, att sekunderna tickar i två steg för att öka vridmomentet, tillgången till fartjustering, att verket är uppbyggt med mekanisk fördelningen av drivningen isf flera motorer, finisheringen osv osv så finns det ju många anledningar att gilla deras quartz verk. Därmed inte sagt att det är något fel på Longines VHP verk.
Att skicka min Citizen som visserligen är under ett år tillbaka till Japan för att få den att gå 7sekunder bättre per år känns inte aktuellt dock 😆. Vet inte riktigt om garanti egentligen täcker det heller. Svårt att mäta på kort tid antar jag. Däremot har jag läst om flera andra Cronomasters som inte riktigt håller sig inom spec vilket som sagt 9f verken förefaller göra i väldigt hög grad.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Mycket möjligt. Min poäng var iaf att 9f verken är rejält underspecade mot vad dom faktiskt presterar. Jag har faktiskt inte läst om ett enda fall där dom inte håller sig inom spec. (Fast det finns förstås någon som inte gör!) Om man till det lägger allt finlir med att odla egna kristaller, programmera varje klocka mot den specifika kristallens egenskaper, bygga in "anti svaj" på minutvisaren, att sekunderna tickar i två steg för att öka vridmomentet, tillgången till fartjustering, att verket är uppbyggt med mekanisk fördelningen av drivningen isf flera motorer, finisheringen osv osv så finns det ju många anledningar att gilla deras quartz verk. Därmed inte sagt att det är något fel på Longines VHP verk.
Att skicka min Citizen som visserligen är under ett år tillbaka till Japan för att få den att gå 7sekunder bättre per år känns inte aktuellt dock 😆. Vet inte riktigt om garanti egentligen täcker det heller. Svårt att mäta på kort tid antar jag. Däremot har jag läst om flera andra Cronomasters som inte riktigt håller sig inom spec vilket som sagt 9f verken förefaller göra i väldigt hög grad.
Kuma-kun gjorde ett test där 9F inte låg inom spec:

 

HSK

Patek
2-Faktor
*Jag vidareutvecklar svaret lite.
Man brukar behöva ställa in månad och datum tillsammans med var i skottårscykeln man befinner sig då man ställer perpetuell kalende. Typ som efter batteribyte på Citizen Chronomaster med A660 urverket. Junghans har ett liknande förfarande, trots att det bara är datum som visas. På Astron ska ju inte batteri behöva bytas, så ingen instruktion om hur inställningen görs finns att finna. Kan vara som på nya Longines VHP, att det görs hos tillverkaren, och sedan följs upp av AD som har det hemliga knepet att återställa om behovet uppstår…
Tack! Jag förstår hur det fungerar i teorin men kopplade inte riktigt hur man löste det rent praktiskt när det bara finns datumvisning men det kanske görs "digitalt" då så att säga. 🙂 På modeller där det görs manuellt gissar jag att de olika lägena på kronan och vilket håll man vrider åt dikterar datum/år/månad etc.?

Eller för att citera @Bezelman
"I teorin är det ingen skillnad mellan teori o praktik. Men det är det i praktiken" 😁
 

Jonas74

Omega
Tack! Jag förstår hur det fungerar i teorin men kopplade inte riktigt hur man löste det rent praktiskt när det bara finns datumvisning men det kanske görs "digitalt" då så att säga. 🙂 På modeller där det görs manuellt gissar jag att de olika lägena på kronan och vilket håll man vrider åt dikterar datum/år/månad etc.?

Eller för att citera @Bezelman
"I teorin är det ingen skillnad mellan teori o praktik. Men det är det i praktiken" 😁
Är inte superinsatt men generellt så, om jag förstått det rätt, kan det vara lite av en utmaning att ställa in rätt datum från grunden efter tex ett batteribyte. Här är två sidor ur manualen till mitt senaste inköp. Lite rykt ur sitt sammanhang men kanske ger en liten bild av hur man ställer in med endast en krona. Jag är hyfsat glad att den redan var, som det verkar, korrekt inställd kan jag ju säga hehe :)

Skärmavbild 2022-08-12 kl. 15.19.04.png


Skärmavbild 2022-08-12 kl. 15.19.36.png
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Är inte superinsatt men generellt så, om jag förstått det rätt, kan det vara lite av en utmaning att ställa in rätt datum från grunden efter tex ett batteribyte. Här är två sidor ur manualen till mitt senaste inköp. Lite rykt ur sitt sammanhang men kanske ger en liten bild av hur man ställer in med endast en krona. Jag är hyfsat glad att den redan var, som det verkar, korrekt inställd kan jag ju säga hehe :)

Skärmavbild 2022-08-12 kl. 15.19.04.png


Skärmavbild 2022-08-12 kl. 15.19.36.png
Det jävligaste jag gjort, men efter lite pill gick det , var att ställa allt rätt på denna:
D184C0EA-AA68-4D98-97C2-C62A17196DAD.jpeg
 

D..S..

Panerai
Den här klockan har legat ute jävligt länge på chono24. Vad tror ni om pris, varningssignaler? Hur mycket tycker ni den är värd?

 

Watchie

Patek
2-Faktor
Den här klockan har legat ute jävligt länge på chono24. Vad tror ni om pris, varningssignaler? Hur mycket tycker ni den är värd?

Har för mig, du får söka på köp o sälj, de sålts runt 10k och en del legat länge här oxå…
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den här klockan har legat ute jävligt länge på chono24. Vad tror ni om pris, varningssignaler? Hur mycket tycker ni den är värd?

Det är ju en utgången modell, så priset blir lite vad någon är villig att betala... Ser inget direkt som skulle skicka varningssignaler utifrån bilderna.
Om jag bara skulle tänka pris tycker jag 18K+ avgifter osv är lite i överkant. Min soldrivna AQ4080 landade väl straxt söder om 20K har jag för mig och AB9000 med samma urverk som den du postade finns ny för samma peng. Visserligen inte i titan då. Just den svarta är väl inte ofta man ser till salu, och är skicket mint så kanske den är värd som en ny för rätt köpare?
*såg på Sakurawatches att listpriset var 2292€ och när dom hade den var det 1834€ + moms och avgifter. Den skulle alltså ligga på dryga 20K NY

 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Det är ju en utgången modell, så priset blir lite vad någon är villig att betala... Ser inget direkt som skulle skicka varningssignaler utifrån bilderna.
Om jag bara skulle tänka pris tycker jag 18K+ avgifter osv är lite i överkant. Min soldrivna AQ4080 landade väl straxt söder om 20K har jag för mig och AB9000 med samma urverk som den du postade finns ny för samma peng. Visserligen inte i titan då. Just den svarta är väl inte ofta man ser till salu, och är skicket mint så kanske den är värd som en ny för rätt köpare?
*såg på Sakurawatches att listpriset var 2292€ och när dom hade den var det 1834€ + moms och avgifter. Den skulle alltså ligga på dryga 20K NY

Vart ju en som jag vart erbjuden på KS för ca 8500, ny, (AQ4000-51L) men stål iofs o inga papper, men antar titanarna är lite mer, men 15 lagom för denna ish ? Inte mer väl
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vart ju en som jag vart erbjuden på KS för ca 8500, ny, (AQ4000-51L) men stål iofs o inga papper, men antar titanarna är lite mer, men 15 lagom för denna ish ? Inte mer väl
Priserna på KS är ibland lite vilseledande då prisokänsliga säljare bara "vill vidare", men någonstans 12-15 är väl rimligt tycker jag också.
Tyvärr tror jag inte wus är bättre referens då det gäller Chronomaster, dom är fortfarande inte väl spridda utanför Japan. Jag har en udda liten fågel, CTQ57-1132. Köpte av en klockbroder här på KS. Den enda referensen till den modellen jag hittade då, var en bild ifrån en Japansk säljare. Och det var just på det exemplaret. Den är med andra ord riktigt ovanlig även i Japan ;)
*glömde bild
CTQ57-1132.jpg

;)
 
Topp