• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag sitter däremot drömmer om en GS SBGN003 tror faktiskt det kan vara min ultimata GADA.
ja den är grym, jag hade den förrut och har inget negativt att säga om den förutom att den inte hade microjustering och jag hamnade precis mellan att den blev för tight eller för lös. Vid tilIfället kändes den också lite liten men i övrigt otrolig klocka och en av dem bästa jag haft, kvaliten känns bättre än mycket annat i samma prisklass och den bläck-svarta tavlan är verkligen fantastisk. Men helt ärligt är är inte "vanliga Seiko" SSJ005 så dum heller om man vill komma ned i prisklass lite, perfekt tidshållning och riktigt bra kvalitet.
(fäller en liten tår av saknad)

1673460899733.png

Senast ändrad:
ja den är grym, jag hade den förrut och har inget negativt att säga om den förutom att den inte hade microjustering och jag hamnade precis mellan att den blev för tight eller för lös. I övrigt otrolig klocka och en av dem bästa jag haft, kvaliten känns bättre än mycket annat i samma prisklass och den bläck-svarta tavlan är verkligen fantastisk. Men helt ärligt är är inte "vanliga Seiko" SSJ005 så dum heller om man vill komma ned i prisklass lite, perfekt tidshållning och riktigt bra kvalitet.
(fäller en liten tår av saknad)

1673460899733.png
Har kollat på SSJ005. Tyvärr störde jag mig lite för mycket på bezeln. Fyfan va fin GS, tänker köra den på en curved rubber strap när den en dag hamnar i mitt ägande.

Är norsk så får inte csn tyvärr, får inte något från norge heller. Svårt att va norrbagge i Sverige haha
He he, när jag pluggade på college i staterna slet jag röven av mig för få ihop det, fast man hade csn, hade 3 xtra kneg på campus, om jag minns rätt, fanns ett par norrmän på universitetet, de fick utb. bet o pocket money från staten, fn ni har ju oljecash så det visslar om det, vi är ju era fattiga kusiner 😩

He he, när jag pluggade på college i staterna slet jag röven av mig för få ihop det, fast man hade csn, hade 3 xtra kneg på campus, om jag minns rätt, fanns ett par norrmän på universitetet, de fick utb. bet o pocket money från staten, fn ni har ju oljecash så det visslar om det, vi är ju era fattiga kusiner 😩
Kan säga norska staten blir snål när man flyttar utomlands

And still going strong, önskar kvarts solarna hade PR indikatorer som en del manuella främst har, tycker jag e cool, finns kanske , eller ej går 🤔
Jodå, det finns de som har PR-visare på tavlan, både nya och gamla modeller. Men de flesta jag har som är ljusdrivna har någon "dold" visning som sker via knapptryck eller liknande.
1673537810339.png

Personligen tycker jag det är en komplikation som oftare ställer till besvär än nöje då jag börjar nojja över laddningen i onödan (oftast).
Exempelvis G-shock som har L_M_H. Där blir det ju lätt nojjigt om den ligger på M. Då ska man ju försöka tänka på att L=0-33% M=34-66% H=67-100%. Det kan ju alltså lika gärna betyda att den visar 66%, bara 1% under H ;)

Jodå, det finns de som har PR-visare på tavlan, både nya och gamla modeller. Men de flesta jag har som är ljusdrivna har någon "dold" visning som sker via knapptryck eller liknande.
1673537810339.png

Personligen tycker jag det är en komplikation som oftare ställer till besvär än nöje då jag börjar nojja över laddningen i onödan (oftast).
Exempelvis G-shock som har L_M_H. Där blir det ju lätt nojjigt om den ligger på M. Då ska man ju försöka tänka på att L=0-33% M=34-66% H=67-100%. Det kan ju alltså lika gärna betyda att den visar 66%, bara 1% under H ;)
Kanon, tack, totalt missat, trodde det bara fanns på automatare…

Fast det har väl nästan alla kvartsare? Sekundvisaren börjar hoppa 2-4 sekunders steg när det är dax att börja oroa sig. 😃
Är det så även på soldrivna? Jag har ännu inte varit med om att det uppladdningsbara batteriet börjad dö på någon av mina. Är laddningen för svag brukar det dock ske alla möjliga tokigheter beroende på modell...

Är det så även på soldrivna? Jag har ännu inte varit med om att det uppladdningsbara batteriet börjad dö på någon av mina. Är laddningen för svag brukar det dock ske alla möjliga tokigheter beroende på modell...
Nja, tänkte mer på en indikator där man ser typ 0-100, s,m, l lite för oprecis, yes hoppande sekunder är bra, men lite i grevens tid
Missade att ni pratade om specifikt solar.
Nej kan nog vara som barbis säger att man behöver trycka på en knapp för att se nivån.
Har ägt två analoga solisar och där fick jag trycka på en knapp för att se laddningen MEN kan ju vara så att det även finns EOL med hjälp av hoppande sekundvisare, mina gick knappt under max laddning. 😆

Men du är ju så ängslig watchie, när sekunderna börjar hoppa har man ju oftast veckor eller t.o.m. månader på sig. 👋😅

Missade att ni pratade om specifikt solar.
Nej kan nog vara som barbis säger att man behöver trycka på en knapp för att se nivån.
Har ägt två analoga solisar och där fick jag trycka på en knapp för att se laddningen MEN kan ju vara så att det även finns EOL med hjälp av hoppande sekundvisare, mina gick knappt under max laddning. 😆

Men du är ju så ängslig watchie, när sekunderna börjar hoppa har man ju oftast veckor eller t.o.m. månader på sig. 👋😅
Yes indeed, får panik och svetten lackar 😅, dinkan på döeeende

Tillbaka
Topp