• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

IMG_2706.jpg

De är ju inte helt olika dessa två!

In i MRP SA tråden med dig 😁

Haft denna i nio dygn och den går fortfarande ±0,0 spd, samtidigt som den träffar index helt perfekt. Otroligt för en klocka under tusenlappen.

IMG_20230113_194925_edit_318954881559664.jpg
vilken lyx, har en certina som träffar direkt mellan indexerna klockan är magisk från ett designperspektiv, men fyfan va det stör mig att den inte klarat träffat perfekt en gång.

vilken lyx, har en certina som träffar direkt mellan indexerna klockan är magisk från ett designperspektiv, men fyfan va det stör mig att den inte klarat träffat perfekt en gång.
Ja, jag förstår inte hur Casio lyckas så bra med sina kvartsare, trots prislappen. Urverket i denna Duro kostar ju som ett mål på donken ungefär.

Jag har en Edifice som också träffar index exakt, så det verkar inte bara vara tur heller.

• Like
Reactions: Jss
Ja, jag förstår inte hur Casio lyckas så bra med sina kvartsare, trots prislappen. Urverket i denna Duro kostar ju som ett mål på donken ungefär.

Jag har en Edifice som också träffar index exakt, så det verkar inte bara vara tur heller.
Hoppas det är tur annars tror jag inte certina har en bra framtid inom quartz.

Maskiner/robotar som sköter i stort sett hela tlllverkningen.

Casio har stora delar av produktionen maskinellt med robotar, vilket gör att dom kan hålla bra priser. Även om det inte är mycket handpåläggning på alla modeller gör det att exempelvis visarmonteringen väldigt sällan diffar 👍
Just Casio är ju dessutom superluriga med vad som sitter i klockan, det kan vara både urverk ifrån Miyota (Citizen) S.Epson Corp (Seiko) eller Kinatillverkat. Och egenutvecklade urverk förstås (vilket jag tror mest gäller digitala & ana-digi). Oavsett är dom ju väldigt prisvärda och brukar ju faktiskt kunna hålla riktigt länge :)

Casio har stora delar av produktionen maskinellt med robotar, vilket gör att dom kan hålla bra priser. Även om det inte är mycket handpåläggning på alla modeller gör det att exempelvis visarmonteringen väldigt sällan diffar 👍
Just Casio är ju dessutom superluriga med vad som sitter i klockan, det kan vara både urverk ifrån Miyota (Citizen) S.Epson Corp (Seiko) eller Kinatillverkat. Och egenutvecklade urverk förstås (vilket jag tror mest gäller digitala & ana-digi). Oavsett är dom ju väldigt prisvärda och brukar ju faktiskt kunna hålla riktigt länge :)
Ja, det verkar onekligen som att Casio kalibrerat sina robotar till perfektion när de får så här billiga urverk att prestera på Formel 1-nivå. Som sagt, det här är min andra analoga Casio, och båda har varit helt otroliga. Det får en att undra varför man envisas med att köpa dyra schweiziska klockor när det finns Casio för 1-2 tusen. 😁

Godkväll,
Jag har börjat intressera mig för Grand Seiko Sports Collection SBGX341.
Är det någon som har en sådan eller en 343 och kan ge lite omdöme om
hur klockan/klockorna är? Lite sugen, men bra om någon kan säga om
det kan vara ett bra köp eller om man bör avstå.

/P

Godkväll,
Jag har börjat intressera mig för Grand Seiko Sports Collection SBGX341.
Är det någon som har en sådan eller en 343 och kan ge lite omdöme om
hur klockan/klockorna är? Lite sugen, men bra om någon kan säga om
det kan vara ett bra köp eller om man bör avstå.

/P
Jag tror du får fler svar i GS tråden, även om det finns ägare som postar även här :)

Tillbaka
Topp