• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Nyförvärv, Museum Watch. Tack för inspiration @Psykel .
IMG_4082.jpeg
Grymt bra, grattis! Får din också något av en oljefläckseffekt på tavlan i rätt ljus och vinkel?
 
Bra hverdagssklokke som jeg gjerne skulle sett i 36mm, noen som har tips?
4E021384-DF8D-4BC9-B5BB-C675E233FECF.jpeg
Tissot PR100, dammodellen? Tycker den ser rätt fin ut, 36mm. Glasringen hade ju dock fått vara plain.
T101.910.11.031.00_R.png

Lite annan stil, men Mondaine har några 36mm som också ser rätt trevliga ut.
A660.30314.11SBC.S_C_5_1800x1800.jpg

A400.30351.12SBB-C80-_2022_1800x1800.jpg
 
Hur resonerar ni andra när ni byter batteri rörande kvalitén/tillverkare av batteri? Köper ni på Kjell och Co eller är det viktigt att köpa bättre kvalitet så att batterierna inte läcker/oxiderar?
 
Hur resonerar ni andra när ni byter batteri rörande kvalitén/tillverkare av batteri? Köper ni på Kjell och Co eller är det viktigt att köpa bättre kvalitet så att batterierna inte läcker/oxiderar?
Jag själv resonerar nog lite olika beroende på klocka och dess prislapp. Bytte batteri på min g-shock (nypris under 1000:) och bytet gjorde jag själv med ett batteri jag köpte på OKQ8. Nu är det förhoppningsvis en bit kvar tills det är dags att byta på min wempe iron walker (HAQ) men när det blir aktuellt lär jag lämna in den hos någon kunnig urmakare som vet vad den gör och sätta in ett något ”dyrare” batteri.
 
Hur resonerar ni andra när ni byter batteri rörande kvalitén/tillverkare av batteri? Köper ni på Kjell och Co eller är det viktigt att köpa bättre kvalitet så att batterierna inte läcker/oxiderar?
Moderna litium-batterier är väl ingen läckage varning på längre, eller? Känner mig trygg att handla märken som säljs på tex Clas Ohlson. Märket "Energizer" har vad jag vet garanti mot läckage om du känner dig orolig.
 
Någon som har tips på batteri av hög kvalitet?
De urmakare jag pratat med föredrar japanska och amerikanska märken för silveroxidbatterier, specifikt Seiko, Maxell, och Energizer. Schweiziska Renata verkar ha hyfsat gott rykte även om det inte verkar vara förstahandsvalet. Varta har jag blivit varnad för och har slutat köpa det själv.

När det gäller litiumbatterier tror jag inte att det är lika noga. Det finns säkert kvalitetsskillnader men jag har aldrig sett ett 3 V CR-något som läckt.

Edit: Bra video om batterier och batteribyten.
 
Senast ändrad:
Tissot PR100, dammodellen? Tycker den ser rätt fin ut, 36mm. Glasringen hade ju dock fått vara plain.
T101.910.11.031.00_R.png

Lite annan stil, men Mondaine har några 36mm som också ser rätt trevliga ut.
A660.30314.11SBC.S_C_5_1800x1800.jpg

A400.30351.12SBB-C80-_2022_1800x1800.jpg
Takk for tips!

Jeg har en Defakto struktur som gir litt samme minimalist vibes som de Mondaine’ne, ble dog aldri helt kompis med den.

Tissoten er også fin, men er ute etter en uten bezel.

Rent utseendemessig er jeg ute etter noe som en Christopher Ward C63 36mm eller Smiths PRS-25, etter å ha søkt hva føles som hele internett begynner jeg å tro jeg kanskje bare får gå for en av de og klare meg uten quartz?
 
Takk for tips!

Jeg har en Defakto struktur som gir litt samme minimalist vibes som de Mondaine’ne, ble dog aldri helt kompis med den.

Tissoten er også fin, men er ute etter en uten bezel.

Rent utseendemessig er jeg ute etter noe som en Christopher Ward C63 36mm eller Smiths PRS-25, etter å ha søkt hva føles som hele internett begynner jeg å tro jeg kanskje bare får gå for en av de og klare meg uten quartz?
Vaer, kanske? Måste beställas från USA, men ser ut att vara rätt prisvärda.
C3-Atlas-Black-QR-BR-PR.jpg

Finns även i "field watch" stuk också, om det skulle locka.
ArtboardS3-CF-BR.jpg
 
Tillbaka
Topp