• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Vaer, kanske? Måste beställas från USA, men ser ut att vara rätt prisvärda.
C3-Atlas-Black-QR-BR-PR.jpg

Finns även i "field watch" stuk också, om det skulle locka.
ArtboardS3-CF-BR.jpg
setter virkelig pris på forslagene dine!

Har kikket på Vaer tidligere, og har sett på C3, men er litt i tvil om jeg liker designet vs C63. Det er skikkelig nit-picking men syns C63 ser anelsen mer refined ut om du skjønner hva jeg mener. Målet er å bli en one watch guy, derfor jeg er så picky. Har også lest at en del ikke er helt fornøyd med kvaliteten på braceleten. Er det noen som har Vaer som kan kommentere?

Har kikket på Vaer tidligere, og har sett på C3, men er litt i tvil om jeg liker designet vs C63. Det er skikkelig nit-picking men syns C63 ser anelsen mer refined ut om du skjønner hva jeg mener. Målet er å bli en one watch guy, derfor jeg er så picky. Har også lest at en del ikke er helt fornøyd med kvaliteten på braceleten. Er det noen som har Vaer som kan kommentere?
Jag beställde den vita fieldwatch modellen, den kom på ett gummi +nylonband, alltså inte länk…

Fast ska du bli OWG med en quartzare så hade jag satsat på nåt finare, som en Grand Seiko SBGX261, men då får du tyvärr gå upp en millimeter i storlek.
Tror vi ska ha ett par i tråden. Finns även med champagnetavla, om jag inte missminner mig.
SBGX261G.png

Jag tycker den ”känns” som en billig klocka… Har inget att anmärka på egentligen, bara en känsla. Den var/är tänkt som oöm jobbklocka, och det syftet fyller den

ville inte skriva det innan du uttalade dej, men ja, den känns billig.
Den är ju också billig, men jag tycker man kan få mer pang för pengen hos andra märken.

Sa mig ingenting, bara referenser till standarder alla verkar tyda olika. 🤷‍♂️
NIHS är Schweiziska standardiseringsorgan som följer ISO. Länken säger att NIHS 92-11 mappar mot ISO 6425 - för klockor med minst 100m vattenresistens.

För icke-"dykarklockor" så finns NIHS 92-20 som mappar mot ISO 22810.

Exakt vad standarderna har för detaljer vet jag inte, men generellt sett så är ju standarder till för att alla skall tolka saker lika..

Dykarna.nu säger så här om ISO 22810:

"För brukarna innebär det att en klocka som är vattentät till 30 m skall kunna brukas på det aktuella djupet, och alltså hålla för olika sportaktiviteter till det djupet utan att släppa in vatten."

Ganska tydligt tycker jag..

NIHS är Schweiziska standardiseringsorgan som följer ISO. Länken säger att NIHS 92-11 mappar mot ISO 6425 - för klockor med minst 100m vattenresistens.

För icke-"dykarklockor" så finns NIHS 92-20 som mappar mot ISO 22810.

Exakt vad standarderna har för detaljer vet jag inte, men generellt sett så är ju standarder till för att alla skall tolka saker lika..

Dykarna.nu säger så här om ISO 22810:

"För brukarna innebär det att en klocka som är vattentät till 30 m skall kunna brukas på det aktuella djupet, och alltså hålla för olika sportaktiviteter till det djupet utan att släppa in vatten."

Ganska tydligt tycker jag..

Ja som sagt var, allt jag läst är olika tolkningar av dessa standarder och alla verkar ha sin tolkning. "dykarna.nu" som du citerar ovan har i särklass den mest generösa tolkningen jag läst hittils. 😅

Edit: Dagens kvarts-dykare. På ungefär det djup den kommer utsättas för på min arm. 😆
IMG_20230527_123556.jpg

Senast ändrad:
Fast ska du bli OWG med en quartzare så hade jag satsat på nåt finare, som en Grand Seiko SBGX261, men då får du tyvärr gå upp en millimeter i storlek.
Tror vi ska ha ett par i tråden. Finns även med champagnetavla, om jag inte missminner mig.
SBGX261G.png

Takk igjen, du har sabla mange bra tips!
Har sett på de også, men en ny er litt utenfor budsjett for min del. Fant en jeg likte da jeg kikket litt på nettet! Det eneste negative er at jeg ikke kan «dress up» med et lærbånd på denne? Antar det ikke er mulig å bytte om det er integrert lenke som på denne? Noen andre minus? Tror dere lumen fortsatt har litt liv i seg?

1685382268985.jpeg

Mitt tips är kvällens V.H.P.
Min klart bästa GADA. 😎🤟
En klocka jag enkelt skulle kunna bli OWG med om jag var lagd åt det hållet. 🤪
IMG_20230525_175949.jpg

IMG_20230525_175336.jpg

Takk! Skikkelig fin klokke det!
Har kikket på denne også, liker designet! Som jeg forstår av praten under går det fint å svømme med den? De jeg har sett er nok litt store igjen. Har ganske små håndledd, så ser for meg at jeg burde ligge på max 38mm.

Det er ikke lett å finne «the one» spesielt når man bare ser bilder på nettet! Takk igjen for tips, setter skikkelig pris på det!

Takk! Skikkelig fin klokke det!
Har kikket på denne også, liker designet! Som jeg forstår av praten under går det fint å svømme med den? De jeg har sett er nok litt store igjen. Har ganske små håndledd, så ser for meg at jeg burde ligge på max 38mm.

Det er ikke lett å finne «the one» spesielt når man bare ser bilder på nettet! Takk igjen for tips, setter skikkelig pris på det!
Den är på 36mm mina handleder på bilden för referens är 16.5cm 👍

Takk igjen, du har sabla mange bra tips!
Har sett på de også, men en ny er litt utenfor budsjett for min del. Fant en jeg likte da jeg kikket litt på nettet! Det eneste negative er at jeg ikke kan «dress up» med et lærbånd på denne? Antar det ikke er mulig å bytte om det er integrert lenke som på denne? Noen andre minus? Tror dere lumen fortsatt har litt liv i seg?

1685382268985.jpeg
Tycker den är riktigt läcker! Som sagt, enda negativa är väl om du vill köra läder eller annat på den.
Men finns nog gott om gamla GS i 36mm med vanliga luggar. Bara att leta!

Visst var det en eller flera här i tråden som lagt beslag på en Momentum Sea quartz 30?
Tycker att de är lite småläckra och imorgon släpper de pre order på nästa batch. Momentum watches
53C71436-5FA5-47A6-92C9-752ABC878178.png
Varför var man tvungen att upptäcka denna 2 månader för sent.... Extremt mycket "vill-höver" med jubilee länken.... :) Hörde nåt om ev ny pre-order i juli.... :( verkar vara rejält sug efter dom så inte ens säkert att man får en då heller....

Tillbaka
Topp