• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

43AC574C-53FE-4BF8-99F9-9C253FECFD2A.jpeg

6CEA60DB-828D-4F86-AC0F-D9F34DEE829A.jpeg

1916C6DF-C0AF-4551-8D70-DD6B08792A28.jpeg

Citizen Eco-Drive One.
Precision på en sådan skönhet?

Ja tjena va tuff. Ny? Styggt tunn den är :) .... nästan lika tunn som min Seiko ju :angel:
Urverket är 1mm, där av namnet "One" Boetten i helhet är 2,98mm inklusive safirglaset, lövtunn :)
Jag har suktat efter denna sedan den kom 2016/17 men inte tagit steget. Nu ska jag till Tokyo i april och tänkte först slå till där, men med den svaga kronan och Ur&Penn som innehavare av bästa pris world wide var det nu eller aldrig. Jag har inte planerat att leta någon ny klocka i Japan, däremot vintage, så denna får bli den sista nya på ett tag ... tror jag ... tänkte jag :p
Preciion på en sådan skönhet?
Enligt spec 15sek/månad. Hur den kommer prestera irl återstår att se. Det finns tyvärr bara 1 annan på forumet, så referenser är det lite glest med...
Ganska skönt utan sekundvisare, svårt att synka helt 100% med att bara kolla när minutvisaren tar sista steget innan man drar ut kronan, med lite tur kommer man inte se någon avvikelse innan det är dags för nästa "normaltidsomställning" ;)

Urverket är 1mm, där av namnet "One" Boetten i helhet är 2,98mm inklusive safirglaset, lövtunn :)
Jag har suktat efter denna sedan den kom 2016/17 men inte tagit steget. Nu ska jag till Tokyo i april och tänkte först slå till där, men med den svaga kronan och Ur&Penn som innehavare av bästa pris world wide var det nu eller aldrig. Jag har inte planerat att leta någon ny klocka i Japan, däremot vintage, så denna får bli den sista nya på ett tag ... tror jag ... tänkte jag :p
Enligt spec 15sek/månad. Hur den kommer prestera irl återstår att se. Det finns tyvärr bara 1 annan på forumet, så referenser är det lite glest med...
Ganska skönt utan sekundvisare, svårt att synka helt 100% med att bara kolla när minutvisaren tar sista steget innan man drar ut kronan, med lite tur kommer man inte se någon avvikelse innan det är dags för nästa "normaltidsomställning" ;)
Grymt cool!

- Vad är priset på den i Sverige?

- Vad är priset på den i Sverige?
Nu snackar vi! Den är ju så grym! Vad tar Ur och Penn för den?
18k, 20k ska tydligen vara rekommenderat pris.
https://www.uropenn.se/citizen-one-eco-drive-sapphire-ar5000-50e

Riktigt häftig både på ett tekniskt plan men även utseendemässigt. Jag älskar hur visarna nästan ser fejkade ut så som de speglar ljuset. Eller ja, som att de vore photoshoppade. Lite svårt att förklara vad jag menar men andra kanske upplever samma sak. :confused:

Senast ändrad:
Man blir ju lite avis på både klockan och resan helt klart. Hoppas du hittar massor med trevliga vintage GQ och KQ, kanske t.o.m. en Superior :D

18k, 20k ska tydligen vara rekommenderat pris.
https://www.uropenn.se/citizen-one-eco-drive-sapphire-ar5000-50e

Riktigt häftig både på ett tekniskt plan men även utseendemässigt. Jag älskar hur visarna nästan ser fejkade ut så som de speglar ljuset. Eller ja, som att de vore photoshoppade. Lite svårt att förklara vad jag menar men andra kanske upplever samma sak. :confused:
Ja, dom har verkligen fått jobba på marginalerna. Visarna är borstade på ena halvan och polerade på andra, både för att ge bättre läsbarhet och för att ge intryck av att vara veckade. Det är dessutom bara applicerat index kl12 för att ge solpanelen så mycket utrymme som möjligt då den är så tunn. Tekniskt otroligt cool, och på något vis också som du säger, utseendemässigt. Det passar liksom konceptet med cermet ringen och dom kluriga skruvskallarna som återkommer i tavelmönstret

FF6F87EE-8BC2-4802-84D4-06E02457DEE6.jpeg
CA3B6504-D03A-4771-BBA5-AAF943245AB0.jpeg
Kul tråd! Roligt när alla klockor har en plats.
Har blivit förtjust i charmex of Switzerlands klockor tycker de har många roliga detaljer.
Här en fifht avenue och två SAN Remo med benzel o länk i emalj.

Börjar bli intresserad av att testa lite mer kvalititiva kvarts-ur. Budget ligger på max 10. Har sneglat lite på Longines VHP 41mm samt Wepme Zeitmaster. Några andra tips som man absolut inte bör missa?

• Like
Reactions: C.C
Börjar bli intresserad av att testa lite mer kvalititiva kvarts-ur. Budget ligger på max 10. Har sneglat lite på Longines VHP 41mm samt Wepme Zeitmaster. Några andra tips som man absolut inte bör missa?
Är det just HAQ du är ute efter tror jag tyvärr det är väldigt få. Tissot pr100 COSC och Certina med Precidrive ligger under 10k. Beroende på vad man är ute efter kan man hitta både Seiko och Citizen med riktigt hög kvalité för pengarna.

Sedan har Bell&ross en 39a fyrkantig "Steel" med Precidrive verket. Fin men lite dyrare. Bortåt femton tror jag. Hamilton Khaki flight timer är också kul. Inte HAQ men samma verk som i S&S skydiver o tag heuer o några till ans-digi som är långt dyrare.

Är det just HAQ du är ute efter tror jag tyvärr det är väldigt få. Tissot pr100 COSC och Certina med Precidrive ligger under 10k. Beroende på vad man är ute efter kan man hitta både Seiko och Citizen med riktigt hög kvalité för pengarna.
Tack för tipsen. Har haft lite ögonen på COSC ds action. Får testa i butik. Seiko och Citizen är absolut ett alternativ men har inte så bra koll på just de modellerna. Känns som om de ligger högre i pris, 9f verket samt chronomaster citizen. Vad finns det för andra modeller från dessa tillverkare att kolla närmare på?

Sedan har Bell&ross en 39a fyrkantig "Steel" med Precidrive verket. Fin men lite dyrare. Bortåt femton tror jag. Hamilton Khaki flight timer är också kul. Inte HAQ men samma verk som i S&S skydiver o tag heuer o några till ans-digi som är långt dyrare.
Bell&Ross var ett alternativ jag inte tänkte på. Ska kika lite närmare. Har även tittat lite på Sinn men de modellerna är dessvärre alldeles för stora.

40BD41AE-E87A-40D6-AADF-21F3A7687556.jpeg
När jag fick upp ögonen på klockor fick jag högfärdsblåsa. Dvs, hamnade i snobbträsket med attityden att en bra klocka är mekanisk, annars är den skit. (Jag vet. Jävligt ytligt). Detta fram tills att jag satt med fyra mekaniska ur som ständigt fick ställas om med tid/dag/datum då de stannat. Ungefär där insåg jag tjusningen med Quartz. Du lägger ner den i lådan, en vecka senare är det bara att ta på den. I och med det att jag ärvde två klockor. Varav en quartzare så insåg jag att affektionsvärdet är stötte än vad som sitter i den.

Efter det bär jag allt som ser bra ut, men framför allt de ärvda klockorna som brutits genom generationer.

Tillbaka
Topp