• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Köpt som sommarklocka för att ha något lite mer oömt som alltid går. Har dock använts väldigt mycket mer än vad jag trodde. Helnöjd.
C3225948-7F32-4D5F-B74E-30547BA8CE2E.jpeg
Väldigt snygg, hur bra träffar den sekundmarkeringarna?

image.jpg

Du har nog rätt där..... Meeen ödla blev ju inte så tossigt heller:)

Prova slätt gummi som Aurum föreslår, blir kanon och ska helst vara bredare an 18mm som bandbredden är.
För att det ska lira mot boetten bör det även vara avsmalnande.
Här exempel med gummi som jag satte pa min idag men det absolut bästa är att köpa ett 20mm och skära till hörnen och
Då kan man få perfekt passning mot boetten.

33884830248_02c4169be2_b.jpg

47761769621_0958d5d3b9_b.jpg

Senast ändrad:
Prova slätt gummi som Aurum föreslår, blir kanon och ska helst vara bredare an 18mm som bandbredden är.
För att det ska lira mot boetten bör det även vara avsmalnande.
Här exempel med gummi som jag satte pa min idag men det absolut bästa är att köpa ett 20mm och skära till hörnen och
Då kan man få perfekt passning mot boetten.

33884830248_02c4169be2_b.jpg

47761769621_0958d5d3b9_b.jpg
Vad för slags gummi är det där?
Själv får jag inte ens dit ett perlon på min QGA084, stiften sitter ju så j***a tight mot boett.

Ingen aning om tillverkare men ett lite tunnare gummi.
Borde gå att hitta ute på det stora internätet.
Perlon bör man nog hålla väldigt långt ifrån såna här klockor
:) använde perlonet som ett mått för hur pass tight stiften sitter bara, lovar.
Aldrig sett så pass tunna gummin som torde få plats men bevisligen finns de.
Bäst på länk hursom.

Är det så snaskigt som en Chronomaster eller vad är det för en Citizen?
Cool tavla, som ett papper/rispapper?:cigar:
Jo, det är en Chronomaster. AQ4020-54Y med papperstavla. Tosa-Washi heter pappret, det kallas "dragon wing" för att det är så tunnt och tåligt :cigar:
*rättelse "kagero-no-hane, or dragonfly wing" Alltså trollsländevinge

Jo, det är en Chronomaster. AQ4020-54Y med papperstavla. Tosa-Washi heter pappret, det kallas "dragon wing" för att det är så tunnt och tåligt :cigar:
Sökte på den nu och fyför vad grym!!!! https://deployant.com/review-enter-...n-aq-4020-54y-best-quartz-watch-in-the-world/
Riktigt bra alternativ till en GS fast med "sjukare" urverk och solpanel samt mer avancerad konstruktion vad gäller urtavlan. Zaratsu polering, dura-tech behandling, handgjort papper till urtavlan, titanium, safirglas(med coating), 100m WR, ±5 sec/år, lagom strl. 39mm, 10 års Japan garanti..........helt sjuk klocka:woot:

the-citizen-oblique.jpg

Senast ändrad:
40BD41AE-E87A-40D6-AADF-21F3A7687556.jpeg
När jag fick upp ögonen på klockor fick jag högfärdsblåsa. Dvs, hamnade i snobbträsket med attityden att en bra klocka är mekanisk, annars är den skit. (Jag vet. Jävligt ytligt). Detta fram tills att jag satt med fyra mekaniska ur som ständigt fick ställas om med tid/dag/datum då de stannat. Ungefär där insåg jag tjusningen med Quartz. Du lägger ner den i lådan, en vecka senare är det bara att ta på den. I och med det att jag ärvde två klockor. Varav en quartzare så insåg jag att affektionsvärdet är stötte än vad som sitter i den.

Efter det bär jag allt som ser bra ut, men framför allt de ärvda klockorna som brutits genom generationer.
Certinan på bild är ju underbar!

Sökte på den nu och fyför vad grym!!!! lagom strl. 39mm
När det gäller just denna är det helknasigt med storleksangivelserna på olika sidor. Jag kan bara konstatera att den ÄR 40mm MED krona, glasringen är 35,5mm och boetten precis utanför glasringen 36,8mm, alltså ungefär 37mm. Med sin ljusa tavla och relativt tunna glasring ser den större ut samtidigt som den sitter fantastiskt bra. :)

Tillbaka
Topp