Du är absolut ursäktad, Citizen har inte varit helt konsekventa i sina märkningar/tituleringar… Det var ifrån början ”Chronomaster” märkning på tavlan på alla. Då är det batteridrivet A660 kvartsverk. Vissa fick även en örn på tavlan, men då var det något LE släpp och kunde då kallas ”The Citizen” istället. Det finns ecodrive-modeller (A010 & A060) utan märkning alls på tavlan, de kallades bara The Citizen. Jag skulle säga att eländet började då dom introducerade ecodrive i Chronomaster linjen… Dom var väl splittrade internt? Nu ska alla ha örn på tavlan och termen Chronomaster vara helt borta. På Citizen hemsida heter kategorin ”The Citizen” och alla nya får örn, både ecodrive och mekaniska (nästan ). Den sista kvarvarande med A660 kvartsverk, AB9000-xxx har fortfarande Chronomaster på tavlan. Jag har själv funderat på att skaffa en AB9000 igen bara för att komplettera samlingen, men den jag vill ha (den med ljustavla) verkar dom slutat tillverka, så det finns bara den blå och gråsvarta kvar.Fick på Sthlm Time för första gången en snabb titt på Citizen av den här kalibern. Såg en besökare som hade en sådan och fick prova den lite snabbt. Tänkte att det lär inte bli så många andra chanser att testa utan att köpa. Lätt, fin och diskret klocka.
Nu är jag lite osäkert om det var en sådan med örnen eller Chronomaster, eller är båda Chronomasters? Ursäkta mina ytterst ytliga kunskaper kring dessa fina Citizens.
*sorry för långt svar
Senast ändrad: