• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Fick på Sthlm Time för första gången en snabb titt på Citizen av den här kalibern. Såg en besökare som hade en sådan och fick prova den lite snabbt. Tänkte att det lär inte bli så många andra chanser att testa utan att köpa. Lätt, fin och diskret klocka. 👍
Nu är jag lite osäkert om det var en sådan med örnen eller Chronomaster, eller är båda Chronomasters? Ursäkta mina ytterst ytliga kunskaper kring dessa fina Citizens. :bag:
Du är absolut ursäktad, Citizen har inte varit helt konsekventa i sina märkningar/tituleringar… Det var ifrån början ”Chronomaster” märkning på tavlan på alla. Då är det batteridrivet A660 kvartsverk. Vissa fick även en örn på tavlan, men då var det något LE släpp och kunde då kallas ”The Citizen” istället. Det finns ecodrive-modeller (A010 & A060) utan märkning alls på tavlan, de kallades bara The Citizen. Jag skulle säga att eländet började då dom introducerade ecodrive i Chronomaster linjen… Dom var väl splittrade internt? Nu ska alla ha örn på tavlan och termen Chronomaster vara helt borta. På Citizen hemsida heter kategorin ”The Citizen” och alla nya får örn, både ecodrive och mekaniska (nästan 😅). Den sista kvarvarande med A660 kvartsverk, AB9000-xxx har fortfarande Chronomaster på tavlan. Jag har själv funderat på att skaffa en AB9000 igen bara för att komplettera samlingen, men den jag vill ha (den med ljustavla) verkar dom slutat tillverka, så det finns bara den blå och gråsvarta kvar.
*sorry för långt svar 🫣

Senast ändrad:
Du är absolut ursäktad, Citizen har inte varit helt konsekventa i sina märkningar/tituleringar… Det var ifrån början ”Chronomaster” märkning på tavlan på alla. Då är det batteridrivet A660 kvartsverk. Vissa fick även en örn på tavlan, men då var det något LE släpp och kunde då kallas ”The Citizen” istället. Det finns enecodrive-modeller (A010 & A060) utan märkning alls på tavlan, de kallades bara The Citizen. Jag skulle säga att eländet började då dom introducerade ecodrive i Chronomaster linjen… Dom var väl splittrade internt? Nu ska alla ha örn på tavlan och termen Chronomaster vara helt borta. På Citizen hemsida heter kategorin ”The Citizen” och alla nya får örn, både ecodrive och mekaniska (nästan 😅). Den sista kvarvarande med A660 kvartsverk, AB9000-xxx har fortfarande Chronomaster på tavlan. Jag har själv funderat på att skaffa en AB9000 igen bara för att komplettera samlingen, men den jag vill ha (den med ljustavla) verkar dom slutat tillverka, så det finns bara den blå och gråsvarta kvar.
*sorry för långt svar 🫣
Ingen fara för långt svar. Bara härligt att det finns någon som kan förklara och med ett så informativt svar för att reda ut det hela, men då förstår jag varför jag inte direkt förstått skillnaden. :)

Senast ändrad:
Gillar min Tissot PRX 35mm skarpt och varit sugen på en annan variant, men ingen tavla har riktigt tilltalat mig.
Klickade småspontant precis hem denna billiga Casio på 35mm med rosa tavla! Ser helt klart trevlig ut för under 1200 kr. Dessutom ett par millimeter tunnare än Tissoten, men då har man nog tummat lite på tätheten.
mtp-b145d-4avef.jpg

Kanske kan göra sig på nåt trevlig läder eller kanske ett vitt gummi till sommaren.

Och nu kommer vi till min Quartz-graal, som jag är oerhört stolt och lycklig innehavare av. Rolex 19018 DayDate. Går ju prestandamässigt inte att jämföra med moderna quartzare, kanske men den här ligger på typ +4 sek./ månaden, vilket ju måste anses som oerhört bra för en klocka från 1982?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    415 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp