• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Testar Citizen tech med denna Attesa.
IMG_4719.jpeg
IMG_4723.jpeg
IMG_4724.jpeg

Tack, den är inte ny. Jag tycker också att designen känns 90/00-tals. Serienumret börjar på 5. 2005 kanske? Har inte lyckats hitta så mycket info på nätet, förutom några bilder på en variant med blå tavla och instruktionen för verket (E760).
IMG_4725.jpeg
Om jag också skulle gissa säger jag 2005. Utifrån andra Citizen jag har så har dom exempelvis använt 15 för att beskriva 2015. Antagligen för att markera tiotalet på det nya decenniet. Jag tror dessutom att själva Duratectmärkningen kom under 2000 talet, även om det fanns modeller med behandlingen innan så har jag för mig att det bara stod "base metal"...
Oavsett är det ju en sjukt användarvänlig caliber :)

Jag noterar att AR5000-XXx verkar ha utgått på citizen.jp. Även sakurawatches saknar den. Det är väl naturligt att den första modellen nu tas ur produktion med tanke på hur många som släppts efter den? Det kan också betyda att det är sista chansen att köpa en ”ny i butik”…
Och för att alla ska veta vilka modeller vi pratar om
IMG_0011.jpeg

IMG_0010.jpeg

39mm brukar det stå lite överallt @Lilavati får mäta sin och kolla. (Har för mig han har en)
Ja, boetten mäter ganska precis 39mm. Urtavlan är dock ”bara” 28mm, så det optiska intrycket är välbalanserat tycker jag. Här bredvid ett syskon med 37mm boett och 28mm tavla
IMG_0012.jpeg

Och här bredvid Longines 38mm med 34mm tavla
IMG_0013.jpeg

Jag kan konstatera att det optiska intrycket tavelstorleken ger trollar bort mer än den millimeter den är större
*jag ser att låångisen fortfarande visar sommartid :bag: får ta tag i det 😉

Senast ändrad:
Ja, boetten mäter ganska precis 39mm. Urtavlan är dock ”bara” 28mm, så det optiska intrycket är välbalanserat tycker jag. Här bredvid ett syskon med 37mm boett och 28mm tavla
IMG_0012.jpeg

Och här bredvid Longines 38mm med 34mm tavla
IMG_0013.jpeg

Jag kan konstatera att det optiska intrycket tavelstorleken ger trollar bort mer än den millimeter den är större
*jag ser att låångisen fortfarande visar sommartid :bag: får ta tag i det 😉
Oj, bra deal! @Lilavati vet du vad längden är "lug-to-lug"?

1699602352898.png

1699602412455.png

Jag tror att man kanske måste ta sig till den butiken som har 3st hemma, annars kanske den hamnar under "beställningsvara" som verkar vara undantaget kampanjen?
*Eller så ringer @Oron och styr upp ;)

1699602352898.png

1699602412455.png

Jag tror att man kanske måste ta sig till den butiken som har 3st hemma, annars kanske den hamnar under "beställningsvara" som verkar vara undantaget kampanjen?

1699602352898.png

1699602412455.png

Det kan jag absolut! Väntar bara på att nummer tre skall vakna....... Verkar trött idag😒

Med tanke på hur storleken av tavlan påverkar helhetsintrycket mätte jag även den lilla GS som får tjänstgöra idag…
IMG_0015.jpeg

Även denna har en urtavla som mäter 28mm. Glasringen som framhävs tydligt mellan luggarna mot läderbandet mäter 33mm. Samtidigt har boetten en rundad profil på sidorna som följer boetten, och mäter där 36mm. Sammantaget gör designen att den ”krymper” då den bärs på läder, samtidigt som den ”växer” om den bärs på länk (då ser man inte glasringen på samma sätt). Jag skulle gärna bära den på länken, men jag skulle behöva en länkbit till för att den ska sitta bekvämt över hela dagen. Dagens i-landsproblem 😉

Den vita Citizen one verkar inte finnas i någon butik utan bara ett ex online. Den svarta finns i två butiker i Sverige och ett ex online så det borde gå att lösa tycker jag.
undrar om det går att kombinera med erbjudandet om 10% om man blir medlem? Då är man nere på 10800/st
Sålde en Bratte på Tradera i morse och får jag bara betalt för den så hakar jag på. Inte fått besked om att betalningen är gjord ännu.

Den vita Citizen one verkar inte finnas i någon butik utan bara ett ex online. Den svarta finns i två butiker i Sverige och ett ex online så det borde gå att lösa tycker jag.
undrar om det går att kombinera med erbjudandet om 10% om man blir medlem? Då är man nere på 10800/st
Sålde en Bratte på Tradera i morse och får jag bara betalt för den så hakar jag på. Inte fått besked om att betalningen är gjord ännu.
Jag kan inte svara på om det går att kombinera olika rabatter, men jag lät dottern köpa min ena med en studentrabatt ;)

Tillbaka
Topp