• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Watchie

Diamant
2-Faktor
Egentligen kan man nog säga att de flesta träffar spot in, men sedan fjädrar visaren i spelet som dreven ger. Vanligaste lösningen är olika typer av bromsar. GS 9f har en broms med dubbelsteg av sekundvisaren. Det går så fort att man inte hinner uppfatta det med blotta ögat, men sekundvisaren bromsas alltså två gånger mellan sekund indexen. Omega utvecklade tillsammans med ETA en magnetbroms som återfinns på vissa urverk, främst i de äldre Aquaterra och Seamaster dykarna med individuell timvisare. Har för mig det heter 1538. Många ”enklare” urverk har individuell motor till varje visare, då finns inte spelet mellan olika kugghjul alls. Brukar generellt gälla alla md radiosynk eller GPS också. En simpel Casio kan alltså slå väldigt fint utan ”fladder”, men då beroende på tekniken som används 👌🏿😊
Kanon, tack för info 👍
 

Psykel

Pandion
Gillar verkligen denna! Mycket klocka för pengarna.
IMG_6971.jpeg
 

Watchie

Diamant
2-Faktor
Och du slipper fundera på att vrida fram datumet till första december 😉
IMG_0079.jpeg

Själv gläds jag åt det bekymmersfria med den perpetuella kalendern många (faktiskt majoriteten) av mina klockor är utrustade med 😎
Önskar tråden en skön 1:a december
Nice med perpetuell, har en automare kvar med 4 subdials o moonphase, blir som förra nyår, glo på den istället för raketer runt 2400 🎉
 

kuma-kun

Guld
Nu är jag inte insatt i detta verk men om man slipper batteri och den går som en kvartsare är det väl en fantastisk kombo? (För denna tråden iaf) 😉

Man behöver dra upp den varje dag med en massa drag, lite opraktiskt.

Nu är min inte hemma för den har varit inlämnad för byte av kondingen, antar att det är en sån som laddas up.
Den tickade när man drog up den men så fort man slutade vrida på kronan stannade den.
Gav den till en gammal Seikourmakare men han kunde inte får fram vad som behövdes.
Men han var med i någon sammanslutning av äldre urmakare från olika till tillverkare, Seiko, Citizen, Orient, Ricoh och Casio och
den är sen ett par år hos en Casio urmakare som troligen kunde stoppa i vad som behövdes.
Vem vet vilket år som helst kanske jag får tillbaka den…
 

Urtyp

Guld
Man behöver dra upp den varje dag med en massa drag, lite opraktiskt.

Nu är min inte hemma för den har varit inlämnad för byte av kondingen, antar att det är en sån som laddas up.
Den tickade när man drog up den men så fort man slutade vrida på kronan stannade den.
Gav den till en gammal Seikourmakare men han kunde inte får fram vad som behövdes.
Men han var med i någon sammanslutning av äldre urmakare från olika till tillverkare, Seiko, Citizen, Orient, Ricoh och Casio och
den är sen ett par år hos en Casio urmakare som troligen kunde stoppa i vad som behövdes.
Vem vet vilket år som helst kanske jag får tillbaka den…
Ja, men det du beskriver är ju en mekanisk fast med exakt gång. Tycker det låter kanon jag! 😄 Apocalypsurverk numero uno. Det enda som skulle trumfa det är väl kanske en automatare med kvarts. Men det finns kanske det med?
 

Watchie

Diamant
2-Faktor
Får strax en Frederique Constant i ett inbyte, tänkte först - lite B märke, men efter kikat lite på hemsidan - afforadble luxury ish typ, iofs mest automatare, några comments om märket ?
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
IMG_0080.jpeg

Morgonsynken avklarad 😎👍🏿
Eftersom nyfallen snö beräknas reflektera över 80% UV-strålning kan jag varmt rekommendera att ge sina soldrivna ur lite frisk luft dessa dagar. Trots att det kanske inte är ”soligt” kan dom alltså få en riktigt bra omgång ljus 👍🏿😊
 

Flecktarn

Guld
2-Faktor
Här kommer något lite udda för Casio-kännaren. Hittade en död liten Casio i en loppislåda häromdagen, fem kronor…
IMG_3464.jpeg


Tänkte att det var en terrorist, men vid en närmare titt visade det sig vara en F-87W, som bara tillverkades under några få år under 80-talets första halva.
Ett batteribyte senare och den funkar fint med både ljud och ljus.
Behövs bara ett band nu!
IMG_3465.jpeg

IMG_3467.jpeg
 
Topp