• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Been

Diamant
2-Faktor
Dag 3 Quartz veckan Longines Dolcevita
IMG_5294.jpeg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Jag har roat mig med ett försök att få igång några gamla quartzare. Efter ett tips om en "quartz-motionerare" från @Lord_tito88 i en annan tråd.

Först ut var en Citizen ana-digi som jag fick med ett läckande batteri i. Jag har försökt skrapa bort batterigeggan, men den verkar vara död. Sensorn som testar kretskortet gav inget utslag. Jag ska försöka rengöra den lite grundligare och göra ett nytt försök senare.
IMG_4904.jpeg



Nästa: en MR-G 120 i stål. Den tickade igång när jag stoppade in ett nytt batteri för några månader sedan, men stannade efter 30 minuter. Sedan dess har den inte fungerat. IC-testet var positivt, lampan blinkade varje sekund. Visarna gick också runt när jag körde det mekaniska testet. Jag motionerade visarna rätt så länge i olika hastigheter och värmde upp klockan, men än så länge hoppar den inte i gång. Jag har inte gett hoppet helt än och ska ge det ett försök till.
IMG_4905.jpeg



Sist ut var en gammal Swatch. Och, yes den hoppade igång efter lite motionerande av visarna! Inte min finaste klocka, men det är en av de första Swatcherna, med serienummer B83. De såldes på en testmarknad 1983, innan varumärket lanserades stort. Känns bra att ha fått igång denna historiska pjäs :cool: .
IMG_4906.jpeg
Vad exakt är det ”motioneraren” gör, hur funkar den?
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Här har det blivit dags att kolla hur mitt senaste favoritfynd presterar…
IMG_0027.jpeg

Den 13 november synkades den. Denna har inget termokompenserat högpresterande urverk utan är specad til +/-15spm som ”normala” kvartsverk.
IMG_0126.jpeg

Den uppvisar idag ca -4spm. Vardagsburen i rotation med andra klockor och förvarad både utanpå och i klocklådan. Helt ok prestanda och väl inom utlovade spec. Kalibrering är möjlig för "marknaden" (till skillnad ifrån fabrik/tillverkaren antar jag man menar i handboken) i 3 olika varianter. +15spm / -15spm / -30spm. Man utgår ifrån att åldrande kvarskristall och åldrande "trimmer" ska göra att urverket fortar sig, därav 2 steg som saktar och endast 1 som fortar.
Mycket forskning lades på att hitta en lämplig plast till urverkets (14** serien) platta som skulle göra det både lätt att bära och billigt att producera. PPS (Poly-phenylene Sulfide) som har glasfiberarmering användes (utvecklat i USA). Tillsammans med 3V CR2016 batteriet som ger 8 års gångtid misstänker jag att Citizen var väldigt nöjda med resultatet :)
 
Senast ändrad:

Gekk0

Silver
2-Faktor
Läcker grön batterisyra brukar innebära döden oftast :(

Har du testat att rengöra kretskortet på MR-G med isopropanol?
Nej, inte än. Ska testa!
Vad exakt är det ”motioneraren” gör, hur funkar den?
Jag har inte förstått i detalj hur den fungerar, men den sätter igång de mekaniska delarna av urverket genom vad jag tror är ett magnetiskt fält. Om t.ex visarna har fastnat p.g.a. klockan har legat oanvänd längre kan man ibland få igång dem igen på det sättet. Sedan finns det även en sensor som antingen känner av om motorn får en impuls från kretskortet varje sekund alternativt om motorn försöker driva urverket varje sekund.
 

MelleR

Basic
2-Faktor
Halloj, behöver lite råd.
Var i onsdags och bytte batteri på tjejens Cartier francaise(okänd ålder)
Men trots detta så har den tappat cirka 10min sen dess.
Någon som har tips på urmakare i göteborg som tar i quartzverk?
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Halloj, behöver lite råd.
Var i onsdags och bytte batteri på tjejens Cartier francaise(okänd ålder)
Men trots detta så har den tappat cirka 10min sen dess.
Någon som har tips på urmakare i göteborg som tar i quartzverk?
Jag har tyvärr inget tips att bidra med, men jag undrar vart du bytte batteriet för tre dagar sedan? Vore det inte bra att börja där?
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
👍, mkt snygg, dock ingen dresskille, försökte sälja faktiskt, men behåller hellre än sälj för löjliga pengar, underskattat märke…
Jag kan inte riktigt bedöma om det är ett underskattat märke per definition, men det har historiskt haft riktigt dåligt andrahandsvärde. Man kan alltså göra klipp på andrahandsmarknaden, samtidigt som dom inte är sämre än andra märken utanför ETA/Swatchgroup...
Jag har en Pontos S (som inte platsar i denna tråd) kvar i samlingen.
 

Nosq

Basic
2-Faktor
Söker lite råd. Har en Breitling colt från 90 talet som verkar gå några minuter sent per dygn. Undrar om den börjar bete sig så när batteriet är dags att byta? Om verket behöver service, skulle ni utföra det eller brukar ni köpa ett nytt verk? Ge några tips kring hur ni resonerar kring quartz verk 🙂
 

LANGEN

Silver
Pledge Member
Han jobbar uteslutande med mekaniska verk men hjälpte mig med batteribyte i samband med reparation av annan klocka.
Bytte batteri på en Seiko nyligen hos en urmakare på folkungagatan som antagligen stått still ganska länge, då nämnde han att den antagligen skulle tappa tid, stanna och ha sig i några dagar tills den var ”inkörd” igen. Aldrig hört det förut men,

Det stämde och typ 3 dar senare ”går den som en quartz igen”.

Kanske bara behöver ge klockan lite tid?
 

LANGEN

Silver
Pledge Member
Söker lite råd. Har en Breitling colt från 90 talet som verkar gå några minuter sent per dygn. Undrar om den börjar bete sig så när batteriet är dags att byta? Om verket behöver service, skulle ni utföra det eller brukar ni köpa ett nytt verk? Ge några tips kring hur ni resonerar kring quartz verk 🙂
Lämna in den för ett kostnadsförslag. Kan vara allt möjligt, men kan de serva och har delar gör de nog det i första hand.

Vad gäller batteri brukar ju klockan börja dubbelticka nån månad innan batteriet är slut. (Vet inte om de gäller just den här modellen men generellt)
 

Nosq

Basic
2-Faktor
Lämna in den för ett kostnadsförslag. Kan vara allt möjligt, men kan de serva och har delar gör de nog det i första hand.

Vad gäller batteri brukar ju klockan börja dubbelticka nån månad innan batteriet är slut. (Vet inte om de gäller just den här modellen men generellt)
Du råkar inte ha tips på någon som hanterar quartz verk i Stockholm?
 
Topp