• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Psykel

Pandion
Sommarfeeling med nya bandet på min PRX.
IMG_6946.jpeg
 

kuma-kun

Guld
Jag tror att om 10 år kommer jag att banna mig själv för att jag inte köpte fler 80-talare idag.
Många av dom är inte barra snygga och behagliga att bära utan även välbyggda.

Dagens 80-talare.

B29926B6-981D-4AF7-AB26-4513A91D7B69.jpeg


Den dubbeltickade i morse så jag stoppade i ett nytt batteri innan jag drog till jobbet.
Blev lite förvånad av verket, ser rejält ut utan plast, 6 stenar och kan uppenbarligen justetad.

CAE26ED0-FBCB-43B8-ABDA-46806120D59C.jpeg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Jag tror att om 10 år kommer jag att banna mig själv för att jag inte köpte fler 80-talare idag.
Många av dom är inte barra snygga och behagliga att bära utan även välbyggda.

Dagens 80-talare.

B29926B6-981D-4AF7-AB26-4513A91D7B69.jpeg


Den dubbeltickade i morse så jag stoppade i ett nytt batteri innan jag drog till jobbet.
Blev lite förvånad av verket, ser rejält ut utan plast, 6 stenar och kan uppenbarligen justetad.

CAE26ED0-FBCB-43B8-ABDA-46806120D59C.jpeg
Ett ganska intressant urverk...
1701161395856.png

Även justeringen är lite speciell
1701161453654.png

Det benämns som "ultra thin" med sina 1,9mm i höjd.
Jag är benägen att hålla med dig, jag får ofta känslan av att just -80 talet bjöd på många fina urverk. Tillverkarna hade antagligen fått rutin på att bygga urverk tillsammans med att kvarts var "da shit". Det släpptes ju en ruskig massa digitala urverk under -80 talet som fortfarande presterar väl tillsammans med alla funktioner de erbjöd :)
*Jag gissar att dina chanser att utöka ditt bestånd av fina -80 talare fortfarande finns?
 
Senast ändrad:

Rikala

Pandion
2-Faktor
Jag tror att om 10 år kommer jag att banna mig själv för att jag inte köpte fler 80-talare idag.
Många av dom är inte barra snygga och behagliga att bära utan även välbyggda.

Dagens 80-talare.

B29926B6-981D-4AF7-AB26-4513A91D7B69.jpeg


Den dubbeltickade i morse så jag stoppade i ett nytt batteri innan jag drog till jobbet.
Blev lite förvånad av verket, ser rejält ut utan plast, 6 stenar och kan uppenbarligen justetad.

CAE26ED0-FBCB-43B8-ABDA-46806120D59C.jpeg

Visst är även gamla quartz roliga! Har några stycken quartzare och gillar det med! Fin klocka med fint urverk.

Jag har även ett par stycken fungerande elektromekaniska, dvs utan quartz men med balans och batteri istf fjäderhus med fjäder. Lite rolig teknik som inte blev så långlevad.
 

Lord_tito88

Pandion
2-Faktor
2008
Ganska intressant faktiskt. Då jag gjorde mina efterforskningar för Citizen deluxe tråden hade jag endast hittat exemplar av CTQ57-1131/1132 ifrån 2006 (trots idogt letande). Nu har jag faktiskt hittat även CTQ57-1132 ifrån 2007.
*tyvärr kan jag inte uppdatera infon längre :(

Jaha där ser man! Glad att man kan bidra till The Citizen-forskningen :D
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
O trevligt när alla träffar index hyfsat klockrent, vet ej om stolpe in, eller CWC som är bra , hur är det generellt , med verk / märken o träffa index korrekt @Lilavati ?
IMG_4338.jpeg
Egentligen kan man nog säga att de flesta träffar spot in, men sedan fjädrar visaren i spelet som dreven ger. Vanligaste lösningen är olika typer av bromsar. GS 9f har en broms med dubbelsteg av sekundvisaren. Det går så fort att man inte hinner uppfatta det med blotta ögat, men sekundvisaren bromsas alltså två gånger mellan sekund indexen. Omega utvecklade tillsammans med ETA en magnetbroms som återfinns på vissa urverk, främst i de äldre Aquaterra och Seamaster dykarna med individuell timvisare. Har för mig det heter 1538. Många ”enklare” urverk har individuell motor till varje visare, då finns inte spelet mellan olika kugghjul alls. Brukar generellt gälla alla md radiosynk eller GPS också. En simpel Casio kan alltså slå väldigt fint utan ”fladder”, men då beroende på tekniken som används 👌🏿😊
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
@Watchie hittade min post ifrån då det var batteribyte senast på fruns AT
 
Topp