• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

JPS33

Silver
2-Faktor
IMG_2626.jpeg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
En kollega ville ha lite hjälp… Hon tänkte överraska sin man med en julklapp, nämligen att få liv i några av hans gamla klockor som legat länge i byrålådan.
IMG_0106.jpeg

Först ut, en Seiko 5Y23A-8800 ifrån 1989
IMG_0105.jpeg

Jag gav den nytt batteri och några långa bad i UL-tvätten. Tyvärr är den utsatt för en del kosmetisk vanvård (vi kallar det väl patina? ) 😉 Några index som ser ut att ha blivit limmade och visare med oxid, men annars härligt -80tals charmig.
IMG_0103.jpeg

Den andra, som hon kallade hans ”finklocka” hade jag svårt att titta på utan att få tårar i ögonen… 🥲
IMG_0109.jpeg

En Swarowski kronograf, som är Swiss made. Fint ska det va’!
IMG_0111.jpeg

Det är alltså en boett som är klädd i kristallglas. Samtliga tryckknappar är släta (även kronan). Bottenplattan med luggarna som håller härligheten på plats med 4 små skruvar hade en 3mm bred silikon packning som håller handsvetten borta från urverket
IMG_0110.jpeg

Utöver att kronografvisarna är nollade tokigt verkar faktiskt alla funktioner vara i ordning efter batteribyte 🥳
*Hon hade även med några ”modernare” no name modeller med 45mm boetter, tyvärr tar inte min boettöppnare så stora baklock 🤫 Jag sålde in Seikon som ”helt rätt retro stuk” ibland hipsters. Nu får vi hoppas att dom får en trevlig julafton 🎄
**Kronografvisarna gick att kalibrera
 
Senast ändrad:

Gekk0

Silver
2-Faktor
Har ni tips på nån 2hander med reko lume och kvartsverk?
Jag kommer bara på exempel som är ana-digi. Stänger man av display:n räknas de kanske som two handers? T.ex. Breitling Aerospace eller vissa neo-vintage ana-digimodeller från Swatch Group. Lumen är inte särskild effektiv längre på de äldre modellerna, men en hyfsad modern Aeropace kanske?
IMG_4897.jpeg
 

Ricky Spanish

Basic
2-Faktor
Kanske lite udda kombination då bra lysmassa brukar vara jämställt med sportig klocka, och endast tvåhandare brukar vara mer åt det dressade hållet… Vad exakt är det du är ute efter?
Ja men sportigt är väl ok. Samtidigt blir det så rent och fint utan sekund. Kanske inte så noga med lysmassan egentligen heller, men det är fint att se vad klockan är när lillen vaknat på natten. Den här från annan tråd väckte lite känslor, men tänkte den kunde nästan lika gärna varit kvarts! IMG_4322.jpeg
 

Gekk0

Silver
2-Faktor
Jag har roat mig med ett försök att få igång några gamla quartzare. Efter ett tips om en "quartz-motionerare" från @Lord_tito88 i en annan tråd.

Först ut var en Citizen ana-digi som jag fick med ett läckande batteri i. Jag har försökt skrapa bort batterigeggan, men den verkar vara död. Sensorn som testar kretskortet gav inget utslag. Jag ska försöka rengöra den lite grundligare och göra ett nytt försök senare.
IMG_4904.jpeg



Nästa: en MR-G 120 i stål. Den tickade igång när jag stoppade in ett nytt batteri för några månader sedan, men stannade efter 30 minuter. Sedan dess har den inte fungerat. IC-testet var positivt, lampan blinkade varje sekund. Visarna gick också runt när jag körde det mekaniska testet. Jag motionerade visarna rätt så länge i olika hastigheter och värmde upp klockan, men än så länge hoppar den inte i gång. Jag har inte gett hoppet helt än och ska ge det ett försök till.
IMG_4905.jpeg



Sist ut var en gammal Swatch. Och, yes den hoppade igång efter lite motionerande av visarna! Inte min finaste klocka, men det är en av de första Swatcherna, med serienummer B83. De såldes på en testmarknad 1983, innan varumärket lanserades stort. Känns bra att ha fått igång denna historiska pjäs :cool: .
IMG_4906.jpeg
 

Lord_tito88

Pandion
2-Faktor
Jag har roat mig med ett försök att få igång några gamla quartzare. Efter ett tips om en "quartz-motionerare" från @Lord_tito88 i en annan tråd.

Först ut var en Citizen ana-digi som jag fick med ett läckande batteri i. Jag har försökt skrapa bort batterigeggan, men den verkar vara död. Sensorn som testar kretskortet gav inget utslag. Jag ska försöka rengöra den lite grundligare och göra ett nytt försök senare.
IMG_4904.jpeg



Nästa: en MR-G 120 i stål. Den tickade igång när jag stoppade in ett nytt batteri för några månader sedan, men stannade efter 30 minuter. Sedan dess har den inte fungerat. IC-testet var positivt, lampan blinkade varje sekund. Visarna gick också runt när jag körde det mekaniska testet. Jag motionerade visarna rätt så länge i olika hastigheter och värmde upp klockan, men än så länge hoppar den inte i gång. Jag har inte gett hoppet helt än och ska ge det ett försök till.
IMG_4905.jpeg



Sist ut var en gammal Swatch. Och, yes den hoppade igång efter lite motionerande av visarna! Inte min finaste klocka, men det är en av de första Swatcherna, med serienummer B83. De såldes på en testmarknad 1983, innan varumärket lanserades stort. Känns bra att ha fått igång denna historiska pjäs :cool: .
IMG_4906.jpeg

Läcker grön batterisyra brukar innebära döden oftast :(

Har du testat att rengöra kretskortet på MR-G med isopropanol?
 
Topp