1. Inte normalt beteende i avseende batteri. EOL (End Of Life) som
@LANGEN nämnde brukar indikera lågt batteri med någon form av dubbelsteg av sekundvisaren. Innan det fanns, eller på urverk utan den funktionen, brukar klockan först sluta att skifta datum innan den stannar helt. Det är alltså något helt annat problem med din klocka. Jag antar klockan är ny i ditt ägande?
Klockmäster Fältöversten är min go-to urmakare, säkert kan även K G Urmakeri på Folkungagatan hjälpa dig, eller valfri Breitling återförsäljare
2. Som ägare av en klocka, kvartsverk eller inte, är det väl inte så mycket att resonera kring om man saknar kunskap och verktyg själv? Bara att lämna in.
Vilka klockor/urverk som blir servade eller utbytta kan jag inte svara på, men generellt byts nog hela urverket då något strular. Kostnadseffektivitet styr...
Man får ju ett helt nytt urverk med förhoppningsvis lång livstid framför sig för en tiondel av all arbetstid det kostar att
serva. Det ska väl vara något väldigt speciellt om man ska serva ett kvartsverk, och det brukar oftast vara att man får leta ett donator-urverk av samma kaliber för att plocka delar av och sedan göra jobbet själv (eller hitta någon duktig hemma pulare). Jag har uppfattat
@rogart-63 som duktig på mycket, testa att kontakta honom