• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

LANGEN

Silver
Pledge Member
Du råkar inte ha tips på någon som hanterar quartz verk i Stockholm?
Klockmaster Globen/fältöversten var grymma men Breitling har dragit ner på återförsäljare och service. Tror du är hänvisad till Breitling butiken och övriga Breitling AD’s då tillgången på reservdelar är strypt för övriga.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Klockmaster Globen/fältöversten var grymma men Breitling har dragit ner på återförsäljare och service. Tror du är hänvisad till Breitling butiken och övriga Breitling AD’s då tillgången på reservdelar är strypt för övriga.
Jag tycker att det där låter en aning pessimistiskt. Dels sitter det väl något helt vanligt ETA i den skulle jag tro. Det bör vilken urmakare som helst kunna få ordning på. Behövs det t ex boettdelar också så finns det ju kvar en del lådorna hos t ex återförsäljare som haft konto och kunnat köpa delar. Det är ju en äldre modell som såldes innan det blev så stingsligt med reservdelar.
 

Nosq

Basic
2-Faktor
Jag tycker att det där låter en aning pessimistiskt. Dels sitter det väl något helt vanligt ETA i den skulle jag tro. Det bör vilken urmakare som helst kunna få ordning på. Behövs det t ex boettdelar också så finns det ju kvar en del lådorna hos t ex återförsäljare som haft konto och kunnat köpa delar. Det är ju en äldre modell som såldes innan det blev så stingsligt med reservdelar.
Precis det sitter ett b57 verk som skall vara baserat på ETA 955.412. Att lämna in hos Breitling låter tok för dyrt för denna klockan.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Söker lite råd. Har en Breitling colt från 90 talet som verkar gå några minuter sent per dygn. Undrar om den börjar bete sig så när batteriet är dags att byta? Om verket behöver service, skulle ni utföra det eller brukar ni köpa ett nytt verk? Ge några tips kring hur ni resonerar kring quartz verk 🙂
1. Inte normalt beteende i avseende batteri. EOL (End Of Life) som @LANGEN nämnde brukar indikera lågt batteri med någon form av dubbelsteg av sekundvisaren. Innan det fanns, eller på urverk utan den funktionen, brukar klockan först sluta att skifta datum innan den stannar helt. Det är alltså något helt annat problem med din klocka. Jag antar klockan är ny i ditt ägande?

Klockmäster Fältöversten är min go-to urmakare, säkert kan även K G Urmakeri på Folkungagatan hjälpa dig, eller valfri Breitling återförsäljare :)

2. Som ägare av en klocka, kvartsverk eller inte, är det väl inte så mycket att resonera kring om man saknar kunskap och verktyg själv? Bara att lämna in.
Vilka klockor/urverk som blir servade eller utbytta kan jag inte svara på, men generellt byts nog hela urverket då något strular. Kostnadseffektivitet styr...
Man får ju ett helt nytt urverk med förhoppningsvis lång livstid framför sig för en tiondel av all arbetstid det kostar att serva. Det ska väl vara något väldigt speciellt om man ska serva ett kvartsverk, och det brukar oftast vara att man får leta ett donator-urverk av samma kaliber för att plocka delar av och sedan göra jobbet själv (eller hitta någon duktig hemma pulare). Jag har uppfattat @rogart-63 som duktig på mycket, testa att kontakta honom :)
 

Nosq

Basic
2-Faktor
1. Inte normalt beteende i avseende batteri. EOL (End Of Life) som @LANGEN nämnde brukar indikera lågt batteri med någon form av dubbelsteg av sekundvisaren. Innan det fanns, eller på urverk utan den funktionen, brukar klockan först sluta att skifta datum innan den stannar helt. Det är alltså något helt annat problem med din klocka. Jag antar klockan är ny i ditt ägande?

Klockmäster Fältöversten är min go-to urmakare, säkert kan även K G Urmakeri på Folkungagatan hjälpa dig, eller valfri Breitling återförsäljare :)

2. Som ägare av en klocka, kvartsverk eller inte, är det väl inte så mycket att resonera kring om man saknar kunskap och verktyg själv? Bara att lämna in.
Vilka klockor/urverk som blir servade eller utbytta kan jag inte svara på, men generellt byts nog hela urverket då något strular. Kostnadseffektivitet styr...
Man får ju ett helt nytt urverk med förhoppningsvis lång livstid framför sig för en tiondel av all arbetstid det kostar att serva. Det ska väl vara något väldigt speciellt om man ska serva ett kvartsverk, och det brukar oftast vara att man får leta ett donator-urverk av samma kaliber för att plocka delar av och sedan göra jobbet själv (eller hitta någon duktig hemma pulare). Jag har uppfattat @rogart-63 som duktig på mycket, testa att kontakta honom :)
Stämmer, klockan har vara varit i min ägo i ca 2 veckor innan jag märkte den går 1minut sent per dygn. Jag tackar för ditt utförliga svar 🙂 ska fråga efter ett par kostnadsförslag och se vad jag gör
 

LANGEN

Silver
Pledge Member
1. Inte normalt beteende i avseende batteri. EOL (End Of Life) som @LANGEN nämnde brukar indikera lågt batteri med någon form av dubbelsteg av sekundvisaren. Innan det fanns, eller på urverk utan den funktionen, brukar klockan först sluta att skifta datum innan den stannar helt. Det är alltså något helt annat problem med din klocka. Jag antar klockan är ny i ditt ägande?

Klockmäster Fältöversten är min go-to urmakare, säkert kan även K G Urmakeri på Folkungagatan hjälpa dig, eller valfri Breitling återförsäljare :)

2. Som ägare av en klocka, kvartsverk eller inte, är det väl inte så mycket att resonera kring om man saknar kunskap och verktyg själv? Bara att lämna in.
Vilka klockor/urverk som blir servade eller utbytta kan jag inte svara på, men generellt byts nog hela urverket då något strular. Kostnadseffektivitet styr...
Man får ju ett helt nytt urverk med förhoppningsvis lång livstid framför sig för en tiondel av all arbetstid det kostar att serva. Det ska väl vara något väldigt speciellt om man ska serva ett kvartsverk, och det brukar oftast vara att man får leta ett donator-urverk av samma kaliber för att plocka delar av och sedan göra jobbet själv (eller hitta någon duktig hemma pulare). Jag har uppfattat @rogart-63 som duktig på mycket, testa att kontakta honom :)
K G ❤️
 

Stefan S

Diamant
2-Faktor
Stämmer, klockan har vara varit i min ägo i ca 2 veckor innan jag märkte den går 1minut sent per dygn. Jag tackar för ditt utförliga svar 🙂 ska fråga efter ett par kostnadsförslag och se vad jag gör
Aktuell serviceprislista hos Breitling, som synes 5800:- för komplett service quartz/analog

Man kan kontakta dom och fråga, det gjorde jag för drygt två år sedan. Först per mail, sedan ringde jag upp han som hade skrivit svaret och hade ett väldigt bra samtal. Min Aerospace slutade pipa (eller snarare pep på nivån att man fick lägga den till örat för att höra det). Dom visste, finns en piezo som fungerar som högtalare som kan lossna. Dom limmade dit en ny samt gjorde en underhållsservice (dom gör alltid minst det, "Vi måste ju lämna garanti"). Landade på runt 3000:- jämt då.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Dag 353 = sbgx261 ❤️
IMG_0133.jpeg
 

Nosq

Basic
2-Faktor
@LANGEN & @Lilavati Världens största coincidence, men fick idag fick jag se hur det ser ut när det dubbeltickade, jävla sjukt o pricka det hehe. Bytade batteri och satte klockan så ska hålla utkik om det var det som var felet :)
Ett dygn senare och håller tiden spot on! Undrar om det har att förra ägaren hade ett 395 batteri istället för ett 371 som är rekat för eta 955.412
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
IMG_0139.jpeg

Och här körs det ”fancy” idag. Imorgon och antagligen resten av året kommer nyförvärvet bäras. jag vill få en känsla av hur en ny klocka presterar i början. Nu ska länken justeras, men som ledtråd till tråden (om någon vill gissa på vad det är) kan jag säga att det är en day/date modell ifrån Japan 😉
 

martaSM30

Guld
2-Faktor
IMG_0139.jpeg

Och här körs det ”fancy” idag. Imorgon och antagligen resten av året kommer nyförvärvet bäras. jag vill få en känsla av hur en ny klocka presterar i början. Nu ska länken justeras, men som ledtråd till tråden (om någon vill gissa på vad det är) kan jag säga att det är en day/date modell ifrån Japan 😉
Ingen aning om vad det är men utgår från att det är något riktigt bra:D
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
En liten snabbtitt eftersom länken gick så smidigt att justera…
IMG_0140.jpeg

Jag har ju haft samma länkdesign tidigare, men då i titan. Sbgv229 & Sbgx067. Jag funderade på om länkarna hade samma storlek som ”oysterlänken” som sitter på sbgx serien i stål…
IMG_0141.jpeg

Så var inte fallet. Denna i stål har något mindre länkar (antagligen samma storlek som titanlänken). Grand Seiko sbgt235. Jag ska återkomma med reflektioner vartefter den bott in sig 😎
 

martaSM30

Guld
2-Faktor
En liten snabbtitt eftersom länken gick så smidigt att justera…
IMG_0140.jpeg

Jag har ju haft samma länkdesign tidigare, men då i titan. Sbgv229 & Sbgx067. Jag funderade på om länkarna hade samma storlek som ”oysterlänken” som sitter på sbgx serien i stål…
IMG_0141.jpeg

Så var inte fallet. Denna i stål har något mindre länkar (antagligen samma storlek som titanlänken). Grand Seiko sbgt235. Jag ska återkomma med reflektioner vartefter den bott in sig 😎
Nice!! Är det champagneurtavla?
 

Watchie

Diamant
2-Faktor
Mina favoriter då det är friluftsliv eller grovarbete är mina G’s. Framför allt den svarta i titan 😊 Jag tycker Hamilton har några coola fieldwatches, men med fel drivlina 😉 Kanske får testa en CWC vad del lider 👊🏿
Tack, har bara min Porter kvar, en ny ”high end” G ligger högt på ”nästa listan”, hade en 40 mm kvarts khaki som rök snabbt, ånger, ånger, kändes ”dyrare” än sitt pris, ja va fn du måste in i CWC träsket, är nice 😊
 

Master J

Guld
2-Faktor
Mina favoriter då det är friluftsliv eller grovarbete är mina G’s. Framför allt den svarta i titan 😊 Jag tycker Hamilton har några coola fieldwatches, men med fel drivlina 😉 Kanske får testa en CWC vad del lider 👊🏿

Tack, har bara min Porter kvar, en ny ”high end” G ligger högt på ”nästa listan”, hade en 40 mm kvarts khaki som rök snabbt, ånger, ånger, kändes ”dyrare” än sitt pris, ja va fn du måste in i CWC träsket, är nice 😊

Sa nån Hamilton khaki quartz?

20231220_182014.jpg


20231220_182207.jpg
 

Urtyp

Guld
Mina favoriter då det är friluftsliv eller grovarbete är mina G’s. Framför allt den svarta i titan 😊 Jag tycker Hamilton har några coola fieldwatches, men med fel drivlina 😉 Kanske får testa en CWC vad del lider 👊🏿
Hamilton har en (90-talare tror jag) i både vitt och svart i 34mm som ser grym ut. Får impulsköpryck på en sådan med jämna mellanrum. 😅
73bd8bed-6b1d-4561-aef0-38720ddb9b8b-3986737484.jpg
 
Tänkte bara dela med mig av en intressant länk på en Casio jag fick hem igår. Länkbitarna sitter alltså ihop med "bandstift". Någon som sett en liknande konstruktion?
(Vet inte om detta är rätt tråd, men är trots allt en quartzklocka.)

409558545_7701501566532546_1282435615423664026_n.jpg
 
Topp