• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Aerospace

Panerai
2-Faktor
När det gäller just denna är det helknasigt med storleksangivelserna på olika sidor. Jag kan bara konstatera att den ÄR 40mm MED krona, glasringen är 35,5mm och boetten precis utanför glasringen 36,8mm, alltså ungefär 37mm. Med sin ljusa tavla och relativt tunna glasring ser den större ut samtidigt som den sitter fantastiskt bra. :)
Stort tack för mer generös info!
Rätt ska vara rätt och det är ju naturligtvis lite skillnad på 39mm och 37mm även om en på 37mm kan bäras större. Men jag gillar spannet 36-37mm för det passar bra på min handled av ca 17-17,5cm. För mig blev klockan nu ännu bättre:). Jag tror dig att den bärs större, se skönheterna Grand Seiko sbgv009 resp. sbgv011, de är 37mm med fläskiga luggar.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Stort tack för mer generös info!
Rätt ska vara rätt och det är ju naturligtvis lite skillnad på 39mm och 37mm även om en på 37mm kan bäras större. Men jag gillar spannet 36-37mm för det passar bra på min handled av ca 17-17,5cm. För mig blev klockan nu ännu bättre:). Jag tror dig att den bärs större, se skönheterna Grand Seiko sbgv009 resp. sbgv011, de är 37mm med fläskiga luggar.
Uhuhuu, nu saknar jag den sbgv009 jag sålde :arghh:. Tyvärr var den för fin för dagligt bruk och för dyr att sitta i lådan. Denna däremot, blivande klassiker :cigar:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar lite.
DEDF011D-A341-443F-8295-BFE273F26E5A.jpeg

När man bjuder på absoluta topp finish till ett riktigt bra pris, och dessutom har ett urverk med riktigt bra prestanda, då är kvarts i sitt esse!
3A7EDD26-DE5C-43C4-85FB-ACE25CE4D122.jpeg

Domo arigato Citizen!
 
Jag hade tur nog att få tag på den här Eternan från Tyskland och har burit den en hel del sedan dess.. Ofta har RoyalQuartzarna polerats lite väl noggrant vid sevice, men detta exemplar har som tur är aldrig polerats och har kvar sina skarpa linjer. Urtavlan är väldigt fin med en grå manchestertygliknande spårning. Det florerar rykten om att denna designades av Genta och att ”the big five” egentligen är sex, men ingen har kunnat bevisa att det faktiskt förhåller sig på det viset. Jag ser det mer som ett bevis på hur bra den här designen faktiskt är!
upload_2019-5-30_11-40-39.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag hade tur nog att få tag på den här Eternan från Tyskland och har burit den en hel del sedan dess.. Ofta har RoyalQuartzarna polerats lite väl noggrant vid sevice, men detta exemplar har som tur är aldrig polerats och har kvar sina skarpa linjer. Urtavlan är väldigt fin med en grå manchestertygliknande spårning. Det florerar rykten om att denna designades av Genta och att ”the big five” egentligen är sex, men ingen har kunnat bevisa att det faktiskt förhåller sig på det viset. Jag ser det mer som ett bevis på hur bra den här designen faktiskt är!
upload_2019-5-30_11-40-39.jpeg
Riktigt fin :) Gillar Royal Quartz skarpt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Då är semesterklockorna redo...
En liten ”uppdatering” efter snart ett halvårs ägande av WEMPE Zeitmeister Quarz, ja den heter faktiskt quarz och inte quartz, go figure? Den är fortfarande lika trevlig att bära, HAQ prestandan är fortfarande bättre än spec 10spy. Den kom på ett ljust alligator band som jag inte gillade färgen på, inget fel på bandet, men det lirade inte med resten av orkestern. Den fick leva på ett Svart Hirsch Earl och har efter det burits 2-3 dagar/vecka. Nu tänkte jag den skulle få hänga med på semestern till den Spanska värmen, då vill jag inte svetta sönder Hertigen av Schwartz och testar den på ett Hirsch Pure istället.
049FA62B-9F2A-4BA7-8EFD-46A1A6916483.jpeg

Förutom att vara sjukt bekväma är dessa cautchouc-band 110% svettsäkra. Med 5atm blir det ingen badklocka trots gummit, det ska nyförvärvet få uppdraget att vara...
E9455520-C912-427E-9309-2C261946FC1F.jpeg

Casio B5600BC-1BER, lika många bokstäver och siffror i namnet som den har funktioner. Nu brukar jag ha lille Astron som reseklocka, men denna ska få testa ett inhopp. Wr200m, oöm, både radio & blåtand för att synka tiden, sol/ljus laddad och med både larm och olika tidtagningsalternativ, svårt att tro att den inte skulle klara allt man ger den i uppgift att lösa. Extra trevligt med belysningen som tonar in och ut. Det är långt ifrån den första Squaren som solar på fönsterbrädan, men det kan mycket väl vara den sista. Den har liksom hela paketet av MINA behov täckta. Och den nya kombilänken är både mer estetiskt passande än den förra och löjligt bekväm.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hade tur nog att få tag på den här Eternan från Tyskland och har burit den en hel del sedan dess.. Ofta har RoyalQuartzarna polerats lite väl noggrant vid sevice, men detta exemplar har som tur är aldrig polerats och har kvar sina skarpa linjer. Urtavlan är väldigt fin med en grå manchestertygliknande spårning. Det florerar rykten om att denna designades av Genta och att ”the big five” egentligen är sex, men ingen har kunnat bevisa att det faktiskt förhåller sig på det viset. Jag ser det mer som ett bevis på hur bra den här designen faktiskt är!
upload_2019-5-30_11-40-39.jpeg
Vilken pärla :) Det görs alldeles för få klockor med (smakfullt) integrerad länk nu för tiden tycker jag, det ligger någon slags fokus på att kunden måste kunna variera med band, även om boetten mår bäst av att behålla den länk den kommer med.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
8500556F-17B3-42EE-BF88-8DB66BA1BCDC.jpeg

Givetvis ska årets sommarklocka in här! Casio G-Shock GW-B5600BC-1BC, pust :dead: Kunde inte fanskapet bara heta ”helsvart square med blåtand”? Nu snackar vi att utnyttja kvarts till det yttersta, soldriven med powersave, radio + bluetooth synk. Evighetskalender, tidtagning, äggklocka, kalender med påminnelser, larm, hitta miniPhone, wr200m, platsinformation om man vill. Belyst display som dimmar in och ut. Givetvis ”trippel ten” eftersom det är en G-shock. Jag inser nu efter att ha beskrivit några egenskaper den har att namnet kanske inte är så långt och krångligt ändå :p Hur som, efter att ha kört den närmast oavbrutet i tre veckor skulle jag vilja utnämna den till den moderna och värdiga uppföljaren till GW-5000 (även om den fortfarande är i produktion). Den har med den nya kombilänken samma höga komfort och tack vare färgschemat ett vuxet och kaxigt uttryck. Det absolut enda jag skulle vilja se annorlunda är att låset på länken (som är helt okej på alla sätt) också var gjort i någon sorts plast. Det är i metall med någon slags matt, plastliknande pvd som jag redan repat upp. Det är i sin ordning, det är ju en G, men det hade varit cool om det gick att göra även låset i någon armerad resin som resten av klockan.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
För pengen är det en grym klocka. Sen är det något med designen som tilltalar mig på ett suggestivt sätt. Vid en första anblick kan jag fortfarande tycka den är lite fula ankungen men jag blir alltid glad av att dra på den.

Den svarta var grym på grönt nato f.ö.
 

Code

AKA Vincent B
För pengen är det en grym klocka. Sen är det något med designen som tilltalar mig på ett suggestivt sätt. Vid en första anblick kan jag fortfarande tycka den är lite fula ankungen men jag blir alltid glad av att dra på den.

Den svarta var grym på grönt nato f.ö.
Håller med i butiken var den "okey" fast det var det fula gummit som gjorde den "okey". Har även ett svart Borealis gummi till den då är den också riktigt snygg. Och med nato ännu snyggare. :)
 
  • Like
Reactions: NRE
Topp