• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

JPS33

Silver
2-Faktor
Hörde jag kupat glas?
IMG_2875.jpeg
 

Oron

Silver
Kära Quartzfigurer!

Har en CREDOR med Kineticverk Credor/Seiko 4M71, där capacitorn är rökt.........
Är det någon här, som känner till någon som meckar med dessa? Har kollat med Fältan, men dom kunde inte.
Har sett att några har bytt själva, men verkar vara lite väl mycket finlir för min del......
 

mhgard

Silver
2-Faktor
Hej kvartstråden, har ni något bra förslag på vad för band som passar till vitt? Funderar på grått mocka eller brunt läder.

IMG_0232.jpeg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Kära Quartzfigurer!

Har en CREDOR med Kineticverk Credor/Seiko 4M71, där capacitorn är rökt.........
Är det någon här, som känner till någon som meckar med dessa? Har kollat med Fältan, men dom kunde inte.
Har sett att några har bytt själva, men verkar vara lite väl mycket finlir för min del......
Det ska tydligen sitta ett Panasonic MT516F i dessa. Jag har för mig att @rogart-63 pillat med kvartsare? Om du hittar batteriet själv och hör av dig till någon av forumets "händiga" kan du säkert få hjälp. Du kan alltid kolla med KG urmakeri på Folkungagatan om det är något han kan göra
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Den här är kul, en Ricoh Day-Date med jubileumsgravyr från Nagoya Golf Clubs femtioårsjubileum 1979.

IMG_2877.jpeg

IMG_2879.jpeg
Riktig cool! Svårt att se på bilden, men har den 590 urverket eller det innan? Om jag förstått det rätt datummärkte Ricoh sina klockor på insidan av baklocket, du har inte öppnat och spanat in urverket?
*såg nu på baklocket att den har 580
 
Senast ändrad:

Oron

Silver
Det ska tydligen sitta ett Panasonic MT516F i dessa. Jag har för mig att @rogart-63 pillat med kvartsare? Om du hittar batteriet själv och hör av dig till någon av forumets "händiga" kan du säkert få hjälp. Du kan alltid kolla med KG urmakeri på Folkungagatan om det är något han kan göra
image.jpg


Tack för tipset! Skall kolla med KG. Kondensator verkar hyfsat lät att få tag på, så vi får se…
Är lite förtjust i klockan, så vore kul om det går att få ordning på den😀
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Det är uppenbarligen en viss diskrepans i intresset mellan Seikos 70-talskvartsare och Ricohs. Det finns inte så mycket information om Ricoh på nätet. Några enstaka foruminlägg bara.
Om jag förstått historien rätt hade dom en del bekymmer, slutade med ett samarbete med Hamilton… Tyvärr hamnade dom i skuggan av Seiko och Citizen på hemmaplan, men hade viss framgång i USA istället.
 

JamesZ

Basic
Jag besökte nyligen mina föräldrar i Kina. Min far gav mig en av sina klockor. Det är en kinesisk "rymdklocka" i kvarts.
(SHENZHOU 6 SPACE WATCH
Märke: FIYTA. Referens: G766.WBW. Quartz. Lanseringsdatum: 2005)
Spacecraft Shenzhou 6 lanserades den 12 oktober 2005, det fanns två taikonauter, var och en av dem hade två klockor med sig, en bar på utsidan av spacesuit handled -- Shenzhou 6 Space-Suit Watch, den andra var avsedd för aktiviteter i kabinen utan spacesuit på -- Shenzhou 6 Space-Work Watch. Denna modell är en kommersiell version modellerad efter Shenzhou 6 Space-Work Watch, den enda skillnaden är användningen av titanlegeringsarmband istället för det elastiska bandet på den riktiga rymdklockan.)
ShenZhou (神舟) betyder "Spirit Ship" på kinesiska och är tryckt i rött på urtavlan.
 

Bilagor

  • c7dad605d16f0a9d861afc844536dcf.jpg
    c7dad605d16f0a9d861afc844536dcf.jpg
    298.8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Gekk0

Silver
2-Faktor
Jag besökte nyligen mina föräldrar i Kina. Min far gav mig en av sina klockor. Det är en kinesisk "rymdklocka" i kvarts.
(SHENZHOU 6 SPACE WATCH
Märke: FIYTA. Referens: G766.WBW. Quartz. Lanseringsdatum: 2005)
Spacecraft Shenzhou 6 lanserades den 12 oktober 2005, det fanns två taikonauter, var och en av dem hade två klockor med sig, en bar på utsidan av spacesuit handled -- Shenzhou 6 Space-Suit Watch, den andra var avsedd för aktiviteter i kabinen utan spacesuit på -- Shenzhou 6 Space-Work Watch. Denna modell är en kommersiell version modellerad efter Shenzhou 6 Space-Work Watch, den enda skillnaden är användningen av titanlegeringsarmband istället för det elastiska bandet på den riktiga rymdklockan.)
ShenZhou (神舟) betyder "Spirit Ship" på kinesiska och är tryckt i rött på urtavlan.
Intressant inlägg! Bra present 👍
 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Mycket snusk som letar sig in i alla skrymslen på denna typ av länk. Nu är den ren (hyfsat iaf) och speglar ljuset fint. Skulle behöva en ultraljudstvätt egentligen, suttit med tandborste och topps. Den har blivit lite av en favorit, även om jag hade önskat en länkbit till för perfekt passform.
1000027357.jpg
1000027358.jpg
 
Senast ändrad:
Topp