• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Oron

Silver
IMG_9150.jpeg


Haha! Internet är ju för underbart! Det verkar faktiskt som att det funkar med laddaren från tandborsten……. Kinetic går tydligen att ladda induktivt. Klockan hoppade igång så fint efter en timme, så jag får väl se hur den går efter en natts laddning…..
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
IMG_9150.jpeg


Haha! Internet är ju för underbart! Det verkar faktiskt som att det funkar med laddaren från tandborsten……. Kinetic går tydligen att ladda induktivt. Klockan hoppade igång så fint efter en timme, så jag får väl se hur den går efter en natts laddning…..
Ska vi förstå detta som att det uppladdningsbara batteriet inte är dött utan bara rejält tomt? Jäkligt kul grej ändå 👌🏿🤪
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
image.jpg


Succé! Verkar som tandborstladdaren gjorde jobbet😀 Klockan har nu gått i fyra timmar, skall bli intressant att se hur lång gångreserven är nu.
Det är ju riktigt intressant, var hittade du tipset om detta? Eftersom samma uppladdningsbara batteri även används till andra klockor (exempelvis soldrivna) kanske metoden kan tillämpas i flera sammanhang...
*hittade detta i en tråd på ett annat forum
"I keep my unworn solars on a windowsill. It keeps them charged 100% even though they don't get direct sunlight.
Letting the batteries on these run down ruins the battery.
Solar charged watches no longer have capacitors, they use rechargeable cells.
Only 'Kinetic' watches, not solar can be charged with a toothbrush holder (and they also now only use rechargeable batteries
)."


Så då du byter till ett nytt modern batteri kommer alltså inte "tanbortsknepet" fungera längre.
 
Senast ändrad:

Oron

Silver
Det är ju riktigt intressant, var hittade du tipset om detta? Eftersom samma uppladdningsbara batteri även används till andra klockor (exempelvis soldrivna) kanske metoden kan tillämpas i flera sammanhang...
*hittade detta i en tråd på ett annat forum
"I keep my unworn solars on a windowsill. It keeps them charged 100% even though they don't get direct sunlight.
Letting the batteries on these run down ruins the battery.
Solar charged watches no longer have capacitors, they use rechargeable cells.
Only 'Kinetic' watches, not solar can be charged with a toothbrush holder (and they also now only use rechargeable batteries
)."


Så då du byter till ett nytt modern batteri kommer alltså inte "tanbortsknepet" fungera längre.





Tror att det var länken ovan, men hittade flera av varierande kvalitet när jag sökte på "Seiko kinetic inductive charging". Det nya "batteriet" omnämns fortfarande som "kondensator", så jag tror inte att det är ett batteri i ordets bemärkelse :)
 
Senast ändrad:

Oron

Silver

Tror att det var länken ovan, men hittade flera av varierande kvalitet när jag sökte på "Seiko kinetic inductive charging". Det nya "batteriet" omnämns fortfarande som "kondensator", så jag tror inte att det är ett batteri i ordets bemärkelse :)
5BA16A2F-2F98-4B4A-A154-9C838FE09585.jpeg

Det här är en Seiko's egna variant av laddare för snabbladdning av Kineticverk vid leverans.
 

Gekk0

Silver
2-Faktor

Tror att det var länken ovan, men hittade flera av varierande kvalitet när jag sökte på "Seiko kinetic inductive charging". Det nya "batteriet" omnämns fortfarande som "kondensator", så jag tror inte att det är ett batteri i ordets bemärkelse :)
Nu var jag tvungen att läsa på lite om kondensatorer och batterier :) . Intressant!
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Kör en dubbelpost
IMG_0345.jpeg

Jag är så glad att jag fått tag i en extra länkbit så den kan bäras bekvämt 🙏🏿 Det är märkligt hur begränsad klockan blev av att bäras på läder, trots att den gör sig mycket bra på det. Just att inte kunna växla var jätte trist, men nu är balansen återställd 😊
*sbgx005
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Pandion
2-Faktor
Du behöver en dressad Seiko-quartzare i tvåton också! Vintage Seiko på instagram har researchat den där rätt hårt. "Folk" har trott att det varit Rolex, men ack så fel dom haft!
28schwarzkopf2_337-superJumbo.jpg

Jaha där ser man! Trodde han körde rolle och Seiko. Är väl samma missförstånd som var/är gällande vilken klocka Christian Bale bar i American Psycho.
 

Psykel

Pandion
Lite OT, men här är lite skärmklipp från vintageseiko på insta, där han jämfört foton på Shwartzkopf med den specialutgåva av Seiko för ett universitet i USA som han är övertygad om är den aktuella klockan. Kolla hans inlägg från oktober 2023 om ni vill läsa på!
IMG_7252.jpeg

IMG_7253.jpeg

IMG_7254.jpeg
 
Topp