• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

-RI-

Diamant
2-Faktor
Dagens
IMG_0343.jpeg
Riktigt fin och helt klart bäst på länken även om det är kul att byta lite ibland. Blir nog en GS quartz eller Citizen Chronomaster som nästa köp för egen del. Har fastnat helt i quartz-träsket. Skönt med klockor som alltid går rätt.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Idag ska få ”överträffa” gårdagen 😉
IMG_0348.jpeg

Modellen heter Exceed CB3000-51A och är en utgången modell *jag har postat info om den tidigare
IMG_0350.jpeg

Den har lite roliga detaljer, bland annat att urtavlan är gjord av glas (det fanns även en modell med svart tavla, CB3000-51E som även den har en del kul detaljer).
IMG_0353.jpeg

Boett och länk i Citizens Duratectbehandlade titan. Ecodrive med radiokontroll gör att det enda man behöver göra är att ändra DST då det infaller. Oerhört användarvänlig och bekväm modell.
 

Oron

Silver
IMG_9183.jpeg


Dags att prova Kinetic-laddare version 2….. Några har uppnått bättre resultat med denna tandborst-
Laddare från Philips. Verkar lovande, från stillastående via 2 sekunderssteg till normal gång på 20 sekunder😀
Formen är nästan perfekt för placering av klockor .
 

Urtyp

Guld

Den är cool. Här är min.
IMG_9711.jpeg
Blir ju sugen att klicka hem en sådan variant bara för att testa formatet på klocka (som jag saknar).
Kollade upp urverket som är Ronda 1064 och vad i hela friden menar dom med detta?

Features
Repairable metal watch movement
>> Remote sweep second for ladies - at 4.8 mm from the center <<
Complete interchangeability between 1062-1064
Power saving mechanism with pulled out stem: Reduction of consumption approximately 70%


Remote sweep seconds for ladies?!? o_O


 

Master J

Guld
2-Faktor
Blir ju sugen att klicka hem en sådan variant bara för att testa formatet på klocka (som jag saknar).
Kollade upp urverket som är Ronda 1064 och vad i hela friden menar dom med detta?

Features
Repairable metal watch movement
>> Remote sweep second for ladies - at 4.8 mm from the center <<
Complete interchangeability between 1062-1064
Power saving mechanism with pulled out stem: Reduction of consumption approximately 70%


Remote sweep seconds for ladies?!? o_O



Klockan är ju i damstorlek.

Handlar om avståndet till subsec
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket snusk som letar sig in i alla skrymslen på denna typ av länk. Nu är den ren (hyfsat iaf) och speglar ljuset fint. Skulle behöva en ultraljudstvätt egentligen, suttit med tandborste och topps. Den har blivit lite av en favorit, även om jag hade önskat en länkbit till för perfekt passform.
1000027357.jpg
1000027358.jpg
Jag tänkte likadant och körde länken till min Zenith Pacific i ultraljudstvätten. Några av guldplupparna trillade ur. De var bara limmade. Tror jag har dokumenterat fiaskot i någon annan tråd.
 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Damstorlek? :dead:

Inte enligt LIP själva iaf.

Men fattar nu. Fast egentligen inte, vad är sweep second? Den tickar väl som en vanlig kvarts eller?
Det där med dam/herrstorlek har jag inte riktigt förstått. Jag har ca 20cm och tycker T-18 är toppen. Kör på den du helst vill ha och lägg inte någon vikt vid benämningen är mitt tips 🙂 Sekunden tickar, helt korrekt.
 

Master J

Guld
2-Faktor
Det där med dam/herrstorlek har jag inte riktigt förstått. Jag har ca 20cm och tycker T-18 är toppen. Kör på den du helst vill ha och lägg inte någon vikt vid benämningen är mitt tips 🙂 Sekunden tickar, helt korrekt.

Jag kör alltid små, förlåt, dam storlekar. 😆

Det är som avståndet mellan småtavlorna på en chronograf.
Ett normalstort urverk för en herrklocka i den där boetten och subsekunden skulle hamna i det närmaste utanför urtavlan.
Så man kör ett mindre urverk, ett som främst används till damklockor. Men
 
Topp