• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Kvarts över tre, typ.
IMG_2531.jpeg
Whaaa, berätta mer om den där! 😍

Hej

Fick till mig en ny vintage seiko quartz idag. En mycket stilig Presag i ett designspråk som är den platonska idébilden av åttiotalet formgivning. (Tack @M_Ek )

Googlade runt lite på urverket, och det fanns inte mycket info att finna. +/- 20 sek per år vilket är bra, men inte HAQ-klassat förmodar jag. Batteritid på tre år. Hittade en bild på urverket som jag tyckte var intressant. Känns lite mer ”high end”. Någon har brytt sig om att det ska se fint ut känns det som.

Är det någon som kan något om 95 serie urverken?

IMG_4647.jpeg

IMG_4648.jpeg

Tror att en quartz kan vara på tapeten igen, men funderar på utan sekundvisare då. Har ni några favoriter? Cartier Santos Dumont exempelvis. Cheers!

Tror att en quartz kan vara på tapeten igen, men funderar på utan sekundvisare då. Har ni några favoriter? Cartier Santos Dumont exempelvis. Cheers!
Jag tror faktiskt att jag endast har en model utan sekundvisare (om man bortser ifrån digitalklockor då), och det är Citizen eco drive One. Men den är helt klart en WIS-favorit :)
Posterna precis ovanför var ju just utan sekundvisare, Breitling och en Seiko :) Annars är det ju inte så vanligt…

Hej

Fick till mig en ny vintage seiko quartz idag. En mycket stilig Presag i ett designspråk som är den platonska idébilden av åttiotalet formgivning. (Tack @M_Ek )

Googlade runt lite på urverket, och det fanns inte mycket info att finna. +/- 20 sek per år vilket är bra, men inte HAQ-klassat förmodar jag. Batteritid på tre år. Hittade en bild på urverket som jag tyckte var intressant. Känns lite mer ”high end”. Någon har brytt sig om att det ska se fint ut känns det som.

Är det någon som kan något om 95 serie urverken?

IMG_4647.jpeg

IMG_4648.jpeg
Cool 😎 Jag skulle säga början av ´90 talet, samma boett & länk som min 7t42-7A00 som är ifrån november 1990 :)

Mycket möjligt. Är det så att Seiko bytte refnr struktur från fyra siffror till tre siffror och bokstav på urverk vid något specifikt tillfälle?
Du menar att mitt urverk heter 7t43 istället för att heta exempelvis 7343?
Just 7t är kvartsverket med kronograf (i mitt fall även med larm). De automatiska heter väl också typ 7N, 6R, osv. så det är väl möjligt att det skedde en förändring vid något tillfälle. Måste kolla vad som går att få fram i den frågan 🧐

Tillbaka
Topp