Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj, den var finGillar när det står quartz på tavlan
![]()
Är faktiskt andra gången jag äger den, väldigt glad att jag fick köpa tillbaka denOj, den var fin![]()
Helt grym. Vad är det för storlek?Gillar när det står quartz på tavlan
![]()
37mmHelt grym. Vad är det för storlek?![]()
Oj, nu vill man ju ha en ännu mer
Hehe ja det blir verkligen olika på olika handleder.Oj, nu vill man ju ha en ännu merÄr ganska roligt att jämföra våra bilder då min Tidena är 38mm
Den ser inte större ut på bilden
Förstår känslan. Jag har själv en (icke-quartz) Tärnan som tilltalar mig oerhört mycket, men har svårt att förstå varför.Blev en av mina absoluta favoritklockor ikväll som jag äntligen lyckats fixa. Den har ett ESA 536.121 under huven och dessa verk sitter i mängder av 70-tals kvartsare och de dör garanterat. Lyckades knipa en annan Tidena kvartsare med samma verk och nästan samma tavla i för en hundring och efter transplantationen funkar den igen. Tyvärr blev jag av med 20atu märkningen på tavlan men man kan ju inte få allt
Klockan är iallafall en Tidena 2046 från 1980 (årsklocka för mig) i en 38mm ADB-boett i helstål med 20atm WR och lugholes. Den har ett ETA/ESA 536.121 verk som är skyddat med sköld mot magnetism. Klockan tillverkades av Glycine för Tidena som fortfarande finns kvar i Frölunda i Göteborg och drivs av samma familj.
Vet inte varför men jag gillar verkligen den klockan och har nog inte träffat någon klocknörd som inte rynkat på näsan när de har sett den
![]()
Ja det är skumt det där, man vet aldrig vilken klocka som fastnarFörstår känslan. Jag har själv en (icke-quartz) Tärnan som tilltalar mig oerhört mycket, men har svårt att förstå varför.
Ett antal klockor från de fina tillverkarna har passerat genom åren, men min Tärnan är den enda klocka jag ångrat att jag sålde. Det är också den enda klocka jag senare har köpt tillbaka![]()
Hoppla, en sån måste jag hålla utkik efter. Vet du någon ref på den?
Den där har länge stått på önskelistan att testaMmm kvarts
![]()
750 3008 41 bör det vara.Hoppla, en sån måste jag hålla utkik efter. Vet du någon ref på den?
Jag tycker att Aero är toppen (givet att man gillar estetiken förstås) och rekommenderar den varmt. Är själv sugen på att testa en av de äldre, lite mindre, referensernaDen där har länge stått på önskelistan att testa![]()
Ser ju sjukt fin ut. Vad är det för storlek?Så har 2025 års första anlänt
![]()
Det är så kul med alla små detaljer på dessa lite äldre premiumkvartsare, det lades ner det lilla extra. Täckt visarcentrum, index bredvid datumfönstret, applicerade sekundindex och texter. Till skillnad mot den äldre jag har (som egentligen är ifrån samma år) har denna helt platt glas.
![]()
Mkt finSå har 2025 års första anlänt
![]()
Det är så kul med alla små detaljer på dessa lite äldre premiumkvartsare, det lades ner det lilla extra. Täckt visarcentrum, index bredvid datumfönstret, applicerade sekundindex och texter. Till skillnad mot den äldre jag har (som egentligen är ifrån samma år) har denna helt platt glas.
![]()
Tror den brukar benämnas 35mm… Dom är väldigt bekväma på i alla fallSer ju sjukt fin ut. Vad är det för storlek?
Superfin!Så har 2025 års första anlänt
![]()
![]()
Med Citizen behöver man inte gissa, den är tillverkad september 2004 enligt serienumretSuperfin!Vad rör sig detta om för årgång ungefär?
Ruskigt fin! Är det en bricka som sitter över visarcentrum, eller är sekundvisaren solid?Så har 2025 års första anlänt
![]()
![]()
Jag vet faktiskt inte vad Citizen använder, men visst brukar det vara en bricka likt ett häftstift som används för att täcka centrum…Ruskigt fin! Är det en bricka som sitter över visarcentrum, eller är sekundvisaren solid?
Bra fråga. Min enda med täckt centrum är min Credor, och där är sekundvisaren helt plan och solid.Jag vet faktiskt inte vad Citizen använder, men visst brukar det vara en bricka likt ett häftstift som används för att täcka centrum…
Jag måste forska lite i detta, men jag tror att det är ett separat lock även om det ser ut att ha bra passformBra fråga. Min enda med täckt centrum är min Credor, och där är sekundvisaren helt plan och solid.
Googlade lite på närbilder, och hittade den här bilden som var rätt tydlig. Dock annan form på sekundvisaren, men ser solid ut.
![]()
Se där, som Seiko. Det hade jag faktiskt inte koll på. Då måste jag gräva fram mia Citizen och kollaMed Citizen behöver man inte gissa, den är tillverkad september 2004 enligt serienumret![]()