• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
37CB069C-162D-4380-908A-585116B79E8C.jpeg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hej, är det någon som vet varför det står SWISS under "sexan" på en Sea-dweller. Jag har en och då står det SWISS-T<25 och den är från -94. Och hag har sett SWISS MADE på nyare Sea-dweller. Nu såg jag det på en klocka på uretvintage.se och de var från -96. https://www.uretvintage.se/rolex-sea-dweller-pv-316814.html
OJ.Hittade en till här på forumet:)
Olika lysmassa på index

”T<25” är tritium. ”Swiss” är luminova och ”swiss made” är superluminova. Om jag minns rätt...
 

ztefan0

Breitling
Hittade det här,
Rolex shifted from Radium to Tritium in the mid 1960s. Tritium persisted on Rolex dials up until around 1998, In 1998, Rolex started issuing watches with Luminova on the dial. They switched to Super Luminova in 1999. This single phenomenon has unwittingly created a wealth of anomalies on dials.
Before 1998, the marker at 6 0’clock on a Rolex dial would typically have a Tritium indicator of the nature “Swiss - t < 25”. The move to Luminova saw this replaced by the word “Swiss” at 6 0’clock. This happened in 1998/99. Super Luminova saw this replaced to “Swiss Made” from 1999 onwards.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
För ett par veckor sedan hjälpte jag en kollega att förmedla en Daytona och nu är det dags för nästa kollega. :) Han ska eventuellt sälja sin 116600 från 2016 och jag tänkte därför höra om det är någon här som är sugen innan vi lägger upp den på köp&sälj?
Ligger en sån på idag?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Borde ju ligga på iaf 115 tycker jag?
Jag hade gärna köpt en till och låst in på obestämd tid, så kunde jag använda den jag redan håller på att slita ut med mindre dåligt samvete... Men den är så grym så den förtjänar verkligen att sitta på armen.
Har du någon själv @Compiss?
jo det ligger en i lådan, tyvärr används den inte så mkt.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Samma sas om Deepsea Cameron Edition när den kom. Nu säljs det fler av den modellen än den svarta...
Jag lovar att inte visa några bilder här hur den ser ut live.

43mm och TT, vad mer kan gå fel liksom?
Jag är i grunden en typisk Rolex fanboy så motbevisa mig gärna. Så ös på med bilder när du fått din!
 
Topp