• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Rolex Sea-Dweller och Deepsea tråden

Gult är INTE fult.
BF755FF9-4611-4A24-A74F-96083C81B9FC.jpeg

Jag är rätt ny på Rolex då det inte varit min typ av klocka riktigt men den har börjat växa på mig lite så jag kanske kan tänka mig en på sikt, om jag hittar rätt.
Jag tittar på Sea-dweller och Submariner, de är ju väldigt lika för mitt otränade öga. SD är lite större och klarar lite mer djup som jag förstår det.
Min undran är varför man gör 2 klockor så väldigt lika varandra utseendemässigt?

Jag är rätt ny på Rolex då det inte varit min typ av klocka riktigt men den har börjat växa på mig lite så jag kanske kan tänka mig en på sikt, om jag hittar rätt.
Jag tittar på Sea-dweller och Submariner, de är ju väldigt lika för mitt otränade öga. SD är lite större och klarar lite mer djup som jag förstår det.
Min undran är varför man gör 2 klockor så väldigt lika varandra utseendemässigt?
Vilka referenser syftar du på när du skriver att de är ”väldigt lika”?
Om man t ex jämför 126600 med 116610LN så är de ju högst olika om man ser till storlek, tavla, urverk, vattentäthet mm.

Sea-Dweller 116600 (som ej tillverkas längre) påminner kanske mer om Submariner Date men det finns en del distinkta skillnader:

Vilka referenser syftar du på när du skriver att de är ”väldigt lika”?
Om man t ex jämför 126600 med 116610LN så är de ju högst olika om man ser till storlek, tavla, urverk, vattentäthet mm.

Sea-Dweller 116600 (som ej tillverkas längre) påminner kanske mer om Submariner Date men det finns en del distinkta skillnader:
Jag ser skillnaden om man tittar men överlag tycker jag de är ganska lika. Tavlan ser svart ut, indexar är i stort samma, sea-dwellers bezel har lite mer plotter. Det är 2 svarta stålklockor som är lika, tycker nog de flesta otränade, min gissning eller iaf så jag upplever dem ;)

Jag ser skillnaden om man tittar men överlag tycker jag de är ganska lika. Tavlan ser svart ut, indexar är i stort samma, sea-dwellers bezel har lite mer plotter. Det är 2 svarta stålklockor som är lika, tycker nog de flesta otränade, min gissning eller iaf så jag upplever dem ;)
De upplevs även väldigt olika på handleden...

Du har helt rätt! De är väldigt lika. Släng in en gmt II med helsvart insert så har du ytterligare en. Det finns fler exempel bland Rolex klockor där de är väldigt lika OP och DJ eller gamla Airking.
Men för Rolex-nördarna (ink mig) är det ju som dag och natt. Vi älskar att fokusera på små små detaljer och njuta av dem.
Du riskerar att snart bli en av oss...

SD 126603 . Fin som faen
On wrist, the Sea-Dweller is no less chunky than the steel version, but the gold feels somehow more in line with this model's entirely over-built perspective. Two-tone has long been a popular model within the Submariner range, so why not a Sea-Dweller to match?

I think if you just want a Sub, you buy a Sub. But if you're open to something a bit more fun, a bit more "why?", the Sea-Dweller is cool and this two-tone version is a bit more flashy and makes me dream of a day where we see a solid gold Sea-Dweller. It's chunky, it's got some gold, and it retails for $16,050. Be still my (currently) gold-plated heart.

Provade en Submariner idag och den kändes för liten, behöver nog en SD trots allt. Skall se om jag får möjlighet att prova någon vid tillfälle.

Provade en Submariner idag och den kändes för liten, behöver nog en SD trots allt. Skall se om jag får möjlighet att prova någon vid tillfälle.
Det beror helt på vad man burit innan. När jag köpte min DSSD så provade jag den först och tyckte den var väldigt stor. Bad säljaren att hämta något mindre och han tog då fram en Sub. Den kändes plötsligt som en klocka för barn trots att det egentligen bara skiljer 4 mm i bredd.

Tillbaka
Topp