Nu fick du en hel del poster efter att
@Jockinho förklarat att det inte skulle leda till något nytt, tycker du att du tillfört något nytt till denna tråd? Eller har du precis som de flesta Rolex fanboys fruktansvärt svårt att förstå att andra kan ha avvikande åsikt? Vad var det du ville tillföra eller ha svar på som inte finns i de andra trådarna? Du sa det själv, "är det att utnyttja ett annat företags designer för att tjäna pengar"? Svar JA! Det är klart att dom vill sälja sin produkt, vare sig det handlar om stolar eller klockor. Om du skulle släppa hela "homage", hyllning, kopia och vad du vill kalla det och istället tänka dig att Submarinern stått som förebild för en
kategori klockor? Ungefär som IWC gjort med B-Uhr, flygarur som många följt efter. För att inte tala om alla militära kronografer som kom under och efter kriget, ifrån både olika tillverkare som olika länder. Pandakronografer, racingkronografer, kompressordykare, månfasklockor, för att inte tala om alla vintage klockor som vi i dag kallar "dress klockor". Jag tror att om du ville så skulle du kunna hitta
en klocka, ifrån
en tillverkare, som var först med designen för just den kategorin. Jag antar att du inte för samma resonemang om etablerade premium märken som gör klockor i en kategori som dom inte var först med? Vet du vilket märke som var först i respektive kategori? Så, jag hoppas jag kan få dig att tänka i andra banor, se det som
kategorier som många tillverkare vill vara del av, alla ifrån etablerade premiumtillverkare till billiga microtillverkare. Det verkar nämligen vara så tillverkarna själva resonerar. Hur skulle annars dom våga göra klockor som är så lika varandra? Ditt krav på att dom som gör klockor i samma kategori som din favorit tillverkare ska "tillföra något för att utveckla branschen" ekar ganska tomt, då det är en av dom minst innovativa tillverkarna när det gäller design. Det är dom inte ensamma om, H. Moser&Cie släppte precis en klocka för att demonstrera detta pinsamma faktum. The H. Moser Swiss Icons Watch. Att enbart vilja ha originalet, förebilden, stilikonen i respektive kategori står var och en fritt att vilja, men det blir ganska uttjatat och pretentiöst att som en vanlig
kund till en tillverkare berätta för andra vad man anser är rätt sätt att tycka, att kräva diskussioner ifrån uppenbart oliktänkande.
Jag avslutar med samma visdomsord "Men som sagt, man kan se på det meste från flera olika vinklar och alla tycker vi olika" och önskar en trevlig fredag