• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Steinhart-tråden

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är fler på WUS som har mejlat och frågat om ryktet om en 39mm dykare. De har fått samma svar som jag. Ordagrant.
Jag tänker vara försiktig med att analysera det, men det verkar som att många har frågat och att de har ett copy paste-svar.
 

TouchingEvil

Cartier
IMG_8080.JPG


Jag och min fina Steinhart :)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Jag vet inte, men jag tror inte att din modell kom innan Ocean One... Jag har personligen inget emot varken klockorna eller märket, dom är en bra inkörsport i klockträsket. Det man kan ha funderingar ikring är väl att dom kallas homage bara för att dom har bra kvalité jämfört med billiga kopior. Jag skulle vilja hitta ett bättre ord som beskriver att det är en bra klocka till ett bra pris men med tydliga ambitioner att se ut som Rolex submariner... Som tidigare sagts, många etablerade märken har kopierat design av varandra under olika tidsepoker utan att det väckt någon större uppmärksamhet, så jag kunde inte bry mig mindre nu än vad andra gjorde då.
Olika tidsepoker indeed. Den här är från tidigt åttiotal någongång och har ju också sneglat en liten smula mot de större grannpojkarna i Schweiz. Och den här brukar jag få mycket beröm för. Så låt hatarna hata. Steinhart skrattar ändå hela vägen till banken.

9F8CDE57-848A-429F-8CBD-2A802326B949.jpeg
 
Är det någon här som kan lägga upp bild på sin Steinhart ocean one vintage :D då det ska bli min 3dje klocka så skulle jag vilja se hur den ser ut på er och vad ni tycker om den, kvalitetsvis samt storlek osv ?:)

Mvh

Silva
 

TheRedDevil

Cartier
Varför tror ni att steinhart är mer accepterat än invicta? Invicta har ju till exempel en sub homage med ett NH35A verk(seiko). Frågar bara av nyfikenhet då steinhart verkar mycket mer accepterat än invicta?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varför tror ni att steinhart är mer accepterat än invicta? Invicta har ju till exempel en sub homage med ett NH35A verk(seiko). Frågar bara av nyfikenhet då steinhart verkar mycket mer accepterat än invicta?
Jag var inte medveten om någon sådan inställning, men om det är så, så skulle jag spontant tro att det är för att Invicta har en viss "förorts G" aura kring sig. Dom har ju på senare tid varit kända för att köra stora tunga klumpar och kanske haft lite mode stämpel över sig medans Steinhart är föga känt utanför klockkretsar. Det går ju bara att köpa Steinhart ifrån deras hemsida och ett fåtal återförsäljare. Förutom att dom fokuserat på design kopior har dom ju bra kvalitet, det vet jag inte om Invicta är kända för? Bara vad jag tror...
 

TheRedDevil

Cartier
Jag har fått den uppfattningen iallafall att steinhart är mer okej än invicta iallafall, kan ju ha fel.. nej det är sant, steinhart är kanske mer ”klocknördigt” alltså att det är lite mer i den innersta kretsen som folk vet om det
 

Dudde

Breitling
Jag har inga som helst problem med kvalitativa hommager, älskar klassisk klockdesign och Steinhart gör helt makalösa klockor enligt min mening. På internationella klockforum får Steinhart massor av positiv cred till skillnad mot detta forumet ;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är de inte snarare kopior?

Gåtts igenom en miljon ggr. Homage får förekomma på forumet. Kopia nej då det är varumärkesintrång (läs om det står rolex etc.) och Steinhart får både postas och säljas så rätt glasklart. Ser verkligen ingen mening med dra igång den diskussionen igen, inte minst i Steinharttråden :D hehe

:)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Gåtts igenom en miljon ggr. Homage får förekomma på forumet. Kopia nej då det är varumärkesintrång (läs om det står rolex etc.) och Steinhart får både postas och säljas så rätt glasklart. Ser verkligen ingen mening med dra igång den diskussionen igen, inte minst i Steinharttråden :D hehe

:)
Enligt lagen är det inte kopior...
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför frågar du då? :confused:
Kanske misstolka din forumeling ovan :)
För att få reda på vad andra tycker såklart. För mig krävs det mer för att inte vara en kopia. Man kopierar ju ett annat varumärkes modell, jag menar man försöker ju verkligen komma så nära som möjligt, och byter bara ut loggan. För mig är det ingen skillnad mot de "högkvalitativa" kopior som det står Rolex på. Nu talar jag såklart om vissa specifika Steinhartmodeller, dom kanske gör annat också, men är ganska säker på vart dom tjänar mest pengar.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
För att få reda på vad andra tycker såklart. För mig krävs det mer för att inte vara en kopia. Man kopierar ju ett annat varumärkes modell, jag menar man försöker ju verkligen komma så nära som möjligt, och byter bara ut loggan. För mig är det ingen skillnad mot de "högkvalitativa" kopior som det står Rolex på. Nu talar jag såklart om vissa specifika Steinhartmodeller, dom kanske gör annat också, men är ganska säker på vart dom tjänar mest pengar.

Sök på forumet är mitt tips, det finns rätt många trådar om det. En kort summering:
- forumet i sig är ok med det. Vilket blir konstigt då diskutera det som kopior (anser jag).
- en del tycker de inte är ok
- en del tycker de är ok
- många bryr sig inte

Vill inte låta negativ men det är ett ganska uttjatat ämne, oavsett vilken sida en står på. Visst de är inte roligt när designer kapas upp och ned men så är det i många branscher sålänge patent ej finns. Självfallet är det fritt fram diskutera dock svårt se det tillföra något ytterliggare som inte redan diskuterats. Många tycker olika och inget fel med det :)

(Dvs jag respekterar, och kan förstå, din åsikt)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Sök på forumet är mitt tips, det finns rätt många trådar om det. En kort summering:
- forumet i sig är ok med det. Vilket blir konstigt då diskutera det som kopior (anser jag).
- en del tycker de inte är ok
- en del tycker de är ok
- många bryr sig inte

Vill inte låta negativ men det är ett ganska uttjatat ämne, oavsett vilken sida en står på. Visst de är inte roligt när designer kapas upp och ned men så är det i många branscher sålänge patent ej finns. Självfallet är det fritt fram diskutera dock svårt se det tillföra något ytterliggare som inte redan diskuterats. Många tycker olika och inget fel med det :)

(Dvs jag respekterar, och kan förstå, din åsikt)
Jo absolut, det har diskuterats, men det slutar alltid med pajkastning från olika läger. Hade gärna fått en diskussion om detta utan att det går åt det hållet. Jag har sagt vad jag tycker och försökt förklara varför.
Hade gärna hört något liknande från andra sidan. Vad gör att detta är en hommage och inte bara en kopia av lite högre kvalité?
Inte min mening att låta nedsättande, kan tänka mig att det kan låta så men vet inte hur jag ska formulera det för att det inte ska låta så :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jo absolut, det har diskuterats, men det slutar alltid med pajkastning från olika läger. Hade gärna fått en diskussion om detta utan att det går åt det hållet. Jag har sagt vad jag tycker och försökt förklara varför.
Hade gärna hört något liknande från andra sidan. Vad gör att detta är en hommage och inte bara en kopia av lite högre kvalité?
Inte min mening att låta nedsättande, kan tänka mig att det kan låta så men vet inte hur jag ska formulera det för att det inte ska låta så :)

Nedsättande är du inte, det upplever jag inte alls. Jag är väll mitt emellan i lägren, i en gråzon mellan svart och vitt, och ägt min beskärda del av homager så ska ge dig mitt svar :)

Jag har inget problem med homager. De stör mig inte nämnvärt, köper jag själv en sådan är det få ggr jag tänkt äga den riktiga inom en snar framtid (även fast jag ibland ska erkänna att jag tänkt för mig själv det i någon övertygelseprat men är mer att lura sig själv). För mig går just gränsen vid loggan (eller annan patent) så enkelt är det för egen del. Skulle jag kunna bära en Steinhart ”sub”, jo visst men har dock inget intresse alls i det. Skulle jag kunna äga och bära en klocka med rolexlogga från kina, nej.

Vad jag märkt är att homager, hur mkt de än gillas av mig, ofta flippas då de inte känns så roligt med en plankning av en annan klocka oavsett vad det står på tavlan. Såvida klockan inte varit helt ouppnåelig ex rolex PN (jag är ok med, till och med gillar Alphas variant) etc. Men de fallen är rätt få.

Summa summarum inget vidare svar men mina tankar ;)
 
Topp