• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
20190507_130022.jpg
fick ihop den! :cigar: tack för hjälpen!
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Jag har ett sharkmesh som behöver kortas ytterligare. Funkar det att klippa upp/kapa i ändarna som fäster mot klockan för att få ner längden? Eller riskerar man att sabba hållbarheten?
IMG_20200527_224954.jpg
IMG_20200527_225005.jpg
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Satte nyss dit länken på min victorinox, men känns inte som att bandstiften klickade i ordentligt. Aldrig gjort detta tidigare så är rädd att klockan ska lossna från länken. Bifogar lite bilder.
IMG_20200820_182528.jpg
Screenshot_20200820_182229_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20200820_182220_com.android.gallery3d.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Satte nyss dit länken på min victorinox, men känns inte som att bandstiften klickade i ordentligt. Aldrig gjort detta tidigare så är rädd att klockan ska lossna från länken. Bifogar lite bilder.
IMG_20200820_182528.jpg
Screenshot_20200820_182229_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20200820_182220_com.android.gallery3d.jpg
Prova att sätta dit bandstifen utan länken om du är osäker. Då ser du lättare att stiftet verkligen går in. Det finns olika typer av stift. Är du säker på att du har rätt stift?
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Prova att sätta dit bandstifen utan länken om du är osäker. Då ser du lättare att stiftet verkligen går in. Det finns olika typer av stift. Är du säker på att du har rätt stift?
Var hos urmakaren och tog bort länken för att testa Nato, och nu när jag skulle ändra tillbaks gjorde jag det själv. Man kan rucka länken lite så undrar om jag sabbat bandstiften eventuellt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var hos urmakaren och tog bort länken för att testa Nato, och nu när jag skulle ändra tillbaks gjorde jag det själv. Man kan rucka länken lite så undrar om jag sabbat bandstiften eventuellt.
Sabbat bandstiften tror jag inte, testa att trycka med något (typ en tandpetare) för att tvinga in stiftänden lite närmare boetten. Om stiftet inte sitter i ordentligt, så borde du höra när det klickar till och hoppar i läge.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag får inte bort länken på min Datejust 31mm. Jag behöver alltså nått bättre än gem och tandpetare.😬
Lugbredden är 16mm, vad behöver jag för verktyg, och var hittar jag det/dem?
Jag är intresserad utav nått som inte kostar huggorm..
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Har du läst första posten i tråden?
Tack för ditt behjälpliga inlägg, mr smartguy.
Självklart har jag det, det var ju därför jag letade mig hit till tråden från första början. Men jag kan ju såklart vara mer utförlig i hur jag uttrycker min fråga. Jag har givetvis försökt att få loss länken på det vis Yonsson beskriver i första inlägget.
Men det går inte, jag behöver bättre verktyg och jag tror det bästa vore om man har något sådant tång/pincettliknande verktyg som kan trycka ned från båda hållen samtidigt.
Jag får loss bandstiftet från ena sidan men när jag ska ta loss det på andra sidan hoppar det bara tillbaka igen på första sidan.
Så, vad tror ni kunniga, är det ett sådant verktyg jag bör införskaffa, nått tångliknande? Och/eller isf vad och var ifrån? Jag har aldrig handlat på eBay och känner mig inte riktigt bekväm där. Så har ni förslag därifrån får ni mer än gärna länka specifikt.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tack för ditt behjälpliga inlägg, mr smartguy.
Självklart har jag det, det var ju därför jag letade mig hit till tråden från första början. Men jag kan ju såklart vara mer utförlig i hur jag uttrycker min fråga. Jag har givetvis försökt att få loss länken på det vis Yonsson beskriver i första inlägget.
Men det går inte, jag behöver bättre verktyg och jag tror det bästa vore om man har något sådant tång/pincettliknande verktyg som kan trycka ned från båda hållen samtidigt.
Jag får loss bandstiftet från ena sidan men när jag ska ta loss det på andra sidan hoppar det bara tillbaka igen på första sidan.
Så, vad tror ni kunniga, är det ett sådant verktyg jag bör införskaffa, nått tångliknande? Och/eller isf vad och var ifrån? Jag har aldrig handlat på eBay och känner mig inte riktigt bekväm där. Så har ni förslag därifrån får ni mer än gärna länka specifikt.
På Amazon finns det ett flertal sådana här verktyg:


Observera att detta bara är ett exempel. Jag vet inte om just det verktyget är bra.
 

Exxet

Rolex
Tack för ditt behjälpliga inlägg, mr smartguy.
Självklart har jag det, det var ju därför jag letade mig hit till tråden från första början. Men jag kan ju såklart vara mer utförlig i hur jag uttrycker min fråga. Jag har givetvis försökt att få loss länken på det vis Yonsson beskriver i första inlägget.
Men det går inte, jag behöver bättre verktyg och jag tror det bästa vore om man har något sådant tång/pincettliknande verktyg som kan trycka ned från båda hållen samtidigt.
Jag får loss bandstiftet från ena sidan men när jag ska ta loss det på andra sidan hoppar det bara tillbaka igen på första sidan.
Så, vad tror ni kunniga, är det ett sådant verktyg jag bör införskaffa, nått tångliknande? Och/eller isf vad och var ifrån? Jag har aldrig handlat på eBay och känner mig inte riktigt bekväm där. Så har ni förslag därifrån får ni mer än gärna länka specifikt.
Ligger ett på Tratten nu, men vilken kvalitet har jag ingen aning om:

Finns även på cousinsuk som är ett välkänt företag för dom som mekar här på KS.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Ligger ett på Tratten nu, men vilken kvalitet har jag ingen aning om:

Finns även på cousinsuk som är ett välkänt företag för dom som mekar här på KS.
Tack för svar :) skulle du säga efter läst var mitt problem ligger att det är ett sådan här typ av verktyg som löser mina bekymmer med att få lös länken? :)
 

Exxet

Rolex
Tack för svar :) skulle du säga efter läst var mitt problem ligger att det är ett sådan här typ av verktyg som löser mina bekymmer med att få lös länken? :)
Kan inte lova dig att det löser dina problem, men jämfört med gem o tandpetare ökar nog utsikterna betydligt för ett bättre resultat i a f :)
men om någon har satt i fel sorts bandstift kan det bli värre, och det är ju inte helt fel att investera i ett verktyg om man byter länk/band lite då o då.
 
En bra introduktion! :)

Är det någon som vet hur det är med det här med Loctite / Thread lock (Skruvlås) på länkar med skruv. Ett exempel på sådan produkt är denna Loctite

Är loctite något som vanligtvis används av urmakare vid justering av länk? Ta Nymans t.ex. om du ber om en justering av din Rolex/Tudor länk.

Fördelar och nackdelar med detta?

Någon särskild skruvlås som är bättre än någon annan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En bra introduktion! :)

Är det någon som vet hur det är med det här med Loctite / Thread lock (Skruvlås) på länkar med skruv. Ett exempel på sådan produkt är denna Loctite

Är loctite något som vanligtvis används av urmakare vid justering av länk? Ta Nymans t.ex. om du ber om en justering av din Rolex/Tudor länk.

Fördelar och nackdelar med detta?

Någon särskild skruvlås som är bättre än någon annan?
Om du inte använder det så finns alltid risken att skruven skruvar ur sig själv och du tappar klockan. Ingen nackdel vad jag kan se om man använder rätt mängd (bara ute på tippen).

Om den sitter hårt (för mycket loctite gänglås) kan man få lov att värma upp länken innan du kan skruva ur skruven.
 
Om du inte använder det så finns alltid risken att skruven skruvar ur sig själv och du tappar klockan. Ingen nackdel vad jag kan se om man använder rätt mängd (bara ute på tippen).

Om den sitter hårt (för mycket loctite gänglås) kan man få lov att värma upp länken innan du kan skruva ur skruven.
Läste runt lite och hitta väl att det är den "lila" loctite av låg styrka som rekommenderas. Men vet man om AD:s, t.ex. Rolex, faktiskt använder loctite om du promenerar in och vill få hjälp med att resize:a din länk?

Vilken värmekälla är lämpligast för att värma upp loctiten då? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Läste runt lite och hitta väl att det är den "lila" loctite av låg styrka som rekommenderas. Men vet man om AD:s, t.ex. Rolex, faktiskt använder loctite om du promenerar in och vill få hjälp med att resize:a din länk?

Vilken värmekälla är lämpligast för att värma upp loctiten då? :)
Jag tar för givet att Rolex ad använder gänglåsning av rätt modell (loctite är ju bara ett märke som säljer alla möjliga sorters lim, men det märke som brukar vara rekommenderat). Kanske är det lila som är rätt.

Tror loctite gänglåsning brukar släppa vid ~70-80 grader? Isf borde det ju fungera bra att värma enbart länken i en kastrull sjudande vatten (om man har otur och den inte lossnar utan att värmas) utan att den tar skada.

Inte koll på exakt temperatur men kan ju kanske räcka att spola länken under varmt vatten.
 
Topp