• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Constellation Manhattan - en klassiker

3R1K

Cartier
Älskar Constellation Manhattan ... Här kommer några bilder på min! Visserligen MkII men ändå.
DSC_1439.JPG
DSC_1449.JPG
DSC_1447.JPG
DSC_1933.JPG
DSC_1935.JPG
 

martaSM30

Audemars
Tack @Rozzy för inspiration. Har sneglat en del på Constellation Manhattan, kul att läsa om formgivningen av den!
Jag gick i år en liten löneförhöjning och bestämde mig för att köp en liten klocka för den pengen. Det blev en Constellation Manhattan av den tidigare varianten där glaset hålls fast av klamrarna. Med sina knappa 23 mm troligen den minsta.
Trots slitet skick väldigt fina detaljer, mkt trevlig.
1ABB1E20-2572-4731-91D9-EFEFD2D613D6.jpeg
AD8A3560-EA0B-4C9D-A652-4EE666BDE248.jpeg

Positivt överraskad över urtavla och index!
AA545CB5-A943-42D5-A73B-3B0B567CDA9C.jpeg
 

WatchIT

Panerai
Tack @Rozzy för inspiration. Har sneglat en del på Constellation Manhattan, kul att läsa om formgivningen av den!
Jag gick i år en liten löneförhöjning och bestämde mig för att köp en liten klocka för den pengen. Det blev en Constellation Manhattan av den tidigare varianten där glaset hålls fast av klamrarna. Med sina knappa 23 mm troligen den minsta.
Trots slitet skick väldigt fina detaljer, mkt trevlig.
1ABB1E20-2572-4731-91D9-EFEFD2D613D6.jpeg
AD8A3560-EA0B-4C9D-A652-4EE666BDE248.jpeg

Positivt överraskad över urtavla och index!
AA545CB5-A943-42D5-A73B-3B0B567CDA9C.jpeg
Absolut jättefin och sitter så bra på handleden! Ovanlig tavla och index. Har iaf jag inte sett tidigare. Stort grattis och bra val!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Tack @Rozzy för inspiration. Har sneglat en del på Constellation Manhattan, kul att läsa om formgivningen av den!
Jag gick i år en liten löneförhöjning och bestämde mig för att köp en liten klocka för den pengen. Det blev en Constellation Manhattan av den tidigare varianten där glaset hålls fast av klamrarna. Med sina knappa 23 mm troligen den minsta.
Trots slitet skick väldigt fina detaljer, mkt trevlig.
1ABB1E20-2572-4731-91D9-EFEFD2D613D6.jpeg
AD8A3560-EA0B-4C9D-A652-4EE666BDE248.jpeg

Positivt överraskad över urtavla och index!
AA545CB5-A943-42D5-A73B-3B0B567CDA9C.jpeg
Tuff! Syrran sportar också en i samma storlek.
DSC_1447~3.JPG
 

jacoby

Cartier
För att pryda tråden lite mer.
Blev ett inköp och fick den igår. När den inte är på handleden känns den oerhört liten, men så fort är på handleden känns den jäkligt optimal och classic.
Väldigt smakfull måste jag säga. :happyhappy:
Referens-numret enligt vad länkspännet säger: 1448/431.6
A75BE513-AC12-4F66-A7F8-5B4580995EEA.jpeg
DDF46100-AF9F-47B4-85F6-8AC740611076_1_201_a.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon som kan förklara hur det går till att korta/förlänga länken? Vågar inte ta i om jag gör på fel sätt. Hur ser stiften ut? Tack på förhand!
IMG20220701203030__01.jpg
Solida stift som trycks ut hela vägen. Vet inte om det är pilar på baksidan, annars trycker du från det håll som inte har ett spår i mitten. Tror iofs inte dessa har ett spår, och då kan du trycka från vilket håll som helst. Tänk bara på att det även finns en hylsa med midja i länken som stiften låser i. Tappa inte bort dem.
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Solida stift som trycks ut hela vägen. Vet inte om det är pilar på baksidan, annars trycker du från det håll som inte har ett spår i mitten. Tror iofs inte dessa har ett spår, och då kan du trycka från vilket håll som helst. Tänk bara på att det även finns en hylsa med midja i länken som stiften låser i. Tappa inte bort dem.
Tack för svar! Med hjälp av proffsverktyg gick det bra.
IMG20220818155635__01.jpg
 
Senast ändrad:

jacoby

Cartier
Solida stift som trycks ut hela vägen. Vet inte om det är pilar på baksidan, annars trycker du från det håll som inte har ett spår i mitten. Tror iofs inte dessa har ett spår, och då kan du trycka från vilket håll som helst. Tänk bara på att det även finns en hylsa med midja i länken som stiften låser i. Tappa inte bort dem.
Det var väldigt enkelt för mig.
 

seppo

Omega
2-Faktor
Grymt bra skick måste jag säga. Ser princip helt ny ut med inga synliga skavanker.
Vad betalade du för den?
Det synliga är på tavlan, i en viss vinkel under mycket ljus så ser man typ en fläck vid klockan 8. Man lägger inte riktigt märke till den om man inte kollar just i den vinkeln i specifikt ljus, dessutom svårt att få på bild och inte heller något jag stör mig på. Kanske kan be en AD vid nästa service att kika på det, om det bara är en slarvig fettfläck från tidigare service som sitter kvar. Jag tycker inte det är synligt nog att skicka iväg i förtid oavsett och lite skavanker får man väl räkna med för en vintage. Annars är jag väldigt väldigt nöjd över skicket. :)

Runt 13k för klockan och sen blev det försäkrad frakt på det för ca 300. Det är svårt att veta vad ett rimligt pris är för en automat i bra skick men jag har hittat dessa i spannet 12-20 så jag tror det är OK med dagens priser. (Eller så är jag dålig på att researcha ;))
 
Senast ändrad:

Torpeden

Omega
Det synliga är på tavlan, i en viss vinkel under mycket ljus så ser man typ en fläck vid klockan 8. Man lägger inte riktigt märke till den om man inte kollar just i den vinkeln i specifikt ljus, dessutom svårt att få på bild och inte heller något jag stör mig på. Kanske kan be en AD vid nästa service att kika på det, om det bara är en slarvig fettfläck från tidigare service som sitter kvar. Jag tycker inte det är synligt nog att skicka iväg i förtid oavsett och lite skavanker får man väl räkna med för en vintage. Annars är jag väldigt väldigt nöjd över skicket. :)

Runt 13k för klockan och sen blev det försäkrad frakt på det för ca 300. Det är svårt att veta vad ett rimligt pris är för en automat i bra skick men jag har hittat dessa i spannet 12-20 så jag tror det är OK med dagens priser. (Eller så är jag dålig på att researcha ;))

Riktigt fin! :) Jag köpte min automatare i NOS-skick (finns någon sida bak i tråden) för ca 17k men då var det halvguld och fullset. En riktig raritet som kanske objektivt sett var dyr men tyckte det var värt det.
 

jacoby

Cartier
Riktigt fin.
Tycker priset låter bättre än rimligt :D. De modeller jag sett på Ch24 har legat någonstans mellan 15-18, så du tycks ha fiskat hem en för ett bra pris.
Köpte min Halvguld Quartz för 6k + 2k i import, så jämför man mot prisskillnaderna mellan quartz och automat och stål jämfört med guld och stål så skulle jag tippa att det mycket rimligt :D
 

seppo

Omega
2-Faktor
Visste inte att -82 modellen fanns som automat? Om det inte nu är nå fuffens men ser ju..legit ut?.


Hittade även nån L.E med blå tavla som jag misstänker är rätt ovanlig:

Måste för övrigt påpeka att jag burit min nu (postat några inlägg upp) nästan dagligen sen jag fick den, oerhört trevlig.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Visste inte att -82 modellen fanns som automat? Om det inte nu är nå fuffens men ser ju..legit ut?.

Jodå! Den tillverkades 84-85. Just denna är från 1984 enligt serienumret på urverket.
 

jacoby

Cartier
B754DA15-0C61-4E4B-B1B9-9D1E5C45C3B6.jpeg
Den är riktigt läcker den där. Står att den är 35mm också, hade en 3961.1070 som jag trodde var samma storlek som dessa men den var 32mm. Kanske automaten är större :)
Tror dem räknar med kronan i det måttet

Så utan kronan är den 33 ? Då verkar måtten stämma likt de andra modellerna.
Men kan även tänka mig att automataren är något större
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tror dem räknar med kronan i det måttet

Så utan kronan är den 33 ? Då verkar måtten stämma likt de andra modellerna.
Men kan även tänka mig att automataren är något större
I C24-annonsen:
35 mm (without crown) / 39 mm (lug-to-lug) / 24 mm (between lugs)
original Omega bracelet without stretch (up to 19 cm wrist)
 

Psykel

Patek
Topp