• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
Intressant, ska kolla upp detta med Omega. Den info som jag hittills kommit över gör gällande att det är ett 8500G som får ny benämning i och med METAS-certifieringen.

Vänligen
Forumets undersköterska
Som sagt har det ju ingen betydelse, men är man tekniknörd så är det ju kul att veta. Spännande att höra vad du får fram.

Funderar som bäst på om 8900-undret Globemaster eller Aerospacen ska få följa med på Midsommarfirandet. Tufft att ha så många klockor man gillar...

Glad midsommar:)

Någon som har hört ungefär när nya PO 39.5mm finns i butik? Står juli på hemsidan men det gäller väl inte Sverige antar jag...

AT 8500G i fullsize med blå tavla börjar alltmer kännas som en keeper, denna får nog stanna för gott i samlingen. Vilken dinka ! :)

image.png

Snyggt! Vad kallas bandet?

Det är ett soft weave NATO från Gnomon i lite mjukare och mer följsam nylon, här i färgen chestnut. Hittar inte just den här remmen på deras sida längre, men den var populär och fanns i olika färger för fyra, fem år sedan. Förmodligen tillverkad av Dievas likt de flesta av Gnomons NATO-remmar.

Vänligen
Forumets undersköterska

Någon som vet hur Omegapriserna rent generellt skiljer sig mellan Sverige och Schweiz? Är i Zürich nån gång då och då med jobbet men har aldrig haft tid för klockshopping än.
Just nu mest sugen på en hesalite moonwatch och eventuellt en AT chrono GMT.

Har kikat lite efter stål-länk till Dynamic (första modellen) som är lite längre. Hittar dock bara 17,5cm vilket är för litet för mig :(
Någon som har tips på vart man ska leta, om det ens finns dvs?

Japp det är väl där i krokarna. Rätt mkt pengar för Nato. Tillägga är ju att deras naton verkligen har en superkvalitet känsla, mjuka, följsamma o sitter riktgt bra. Jag är ändå en skeptiker till Nato men efter att jag kört omegas Nato till speedyn har jag ändrat mig lite.
Kan bara hålla med @Hebbe är som natt och dag med andra Nato

"James Bond's Choice". Faktiskt ett riktigt bra pris om den är fullservad och både box + cert ingår, vilket det verkar göra. Lumen på visarna och tavlan åldras ofta lite olika, så visarna behöver inte vara utbytta. Papper på servicen är ett måste, annars får den betraktas som oservad ändå. Med tanke på att den är uttagen tidigt år 1997 är väl mest frågan om urverket är beprövade och tillförlitliga kaliber 1120 (som lanserades år 1996) eller mindre uppskattade kaliber 1109 (som förorsakade vissa ägare lite bekymmer i det att kraftreserven om dryga 40 timmar inte alltid gick att uppnå - kaliber 1120 har en modifierad uppdragningsmekanism, därav de två extra stenarna; 23st mot de vanliga 21st i ETA 2892-A2). Just kraftreserven kan därför vara bra att kolla upp - du har ju 14 dagars öppet köp.

Vänligen
Forumets undersköterska

Hej, i veckan fick jag klockan och den är i riktigt bra skick, utåt sett. Några få repor på sidorna men imponerande fin för att vara 19 år gammal!

Bifogat finner ni bilder på vad som kom med i paketet. Kvittot på servicen är lustigt eftersom det inte står vad som är gjort. Det enda jag kan se, med hjälp av Google Translate, är att vattentätheten är kontrollerad och att den är vattentät till 100 m, har jag tolkat rätt? Kan heller inte se datumet när servicen är gjord, ingen av sifferkombinationerna ger ett datum vad jag kan se, är jag blind? :)

Vad rekommenderar ni att jag gör? Ska jag kontakta uretvintage.se och se om dom har mer info om service (ej troligt) eller ska jag gå in till lokal AD i Sthlm (vem?) och kolla klockan, dvs göra en service (kostnad)? Vill gärna behålla klockan men vill inte behålla den och sedan se att den brakar ihop om ett tag, det handlar ändå om 14 000 kr. Så länge den fungerar som den ska och är vattentät är det lugnt men vill gärna ha lite mer kött på benen än informationen som följde med.

Tack!

Bilagor

• DSC_0057.JPG
    DSC_0057.JPG
    139.9 KB · Visningar: 131
  • DSC_0059.JPG
    DSC_0059.JPG
    84.8 KB · Visningar: 120
  • DSC_0060_1.JPG
    DSC_0060_1.JPG
    154.5 KB · Visningar: 117
Hej, i veckan fick jag klockan och den är i riktigt bra skick, utåt sett. Några få repor på sidorna men imponerande fin för att vara 19 år gammal!

Bifogat finner ni bilder på vad som kom med i paketet. Kvittot på servicen är lustigt eftersom det inte står vad som är gjort. Det enda jag kan se, med hjälp av Google Translate, är att vattentätheten är kontrollerad och att den är vattentät till 100 m, har jag tolkat rätt? Kan heller inte se datumet när servicen är gjord, ingen av sifferkombinationerna ger ett datum vad jag kan se, är jag blind? :)

Vad rekommenderar ni att jag gör? Ska jag kontakta uretvintage.se och se om dom har mer info om service (ej troligt) eller ska jag gå in till lokal AD i Sthlm (vem?) och kolla klockan, dvs göra en service (kostnad)? Vill gärna behålla klockan men vill inte behålla den och sedan se att den brakar ihop om ett tag, det handlar ändå om 14 000 kr. Så länge den fungerar som den ska och är vattentät är det lugnt men vill gärna ha lite mer kött på benen än informationen som följde med.

Tack!

Mycket fin klocka!

:)
Kan inte finska men borde det inte vara ifyllt lite på servicen, alltså en text i de olika rutorna. Eller så är allt helt okej :)
Kanske någon KS:are som kan?

Om den är köpt via UretVintage tycker jag det är bäst och kontakta dem i första hand.

Nja, har suttit och grejat lite med Google Translate. Kvittot på bilden verkar vara just ett kvitto på köp med ett års garanti.

Kul att klockan verkar vara i gott skick. Den stora frågan är om service kan styrkas - vad står det på det stora kvittot ? Ta gärna en bild på det med. Kan du inte styrka service har du tre alternativ;
* skicka tillbaka klockan till Uretvintage
* lämna in klockan för service som du själv får bekosta (ca 4-5k)
* använd klockan, under förutsättning att den går som den ska, till dess den inte längre går som den ska och serva den då istället - nackdelen är att packningarna kan vara gamla och att slitaget kan leda till att fler delar än vad som annars vore nädvändigt kan behöva bytas.

Vänligen
Forumets undersköterska

Nja, har suttit och grejat lite med Google Translate. Kvittot på bilden verkar vara just ett kvitto på köp med ett års garanti.

Kul att klockan verkar vara i gott skick. Den stora frågan är om service kan styrkas - vad står det på det stora kvittot ? Ta gärna en bild på det med. Kan du inte styrka service har du tre alternativ;
* använd klockan, under förutsättning att den går som den ska, till dess den inte längre går som den ska och serva den då istället - nackdelen är att packningarna kan vara gamla och att slitaget kan leda till att fler delar än vad som annars vore nädvändigt kan behöva bytas.

Vänligen
Forumets undersköterska
Går ju att använda klockan som vanligt och skulle det mot förmodan uppstå några problem har jag för mig att Uret lämnar funktionsgaranti i 6 mån? (Kan vara olika på olika modeller)

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för svar, missade bilden på det stora kvittot, kommer här.

7195 finska mark, kan ju inte var nyinköpet eller? Vet iofs inte vad denna klocka kostade ny 1997. :)

Har mailat uretvintage och frågat varför det stod "service 2016" och om det finns papper på det, med kopia på bilderna i denna tråd.

Bilagor

• DSC_0058.JPG
    DSC_0058.JPG
    110.4 KB · Visningar: 60
11-03-97 Tror jag det ska vara :)
Jag skulle bedöma det där som originalkvittot :)
Vill minnas att jag sett en tabell och då var 100 sek -97 ca 148 finska (Reserverar mig för att jag kan minnas lite fel här)
Tack för svar, missade bilden på det stora kvittot, kommer här.

7195 finska mark, kan ju inte var nyinköpet eller? Vet iofs inte vad denna klocka kostade ny 1997. :)

Har mailat uretvintage och frågat varför det stod "service 2016" och om det finns papper på det, med kopia på bilderna i denna tråd.

Senast ändrad:
11-03-97 Tror jag det ska vara :)
Jag skulle bedöma det där som originalkvittot :)
Vill minnas att jag sett en tabell och då var 100 sek -97 ca 148 finska (Reserverar mig för att jag kan minnas lite fel här)

Ja förstås, jag var blind som jag skrev i mitt första inlägg! :)

Ja då är båda dessa kvitton originalkvittot, dvs jag har inte fått något kvitto eller info om servicen som ska vara utförd 2016 enligt annonsen hos uretvintage.

Får se vad dom svarar!

Ja förstås, jag var blind som jag skrev i mitt första inlägg! :)

Ja då är båda dessa kvitton originalkvittot, dvs jag har inte fått något kvitto eller info om servicen som ska vara utförd 2016 enligt annonsen hos uretvintage.

Får se vad dom svarar!

Precis, om Uretvintage hävdar att klockan är nyservad bör de kunna tillhandahålla dokumentation som styrker det - annars är den att betrakta som en klocka med okänd servicehistorik. Blir intressant att se hur detta fortlöper - du har ju två veckors öppet köp så passa på att kolla kraftreserven och gångprecisionen under tiden du inväntar svar från Uretvintage - undvik vatten då det ju är lite oklart när klockan senast fick nya packningar.

Vänligen
Forumets undersköterska

Precis, om Uretvintage hävdar att klockan är nyservad bör de kunna tillhandahålla dokumentation som styrker det - annars är den att betrakta som en klocka med okänd servicehistorik. Blir intressant att se hur detta fortlöper - du har ju två veckors öppet köp så passa på att kolla kraftreserven och gångprecisionen under tiden du inväntar svar från Uretvintage - undvik vatten då det ju är lite oklart när klockan senast fick nya packningar.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för hjälpen, ja ska bli intressant att se vad dom säger.

Har dragit upp klockan nu för några timmar sedan så får vi se hur länge den är igång.

Svar från uretvintage i morse:

"Tack för ditt mail.

Vi fick in denna klocka via en privatperson som ville sälja den till oss. Efter tester upptäckte vi att
den behövde en service och därför skickades klockan till vår egna urmakare som har gjort en full service på
klockan. Den är alltså gjord precis innan den kom upp på sidan :) Så du behöver verkligen inte oroa dig för att
ta klockan på en service den närmaste tiden."

Har skrivit att jag gärna vill ha kvitto eller motsvarande på denna service, inget svar ännu...

Men om deras "egna" urmakare utfört servicen borde det ju inte vara något problem tycker man.

Någon påläst människa här som vet om den svarta vanliga stålversionen av PO:n kommer få några ändringar när de nya kommer? Har för mig att jag sett bilder på det :)

Tillbaka
Topp