• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 370 53.9%
  • Hesalit

Röster: 317 46.1%

• Totala väljare
    687
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    122.8 KB · Visningar: 36
  • image.jpeg
    image.jpeg
    115.9 KB · Visningar: 33
Hej!
Är väldigt ny här och i startgroparna att äntligen införskaffa den klocka jag kärat ner mig i sedan en tid tillbaks, Omega PO GMT (Blå/Orange).
Läst lite recensioner här på forumet och fått jättemycket bra information.
Dock undrar jag lite om någon har erfarenhet från denna klocka och dess urverk 8605? Vad jag förstår så bygger det på deras 8500?
Några andra tankar eller erfarenheter från denna klocka som ni kan dela med er av?

Tack på förhand för nybörjartips! :)

AT 8500G i fullsize med blå tavla börjar alltmer kännas som en keeper, denna får nog stanna för gott i samlingen. Vilken dinka ! :)

image.png

Kan inte annat än instämma i klockans förträfflighet, ligger nära till att den köps in av undertecknad också.
Gillar verkligen det där NATOt, precis som annan också redan påpekat, typiskt att det inte var tillgänglig :-/

Kaliber 8500 utgör grunden för de övriga urverken i samma serie och kaliber 8605 med GMT-funktion var en av de första varianterna som lanserades. Det håller samma förnämliga kvalitet och tekniska nivå som utgångsmaterialet - så sent som förra veckan klämde jag på en PO GMT "Good Planet" med vacker blå tavla och bezel. Jag hade gärna ägt ett exemplar :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Kaliber 8500 utgör grunden för de övriga urverken i samma serie och kaliber 8605 med GMT-funktion var en av de första varianterna som lanserades. Det håller samma förnämliga kvalitet och tekniska nivå som utgångsmaterialet - så sent som förra veckan klämde jag på en PO GMT "Good Planet" med vacker blå tavla och bezel. Jag hade gärna ägt ett exemplar :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för ditt svar! Hur är servicen på dessa klockor? Hur ofta? Kostnad? Som sagt väldigt ny och planen är att handla hos min lokala återförsäljare men om någon har erfarenheten av att spara pengar genom nätet så är jag också tacksam! :)

Vart åker man närmast i Växjötrakten om man vill titta på Omegaklockor? Någon som har ett bra sortiment hemma.

Vart åker man närmast i Växjötrakten om man vill titta på Omegaklockor? Någon som har ett bra sortiment hemma.

Björkegrens i Kalmar (tänk dock på att dom ristar klockorna, men man kan ju be dom låta bli om man inte vill ha massa sifferkladd) eller Engströms i Jönköping.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för ditt svar! Hur är servicen på dessa klockor? Hur ofta? Kostnad? Som sagt väldigt ny och planen är att handla hos min lokala återförsäljare men om någon har erfarenheten av att spara pengar genom nätet så är jag också tacksam! :)

Omega rekommenderar generellt vart femte år för alla sina mekaniska klockor. Manufakturkalibrarna (kaliber 8500 med syskon) med co-axial gång har dock från början byggts för långa serviceintervaller (långa serviceintervaller och utsökt gångprecision i det långa loppet är ju de två stora fördelarna med tekniken) och kan köras längre än så - tänk dock på att något/några packningsbyten däremellan är att föredra, särskilt om klockan kommer i kontakt med vatten - urverket klarar nog upp till ett årtionde mellan servicarna, men om gummipackningarna gör det är mer tveksamt. Kostnaden är i paritet med vad det kostar att serva andra självuppdragande (automatiska) urverk.

Vänligen
Forumets undersköterska

Hittade den här härligheten. Någon som kan berätta mer om den? Vad jag förstår är det en lady/midsize? Tillverkningsår 1960-1969, kan det stämma?
Tycker den ser härlig ut. Är den en sån där riktig raritet, eller finns det att finna då och då, om man har tur? :)

http://cda.chronomania.net/forum_entry.php?id=4932&PHPSESSID=07cb54cd0dde53ee56dd927624416ae7

Skärmavbild 2016-07-11 kl. 20.57.53.png
Skärmavbild 2016-07-11 kl. 20.58.02.png
Skärmavbild 2016-07-11 kl. 20.58.27.png

Skärmavbild 2016-07-11 kl. 20.58.52.png
Ser ut som den är tillverkad till militära ändamål, inget som jag går igång på men smaken är ju som...

Har kikat lite efter stål-länk till Dynamic (första modellen) som är lite längre. Hittar dock bara 17,5cm vilket är för litet för mig :(
Någon som har tips på vart man ska leta, om det ens finns dvs?

För ca 3-4 år sedan letade jag en hel del utan någon lycka till min Dynamic. Gav upp och köpte ett från HK via eBay. Hyfsad kvalisort för en billig peng. Kan eventuellt ha kvar mejl från säljaren med hans anv.namn om du är intresserad

Är det någon som har beställt den nya 39.5mm planet ocean??

Grymt sugen på att se och testa den....vet man hur hög den är???

Tack! Ja hoppas det stämmer för höjden gör ju mycket för hur bekväm den blir att bära.....ska bli kul att prova den.

Hur gör alla som beställer omegor från utlandet via chrono24? Det börjar klia i fingrarna när en ny smp kostar ca 23 000, vilket är vad folk här hemma vill ha för 2 år gamla.

http://www.rolexforums.com/archive/index.php/t-454633.html
Vet inte hur trovärdig källan är men ca 14mm hög verkar det som, hoppas det stämmer blir typ samma tjocklek som en Aqua Terra.

I tredje generationens PO gör kaliber 8800 och 8801 (med rotor och balansbro i 18k guld) en efterlängtad entré. Samma teknik som i övriga 8500-familjen men hittills tunnast i skaran - just detta gör att den kommer, med visst vemod ska erkännas, ersätta kaliber 2500 som lanserades år 1999 och då var världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tillbaka
Topp