• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Testade Nato samt läder. Mkt mysigt :)
IMG_0676.JPG
IMG_0677.JPG
Ljuvligt djup i klockan! Man får riktiga vibbar av ett gammalt hederligt plexiglas. Tack för bilderna, habegäret blev inte direkt mindre....

Måste säga att den blev väldigt fint balanserad med det natobandet - gillade nog det mer än lädret faktiskt

Vad är egentligen skillnaden mellan omega 8500 och 8900?

Vist, 8900 är har en annan certifiering, men mar man faktiskt bytt några delar mellan dom?!

Vad är egentligen skillnaden mellan omega 8500 och 8900?

Vist, 8900 är har en annan certifiering, men mar man faktiskt bytt några delar mellan dom?!
Vad jag förstår så är väl de tidigare 8500-verken ”väldigt motståndskraftiga mot magnetism” medan 8900 (och kanske sena 8500) är totalt fullkomligt opåverkade. En del delar har väl bytts mot likadana i annat material men de är snarlika urverk. Bättre justeringstoleranser kanske också finns på 8900 men mitt 8500 håller +2/dag vilket är nästan samma som min (nu din!) PO gjorde.

Vad jag förstår så är väl de tidigare 8500-verken ”väldigt motståndskraftiga mot magnetism” medan 8900 (och kanske sena 8500) är totalt fullkomligt opåverkade. En del delar har väl bytts mot likadana i annat material men de är snarlika urverk. Bättre justeringstoleranser kanske också finns på 8900 men mitt 8500 håller +2/dag vilket är nästan samma som min (nu din!) PO gjorde.
Omega säger själva att båda klara 15000 gaus. Typ en lättare magnetröntgen.
Är väll som du säger några bitar bytta till annat material bara.. tidhållningen på 8900 är faktislt avinigt bra!
Inte märk någon skillnad alls på ca 4 månader. Fan vilken underbar klocka det är!
image.jpg

Har nyligen blivit OWG med den!!

Omega säger själva att båda klara 15000 gaus. Typ en lättare magnetröntgen.
Är väll som du säger några bitar bytta till annat material bara.. tidhållningen på 8900 är faktislt avinigt bra!
Inte märk någon skillnad alls på ca 4 månader. Fan vilken underbar klocka det är!
image.jpg

Har nyligen blivit OWG med den!!
Pallade 8500 15,000 gauss ända från introduktionen? Vill minnas att de introducerade verket sen kom special-ATn efter ett tag med ”15,000 gauss”-signeringen. Kan vara ute och cyklar nu men iallafall.

Pallade 8500 15,000 gauss ända från introduktionen? Vill minnas att de introducerade verket sen kom special-ATn efter ett tag med ”15,000 gauss”-signeringen. Kan vara ute och cyklar nu men iallafall.
B6465A59-2BCB-4641-BCF3-FDFD1F41B1C0.jpeg

När man än inne och kollar på omegas hemsida.. kanske endast gäller för den uppdaterad version.

Från början verkar 8508 varit den som pallade magnetism och satt i AT 15000 gauss så du har nog rätt. Men om dom då gjort det till standard, undrar vilka andra bitar dom bytt.
Säkert en liten brygga eller slängt i en till juvel eller nått...

B6465A59-2BCB-4641-BCF3-FDFD1F41B1C0.jpeg

När man än inne och kollar på omegas hemsida.. kanske endast gäller för den uppdaterad version.

Från början verkar 8508 varit den som pallade magnetism och satt i AT 15000 gauss så du har nog rätt. Men om dom då gjort det till standard, undrar vilka andra bitar dom bytt.
Säkert en liten brygga eller slängt i en till juvel eller nått...
Det du markerade var de Master Co-axial-klassade verken, 8500 var inte det från början :)

Här en tidig (1956-57) Omega Ranchero 30mm, tyvärr med fel visare. Jag lyckas inte hitta dom rätta broad arrow-visarna som ska vara på klockan. Den är nu inlämnad till Bukowskis för att säljas på Important timepieces i okt.
Jag hoppas den går hyfsat dyrt så kan jag handla en klocka jag suktar efter, Omega Seamaster 300m, sån som Hebbe här ovan har.

Bilagor

• 56496147-92AA-4823-9C1A-528014AFC01B.jpeg
    56496147-92AA-4823-9C1A-528014AFC01B.jpeg
    227.4 KB · Visningar: 95
Här en tidig (1956-57) Omega Ranchero 30mm, tyvärr med fel visare. Jag lyckas inte hitta dom rätta broad arrow-visarna som ska vara på klockan. Den är nu inlämnad till Bukowskis för att säljas på Important timepieces i okt.
Jag hoppas den går hyfsat dyrt så kan jag handla en klocka jag suktar efter, Omega Seamaster 300m, sån som Hebbe här ovan har.
Ruggigt cool :)

Jag har en SMPc blå (den på min profilbild när detta skrivs) som jag köpte från AD i april 2017. Jag har dock tyckt att den fortar sig lite väl och mätte upp det nu jämfört med en G-Shock med synk mot atomur. På två dygn har den gått +9 spd, alltså totalt +18 sedan i förrgår lunch.

Är det verkligen inom toleransen för COSC? Kommer jag nödgas skicka in den för service?

För mycket för mig. Skulle aldrig finna frid i att ha det så pass off.

På Eriksson ur har dom sagt att klockan kan forta sig i början då den är ny. Och att den går långsammare med tiden...då oljorna stabiliserar sig lite...
COSC är väl -4 till +6 så +18 är lite väl mycket. Eftersom du köpte den för någon månad sen så bör inte service vara vad som krävs, ruckning kanske räcker.

Har levt med diffen, men även roterat en del med andra klockor. Nu tänkte jag dock ta tag i det och få det justerat. Innan jag skickar in till Swatch tänkte jag passa på att mäta igen, så att jag inte säger fel. Har tyvärr inga instrument eller så, men ställde klockan exakt vid 15-tiden igår och nu när jag kollar så går den bara +4 sek. Det är alltså inom COSC och jag antar att jag då inte kan få den justerad på garanti. Möjligt att det tar några månader för oljorna att stabilisera sig, som de säger på Erikssons Ur? Har haft klockan i drygt 5 månader nu.

Är det vanligt att det är så? Det här är min första Omega, och tycker annars man hör om att de håller tiden mycket bättre än så här.

Har levt med diffen, men även roterat en del med andra klockor. Nu tänkte jag dock ta tag i det och få det justerat. Innan jag skickar in till Swatch tänkte jag passa på att mäta igen, så att jag inte säger fel. Har tyvärr inga instrument eller så, men ställde klockan exakt vid 15-tiden igår och nu när jag kollar så går den bara +4 sek. Det är alltså inom COSC och jag antar att jag då inte kan få den justerad på garanti. Möjligt att det tar några månader för oljorna att stabilisera sig, som de säger på Erikssons Ur? Har haft klockan i drygt 5 månader nu.

Är det vanligt att det är så? Det här är min första Omega, och tycker annars man hör om att de håller tiden mycket bättre än så här.
Gör som så att du ställer den ikväll och sedan kollar du vid samma klockslag varje kväll resten av veckan och noterar hur mycket den har fortat sig per dygn. För att få ett grepp om den fortar sig för mycket konstant eller om det kommer och går. Det här med COSC +6 är ju att klockan skall hålla sig konstant inom det och inte bara när den har ett "bra" dygn. Är ju gott om tid kvar på garantin så ingen panik.

Värdefullt också att ha klockan i lite olika positioner under natten, dels liggande, dels på vardera sidan :). Ser du hur den uppför sig under variation.

Tillbaka
Topp