Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I tredje generationens PO gör kaliber 8800 och 8801 (med rotor och balansbro i 18k guld) en efterlängtad entré. Samma teknik som i övriga 8500-familjen men hittills tunnast i skaran - just detta gör att den kommer, med visst vemod ska erkännas, ersätta kaliber 2500 som lanserades år 1999 och då var världens första urverk med co-axial gång i serieproduktion.
Vänligen
Forumets undersköterska
Det vore ju toppensnällt om du hittar
Svar från uretvintage i morse:
"Tack för ditt mail.
Vi fick in denna klocka via en privatperson som ville sälja den till oss. Efter tester upptäckte vi att
den behövde en service och därför skickades klockan till vår egna urmakare som har gjort en full service på
klockan. Den är alltså gjord precis innan den kom upp på sidan Så du behöver verkligen inte oroa dig för att
ta klockan på en service den närmaste tiden."
Har skrivit att jag gärna vill ha kvitto eller motsvarande på denna service, inget svar ännu...
Men om deras "egna" urmakare utfört servicen borde det ju inte vara något problem tycker man.
Gäller det bara GMT varianten som är 14ish mm tjock?
Menar du denna versionen? Var inne hos en lokal AD och fråga om en silver tavla att byta till. För det första gick det inte eftersom klockan skickas till Omega själva och de godkänner inte tavelbyte då detta ändrar någon siffra i referensnumret. Om det hade gått, då? Jo, jag frågade och föll nästan baklänges när de tog reda på priset: 14 500:-.Någon som vet om det går att få tag på/byta tavlor till den förra Aqua Terran med borstad länk och teak-tavla? Uppfattning om pris?
Yes, exakt den versionen. Och trillade jag nästan av stolen också, det var det saftigaste. Då blir det att leta upp rätt klocka från början istället. Tack för svar!Menar du denna versionen? Var inne hos en lokal AD och fråga om en silver tavla att byta till. För det första gick det inte eftersom klockan skickas till Omega själva och de godkänner inte tavelbyte då detta ändrar någon siffra i referensnumret. Om det hade gått, då? Jo, jag frågade och föll nästan baklänges när de tog reda på priset: 14 500:-.
Intressant... Hur tror du man ytterligare uppdaterar SMP'n? Den har ju redan keramik etc och antar att man inte vill ändra den klassiska looken...? Bara gissningar givetvis men nyfiken. Blir den identisk med nytt verk månne?Det blev ingen affär ? Ser att klockan är tillbaka på Uretvintage's hemsida.
Jag vet inte, vi får nog vänta och se. När det gäller just kaliber 8800/8801 finns nästan ingen information och bara några få bilder tillgängliga. Urverket ska ha 35 stenar (mot kaliber 8500 som har 39st) och även en något kortare gångreserv (55 timmar mot kaliber 8500 som har 60). Samma arbetstempo, kiselspiral och antal fjäderhus. Tittar man närmare på de bilder som hittills publicerats ser man att urverket är avgjort tunnare än ett kaliber 8500 (som mäter 5,5mm på höjden) - Omega har ju i flera år pratat om att numera klassiska och välfungerande kaliber 2500 ska fasas ut men man har inte haft något alternativ bland manufakturkalibrarna som ersättare förrän nu (men om kaliber 8800 når ner till ynka 4,1mm på höjden som kaliber 2500 mäter är tveksamt). Det är nog ingen vågad gissning att år 2017 blir det sista produktionsåret för kaliber 2500 och att vi följdaktligen kommer att få se en helt ny SMPc och De Ville Prestige med kaliber 8800 (båda förhoppningsvis med solida boettlock såsom nuvarande versioner med kaliber 2500D då betydelsen av att bibehålla de nätta dimensionerna och inte låta klockorna växa alltför mycket på höjden sannolikt är av hög prioritet).
Vänligen
Forumets undersköterska
Det blev ingen affär ? Ser att klockan är tillbaka på Uretvintage's hemsida.
Tråkigt men så är det tyvärr. Lite trist att man inte kan byta på samma sätt som en Datejust. Fördelen är väl att AT är snygg i alla färgerYes, exakt den versionen. Och trillade jag nästan av stolen också, det var det saftigaste. Då blir det att leta upp rätt klocka från början istället. Tack för svar!
Då får jag med ansluta mig till klubben
Intressant... Hur tror du man ytterligare uppdaterar SMP'n? Den har ju redan keramik etc och antar att man inte vill ändra den klassiska looken...? Bara gissningar givetvis men nyfiken. Blir den identisk med nytt verk månne?
Stort Grattis! Vi börjar bli ganska många nu med AT!Då får jag med ansluta mig till klubben
Vad jag har hört från en av Omegas representanter i Sverige så kommer de köra inhouse i alla modeller inom 2-3 år men att just smp förmodligen inte är den de kommer ändra först. Dock trodde han att inom 2 år kanske den kommer i en uppdaterad version men att den fortfarande ska kunna ligga i pris under tex PO.Jag tippar på att man kommer att eftersträva att behålla dess proportioner och i övrigt blir det nog rätt små förändringar då designen, som är så karaktäristisk för Omega, går tillbaka till lanseringen av 2531.80.00 år 1993 och är alltjämt uppskattad och populär. Men visst vore det trevligt med manufakturkalibrar rakt av, över hela linjen, så förändringen som sådan är väntad och efterlängtad. Vi kan bara hoppas att inte priserna på den nya modellen skjuter iväg alltför mycket uppåt bara.
Grattis, vilken dinka !
Vänligen
Forumets undersköterska
Vad jag har hört från en av Omegas representanter i Sverige så kommer de köra inhouse i alla modeller inom 2-3 år men att just smp förmodligen inte är den de kommer ändra först. Dock trodde han att inom 2 år kanske den kommer i en uppdaterad version men att den fortfarande ska kunna ligga i pris under tex PO.
Guld speedyn var otroligt snygg.Av denna trio är det tyvärr bara DSOTM:n som är kvar i samlingen...
Wow! Stort grattis till en fantastiskt fin klocka och den där boxen är så satans vacker!Då får jag med ansluta mig till klubben
Hur gör alla som beställer omegor från utlandet via chrono24? Det börjar klia i fingrarna när en ny smp kostar ca 23 000, vilket är vad folk här hemma vill ha för 2 år gamla.
Utplockad idag från Rob e
Tack! Fin klocka! håller med dig om att svart Smp c är snyggare än blå smp c. Men det roliga är att jag äger båda färgerna Kanske är man först på forumet med att ha en blå och en svart Smp c ?Grattis, vad fin ! Tycker den svarta verkligen överglänser den blå och det hade man ju inte sagt på den gamla goda 2531.80.00-tiden men när det gäller de nya keramiska med kaliber 2500D känns det ju onekligen så.
Kör vidare med min PO 8500 själv på NATO Apollon från @Singular , just denna rem är ju som klippt och skuren för PO'n precis som samma rem fast med röda kanter är som gjord för den svarta SMPc med sin röda Seamaster-text och sekundvisare.
Vänligen
Forumets undersköterska
Det verkar vara folk som tar för givet att man köpt sin Omega för att man inte har råd med en Rolex... Många verkar inte förstå att man kan föredra Omegas design.Varför känns det som om det pågår nån slags häxjakt på Omega? De gnälls på alltifrån LE modeller, parfymer, solglasögon o jag vet inte allt...gnälls det på Rolex blir det ett jäkla liv...?