Jag har ägt 114060 och 116610 och ett GÄNG olika PO 42mm 8500 genom åren och jag kan säga som så, med gedigen bärerfarenhet från båda klockorna att tjockleken är det som PO8500 42mm har emot sig. Den är oproportionerligt tjock i förhållande till diametern på klockan vilket gör den topptung.
Maxilugs gör att de nästan ser lika stora ut men granskar man ordentligt känns PO betydligt mer biffig och "modern", på gott och ont beroende på smak.
Utseendemässigt är de nästan identiska tycker jag när man tittar uppifrån side-by-side men 8500 är mer obalanserad pga tjockleken kontra diametern. 43,5 (den senaste kalibern 8900) är något mer balanserad på nästan samma tjocklek, sprider liksom ut tyngden bättre. Därför många (inkl jag) tyckte 45,5mm PO 8500 var bättre balanserad än 42 också - även om det är en gigantisk klocka.
Håller med.
Båda klockorna är kanon men PO8500 är hästlängder bakom när det gäller komfort och proportioner även om jag är lite anti maxi-lugs.
Hade gärna behållit mina 8500 om det inte varit för att jag alltid efter en tid (när första kärleken lagt sig och vardagen kommer..) blir trött på tjockleken och topptyngden/känslan av att klockan vill åka åt sidorna när man rör sig, simmar, etc.
För övrigt, grattis
@Vincentb till en kanonklocka!