• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 340 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 310 47.7%

  • Totala väljare
    650

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hej!
Tänkte be om lite råd då jag snöat på omega planet ocean. Äger idag ingen riktigt fin klocka (har några seikos) och är sugen på att skaffa en PO, dock vet jag inte om jag vill ha den tidigare modellen 42mm begagnad, eller köpa en ny. Var och kollade på nya i helgen och blev kär i den blå med keramisk tavla.. Är det lika dant med modellen innan (42mm) som har keramisk bezel att den får helt annat liv när det kommer lite ljus i bilden? Tacksam för svar!:omega:
Det är ganska stora skillnader hur förra PO (stål med cal 8500) upplevs mot nya (stål cal 8900). Den förra är mer matt i färgerna än nya. Gillar du nya så kör på bara :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Kul att min var samma som James bond hade i filmen Skyfall. :)
IMG_20180213_221956_262.jpg
IMG_20180213_200123_321.jpg
omega-skyfall-james-bond-watch-magazine-ad-2012-september-rough-CR02.jpg
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Skyfall-Watch-2.jpg
+1
34D0CB60-6FBB-4726-A495-EB6D6329BF69.jpeg
 

Code

AKA Vincent B
Stilig pjäs. Hur upplever du storleken och framför allt tjockleken mot en 114060?
Om jag ska vara helt ärlig bärs den inte mycket större alls jämnfört med 114060 pga 114060:s luggar. 42mm på PO är perfekt. Testat 39.5mm vilket var på alldeles för liten, och 43.5mm liiite för stor. Och 45.5mm blir för stor. Så 42mm gillar jag bäst.:)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Om jag ska vara helt ärlig bärs den inte mycket större alls jämnfört med 114060 pga 114060:s luggar. 42mm på PO är perfekt. Testat 39.5mm vilket var på alldeles för liten, och 43.5mm liiite för stor. Och 45.5mm blir för stor. Så 42mm gillar jag bäst.:)
Kul att man kan tycka olika...de 6 st PO jag har haft tycker jag bärs större...framförallt tjockleken. Sen tycker jag iof inte att man ska jämföra med en Sub...även om jag vet att det många gör.

Kul att du slog till på en PO. Grattis! :)
 

Code

AKA Vincent B
Kul att man kan tycka olika...de 6 st PO jag har haft tycker jag bärs större...framförallt tjockleken. Sen tycker jag iof inte att man ska jämföra med en Sub...även om jag vet att det många gör.

Kul att du slog till på en PO. Grattis! :)

Jo tjockare är den. Men tycker inte den bärs så mkt större ändå. Inte 42:an iallafall..:)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Stilig pjäs. Hur upplever du storleken och framför allt tjockleken mot en 114060?
Jag har ägt 114060 och 116610 och ett GÄNG olika PO 42mm 8500 genom åren och jag kan säga som så, med gedigen bärerfarenhet från båda klockorna att tjockleken är det som PO8500 42mm har emot sig. Den är oproportionerligt tjock i förhållande till diametern på klockan vilket gör den topptung.
Maxilugs gör att de nästan ser lika stora ut men granskar man ordentligt känns PO betydligt mer biffig och "modern", på gott och ont beroende på smak.

42:an bärs väl lika stort eller nästan större än nya 43,5? Pga mycket korta ändlänkar på nya.
Utseendemässigt är de nästan identiska tycker jag när man tittar uppifrån side-by-side men 8500 är mer obalanserad pga tjockleken kontra diametern. 43,5 (den senaste kalibern 8900) är något mer balanserad på nästan samma tjocklek, sprider liksom ut tyngden bättre. Därför många (inkl jag) tyckte 45,5mm PO 8500 var bättre balanserad än 42 också - även om det är en gigantisk klocka.

Kul att man kan tycka olika...de 6 st PO jag har haft tycker jag bärs större...framförallt tjockleken. Sen tycker jag iof inte att man ska jämföra med en Sub...även om jag vet att det många gör.
Håller med.

Båda klockorna är kanon men PO8500 är hästlängder bakom när det gäller komfort och proportioner även om jag är lite anti maxi-lugs.
Hade gärna behållit mina 8500 om det inte varit för att jag alltid efter en tid (när första kärleken lagt sig och vardagen kommer..) blir trött på tjockleken och topptyngden/känslan av att klockan vill åka åt sidorna när man rör sig, simmar, etc.

För övrigt, grattis @Vincentb till en kanonklocka!
 

Code

AKA Vincent B
Jag har ägt 114060 och 116610 och ett GÄNG olika PO 42mm 8500 genom åren och jag kan säga som så, med gedigen bärerfarenhet från båda klockorna att tjockleken är det som PO8500 42mm har emot sig. Den är oproportionerligt tjock i förhållande till diametern på klockan vilket gör den topptung.
Maxilugs gör att de nästan ser lika stora ut men granskar man ordentligt känns PO betydligt mer biffig och "modern", på gott och ont beroende på smak.


Utseendemässigt är de nästan identiska tycker jag när man tittar uppifrån side-by-side men 8500 är mer obalanserad pga tjockleken kontra diametern. 43,5 (den senaste kalibern 8900) är något mer balanserad på nästan samma tjocklek, sprider liksom ut tyngden bättre. Därför många (inkl jag) tyckte 45,5mm PO 8500 var bättre balanserad än 42 också - även om det är en gigantisk klocka.


Håller med.

Båda klockorna är kanon men PO8500 är hästlängder bakom när det gäller komfort och proportioner även om jag är lite anti maxi-lugs.
Hade gärna behållit mina 8500 om det inte varit för att jag alltid efter en tid (när första kärleken lagt sig och vardagen kommer..) blir trött på tjockleken och topptyngden/känslan av att klockan vill åka åt sidorna när man rör sig, simmar, etc.

För övrigt, grattis @Vincentb till en kanonklocka!
Tackar. Kanske bara jag som gillar mer sportigare looken..:)
 

Oggemannen

Breitling
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att köpa en Omega från Watch Gallery i Malmö? Är de pålitliga?
Tacksam för svar!
Jag kan säga såhär:
Jag gick in på deras web valde en "fabriksny klocka med box" som skulle vara "I lager"och klickade "Request For Quote" (typ begär offert/kostnadsförslag på svenska)
Döm om min förvåning när det kommer en orderbekräftelse med bifogad faktura på mail som skall betalas inom 8 dagar.
Klockan hade statusen "used/unworn"
Frakten var 1000 kr med DHL
Leveransen skulle ske efter 3 veckor. Stod på websidan att den fanns i lager.
Mailade tillbaks en dementi och blev genast uppringd från samma oregistrerade mobil som är angiven på websidan.
Han öppnade upp med: - Välkommen till Breitlingklubben!
Han kunde inte prata engelska men hade läst mitt mail där jag påpekat ovanstående.
Han ville bara diskutera frakten men jag menade på att det måste skett ett missförstånd och att han får cancellera "ordern"
Hela bemötandet var respektöst då jag inte beställt något. Han vet inte heller om jag redan har en Bratta. Och har inte en skickat den än.

Sjukt oseriöst och STOR VARNING!!! "- Välkommen till Breitlingklubben!" jo tjena :facepalm:

Screen Shot 2018-02-15 at 15.02.27.png


Screen Shot 2018-02-15 at 15.02.51.png
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Sjukt snygg Omega PO cera gold chrono. Men sjukt stor..:) (Bilder fr www).
 

Bilagor

  • Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Cera-Gold-watch-8.jpg
    Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Cera-Gold-watch-8.jpg
    63.8 KB · Visningar: 1
  • Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Cera-Gold-watch-2.jpg
    Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Cera-Gold-watch-2.jpg
    50 KB · Visningar: 2
  • Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Chronograph-Gold-watchness24.jpg
    Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Chronograph-Gold-watchness24.jpg
    111.8 KB · Visningar: 1

Nicbex

Audemars
2-Faktor
https://shianghorng.blogspot.fi/2015/10/omega-speedmaster-fois.html?m=1

"...worst of all, the Omega’s calibre 1861 has constantly accelerated close to 5 minutes in first twenty four hours then keeps an accurate time which is frankly unacceptable in any terms of time keeping..."

Va..? Kan nån förklara vad menar det? :blackeye:
Jadu, någon som är usel på engelska eller så har hela artikeln gått igenom Google translate. Tror han försöka säga att den istället för att hålla tiden korrekt har snabbat sig med 5 min på ett dygn.
 
Topp