• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 379 53.8%
  • Hesalit

Röster: 326 46.2%

• Totala väljare
    705
Hej igen!

Åter igen en fråga från en nybörjare. :)

Jag tittar även på möjligheten att köpa mig en Speedmaster istället för Seamastern.
Men då går jag mot en helt annan klocka både i utseende och funktion.
Är det något jag bör tänka på eller föredra när jag letar runt efter just Speedmaster?

Tack på förhand!

Hej igen!

Jag tittar även på möjligheten att köpa mig en Speedmaster istället för Seamastern.
Är det något jag bör tänka på eller föredra när jag letar runt efter just Speedmaster?

Tack på förhand!
Båda serierna har ju otaliga modeller. Men när det gäller den Speedmaster Moon watch så är det manuellt uppdrag på den, så du bör vara ok med det. Sen är den mycket större också. Minns inte exakt, men kanske 44 x 50 mm?

Båda serierna har ju otaliga modeller. Men när det gäller den Speedmaster Moon watch så är det manuellt uppdrag på den, så du bör vara ok med det. Sen är den mycket större också. Minns inte exakt, men kanske 44 x 50 mm?
Speedmaster Professional 005 (den absolut vanligaste modellen) är 42mm, l2l typ 48mm :)

Sitter helt okej på mina 17cm, mycket en vanesak :)
C3D34A33-5746-4816-97E6-E9030E92C8AA.jpeg

Hej igen!

Tack på förhand!
HELT annan klocka! Manuellt uppdrag och kronograf med hesalit (plexiglas) och 50 isf 300m WR, jag badar inte med en sådan. En bra Speedmaster Professional får man inte under 25K oavsett ålder. Men en grym klocka med historia och massor av känsla för en i sammanhanget överkomlig peng.

HELT annan klocka! Manuellt uppdrag och kronograf med hesalit (plexiglas) och 50 isf 300m WR, jag badar inte med en sådan. En bra Speedmaster Professional får man inte under 25K oavsett ålder. Men en grym klocka med historia och massor av känsla för en i sammanhanget överkomlig peng.
Men om jag förstått det rätt så blir ”automatic” att den hela tiden ”drar” upp sig själv så länge man använder den? Eller har jag förstått det fel..
Det är väl det jag har märkt lite när jag tittat runt, att man får en lite mer ”riktig” klocka i en Speedmaster. Det är bara så att jag förstår allt rätt innan jag köper en, så att jag sen inte blir missnöjd över något eller missförstått något. :)

Jag vet ju att det kommer att bli en helt annan service på sådana klockor i det långa loppet. Jämförelsevis med Quartz som det kanske blivit på 300:n.

Automatverk har rotor som drar upp den av rörelser, ja. Alla mekaniska verk skall ha service då och då (säg efter 5 år vid daglig användning). En kronograf som Speedmaster har fler delar så service blir dyrare än ett icke kronografverk. Quartz har iofs också rörliga delar som kan behöva service men inte alls lika ofta, man tar ju inte isär hela verket i delar då heller. Betydligt billigare i längden med quartz.

Senast ändrad:
Har nån koll på art nr för omega original gummiband med viklås (säljs separat) till en 2531.80? Kanske även en ungefärlig prisuppgift?

Finns det nån som har eller har haft en De ville hour vision oavsett färg, länk eller ej som kan delge sina erfarenheter,
Skickar med en lånad bild.
orig (1).jpg

Finns det nån som har eller har haft en De ville hour vision oavsett färg, länk eller ej som kan delge sina erfarenheter,
Skickar med en lånad bild.
orig (1).jpg
Tyvärr är jag inte till någon större hjälp då jag bara fick prova den på handleden under en kort stund, men referensen med blå tavla och blått aligatorband var väldigt trevlig, något tunnare och passade utmärkt som dressur. Det enda jag kände spontant var att boetten överlag kändes lite för stor för ett klassiskt "dressur", men som ett något sportigare alterntiv var det en trevlig upplevelse!

Är det möjligen någon Omega expert som har koll på vad som är rimligt att betala för en Seamaster 120 Jacques Mayol i guld?

Dum fråga kanske men finns nya smpc i butik? Har ingen omega ad i närheten. Såg dem inte på uret?
Omegas egna butiker får den först, rimligen bör den dyka upp där i veckorna. Men Sverige får vänta lite. Så var det med AT för ett år sedan iaf, kunde klämma på den i Berlin i mitten på September men hit hade den inte kommit.

Fakes av hög kvalité(eller ja, vad nu kvalité är för fakes) av nya SMP har tydligen kommit, displaybaksida och hela köret.

Så var lite försiktiga ändå!:)

Är själv sugen på nya SMP two tone, gillar skarpt den nya boetten och tavlan. Grymt urverk och roligt med display-back.

Omega har verkligen ryckt upp sig ordentligt med nya SMP. Tror denna blir en klassiker och en vinnare framöver.

Hej, vet inte om detta är rätt tråd att fråga på men gör ett försök.
Jag leter efter mer information om min Omega Seamaster 168.0022, cal 564. Lyckas inte hitta så mycket om dess historia, det som jag läst är att den är lite ovanligare då den är chronomat certifierad "The only vintage Seamaster with a certified chronometer" Stämmer det?
Det ända som kommer upp när jag söker är förstås Constellation, även Omegas vintage sida har knappt någon info.

Om det är någon som vet mer eller kan hänvisa till någon som kan sitta på mer information angående dess historia etc så skulle jag bli väldigt glad :)

Tillbaka
Topp