• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 403 53.8%
  • Hesalit

Röster: 346 46.2%

• Totala väljare
    749
Jo, den här på annonsen kostar över 10 men den ser ut att vara i mkt gott skick. Vet du ngt IM dess urverk? Är de bra? Om man jämför med tex ETA 2892. Vad kan en fullständig service kosta för sådan?
Cal 565 är det väl inget fel på mig veterligen. Finns kanske nått verk av omega som man ska undvika, men jag har aldrig hört något sådant. De är för tiden bra, men ett modernt ETA 2892 är bättre. Servicekostnaden har jag dålig koll på, men runt 3 kanske?

Den där ser ju så bra ut eftersom den är nypolerad. Är det det du vill ha så kör, men hitta en för under 8 iaf...

Cal 565 är det väl inget fel på mig veterligen. Finns kanske nått verk av omega som man ska undvika, men jag har aldrig hört något sådant. De är för tiden bra, men ett modernt ETA 2892 är bättre. Servicekostnaden har jag dålig koll på, men runt 3 kanske?

Den där ser ju så bra ut eftersom den är nypolerad. Är det det du vill ha så kör, men hitta en för under 8 iaf...
Har hört att polerat inte är så bra då man tar bort en hel del med poleringen och då tappar klockan i värde, stämmer det?

Har hört att polerat inte är så bra då man tar bort en hel del med poleringen och då tappar klockan i värde, stämmer det?
Problemet med polering är att med tiden ändrar man boettens form. Exempelvis får man oftare djupare repor på sidan av klockan som är mot handen, och därför blir bandhornen tunnare där än på (oftast) vänstersidan, men framförallt försvinner alla skarpa kanter. Bandhornen på klockan du länkade ska ju vara riktigt kantiga, men när de polerats för mycket blir de runda och mjuka till formen.

Hej,
Jag funderar på att köpa min första riktiga samlar klocka en Omega Seamaster kaliber 267 från 1957 i mkt bra skick. Är det någon som har någon erfarenhet av de? Den verkar ha haft en ägare och original kvittot finns kvar, servad, går bra (ca -15 sek/dag). Vad är rimligt att ge för den?

Kanske den bästa moderna Omegan? :)
0A2DD64A-04AC-4900-861B-85AE19B169EF.jpeg

Hej,
Jag funderar på att köpa min första riktiga samlar klocka en Omega Seamaster kaliber 267 från 1957 i mkt bra skick. Är det någon som har någon erfarenhet av de? Den verkar ha haft en ägare och original kvittot finns kvar, servad, går bra (ca -15 sek/dag). Vad är rimligt att ge för den?
Kanske kolla på vintageavdelningen, men tror det är svårt att säga utan bilder. Mellan tumme och pekfinger gissar jag 6-8k.

Ägaren säger att den är inköpt 2018 hos en antikhandlare och ska vara servad av denne men saknar dokumentation bara inköpskvittot. Vågar man tro på det?
Nä det ska man generellt inte. Inget kvitto så skulle jag bedöma den som oservad och betala därefter.
Vill du verkligen köpa denna klocka, snacka med antikvariet. Han kan ju berätta om han brukar serva klockor han säljer eller inte. Brukar han det och du får bra känsla för säljaren så kan det ju vara värt att lita på honom. En service är trots allt inte så mycket att bli blåst på om klockan tickar fint idag.

Hej
Är ny här på forumet.
Funderar på att köpa mig min första ”fin” klocka och tycker att Aqua Terran är riktigt snygg.
Ni som har koll, hur ofta ska dom ha service och hur mycket går en service på ungefär. Har tänkt att köpa en ”nyare” modell från kanske 2016-2018.
Tack så länge.

Mvh Daniel

Hej
Är ny här på forumet.
Funderar på att köpa mig min första ”fin” klocka och tycker att Aqua Terran är riktigt snygg.
Ni som har koll, hur ofta ska dom ha service och hur mycket går en service på ungefär. Har tänkt att köpa en ”nyare” modell från kanske 2016-2018.
Tack så länge.

Mvh Daniel
Om jag inte minns fel så rekommenderar Omega med Co-Axial verk en service vart 8-11 år och en vanlig service ligger runt 5500kr på stål, och lite mer om det är guld :)

Tack. Vad tror du är en Seamaster cal 267-268 fr 1957 går för? fullservad såklart.
Gillar dessa klassiker och finns en del på auktioner, är nybörjare och vill köpa mig en första klassiker. Är de mer unika än typ Genève från 60-70 talet? Kan de gå upp i värde med tiden? Vet du ngt om själva urverket? Jag vet bara att de går på 17 juveler vilket låter knapert. Men är de kända som bra urverk?

Gillar dessa klassiker och finns en del på auktioner, är nybörjare och vill köpa mig en första klassiker. Är de mer unika än typ Genève från 60-70 talet? Kan de gå upp i värde med tiden? Vet du ngt om själva urverket? Jag vet bara att de går på 17 juveler vilket låter knapert. Men är de kända som bra urverk?

Grejen är ju att det är väldigt varierande på priser beroende på skick samt vilken typ av seamaster det är. Har sett flera gå för 2000:-, andra för högre prisklasser. Klockmodellen är inte unik i sig, men kan ha unika "features " som gör den speciell och mer värdefull (svart urtavla, storlek m.m.).

Urverket kan jag inte svara på, då jag inte har någon aning. Låter någon annan ta det :)

Alltså, värdet lär ju inte gå ner men om de kommer öka markant låter jag vara osagt.

Gällande urverk så är det inte så enkelt som att räkna juveler, Omega har varit ett premiummärke i åtminstone 100 år, med urverk därefter.

Tillbaka
Topp