• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Aldrig ägt en nyare Omega även om de finns många modeller som tilltalar mig. Här är en av mina två vintage som funnits inom familjen sedan nyköp för länge sedan.
Omega Genève dynamic

Bilagor

• IMG_20200314_140632.jpg
    IMG_20200314_140632.jpg
    358 KB · Visningar: 9
  • IMG_20200314_140615.jpg
    IMG_20200314_140615.jpg
    352.7 KB · Visningar: 9
Tack! Har du kännedom om "syftet" med modellen? Mitt band ger en känsla av racing-inspiration, men har ingen aning om det är en del av arvet

Köpte min av en kille i Flatbush, Brooklyn 2004 som hyrt en lokal för att sälja av lite prylar inklusive en hyfsat respektabel Omega samling. Klockorna ville han sälja för att ge plats till lite nya. Hans fru hade givit honom ett ultimatum: ”inga nya klockor kommer in förrän du sålt ett par av de gamla”.

Rätt skön snubbe. Han lät mig lägga en ”deposition” för att kunna ta den till en AD och bekräfta äktheten.
..... men som svar på din fråga. Han beskrev bandet som ett typiskt racing band. Även att mönstret är tidstypiskt för 70-talet och skall vara inspirade av perforeringen i stolen och i bilhandskarna.

För lite historia omkring modellen så har Fratello en artikel:
https://www.fratellowatches.com/omega-geneve-dynamic-watches-from-the-1970s/

Hejsan!
Kul att läsa igenom denna tråd då jag fortfarande är ny inom klockvärlden. Köpte min första riktiga klocka nu i helgen, en DeVille Prestige hos Engströms i Jönköping. Är sjukt nöjd än så länge.
Nån som har nåt bra förslag på vad för band som skulle passa, utöver svart krokodil som sitter på? Både läder och nato är av intresse.
20200317_092514.jpg

Hejsan!
Kul att läsa igenom denna tråd då jag fortfarande är ny inom klockvärlden. Köpte min första riktiga klocka nu i helgen, en DeVille Prestige hos Engströms i Jönköping. Är sjukt nöjd än så länge.
Nån som har nåt bra förslag på vad för band som skulle passa, utöver svart krokodil som sitter på? Både läder och nato är av intresse.
20200317_092514.jpg
Grattis till klockan. Rocka krokodil bandet ett tag till o låt det mjukna. Ett ljusare brunt kan sedan bli snyggt. Inte Nato på den om jag får bestämma :)

Tja!
Har en liten fråga.
Råka ut för en tråkig grej idag, när jag skulle skruva upp helium valven så gick den av. Klockan är från 2018 så finns garanti kvar men går det på garanti?
Eller vad kan de kosta att fixa tro?

Bilagor

• 20200319_215213.jpg
    20200319_215213.jpg
    556.1 KB · Visningar: 6
Hej!
Har en omega seamaster som är från 2018. Idag skulle jag skruva upp helium ventilen och råka ut för en tråkig sak. Den satt lite hårdare än den brukar så tog i lite extra och så fick den av. Skickar med en bild.

Vad tror ni? Kan det gå på garanti? Om det inte gör det vad tror ni man får råka med i kostnad för att fixa det?
20200319_215213.jpg

Svårt att svara på, ett definitivt svår får du bara av en AD men det är möjligt att de vill få det till handhavandefel. Skulle dock tro att det är ganska billigt att åtgärda. Inte för att vara dryg på något sätt men varför brukar du skruva ur heliumventilen? Om du inte jobbar som undervattenssvetsare eller liknande på riktigt stora djup finns det ingen som helst anledning att använda heliumventilen men det låter på dig som att du använder den rätt flitigt? Som sagt, inget illa menat utan jag är mest bara nyfiken och om inte annat kan det vara bra info för andra som hittar till tråden. :)

Dum fråga kanske men det går inte bara att skruva på den igen? Det ser ut som gängorna är synliga

Svårt att svara på, ett definitivt svår får du bara av en AD men det är möjligt att de vill få det till handhavandefel. Skulle dock tro att det är ganska billigt att åtgärda. Inte för att vara dryg på något sätt men varför brukar du skruva ur heliumventilen? Om du inte jobbar som undervattenssvetsare eller liknande på riktigt stora djup finns det ingen som helst anledning att använda heliumventilen men det låter på dig som att du använder den rätt flitigt? Som sagt, inget illa menat utan jag är mest bara nyfiken och om inte annat kan det vara bra info för andra som hittar till tråden. :)
Inga problem HSK! Inte super ofta har ju hänt någon gång.

Så när jag satt i ett möte idag (något uttråkad) så kände jag på den och kände den var lite "fast" så blev det man skulle se varför så gick den av.

• Like
Reactions: HSK
Reklamera. Klart att det ska gå att skruva ut den utan att den går sönder. Reklamationstiden är tre år.
Klockan är fortfarande under garanti vilket vanligtvis ger mer generösa villkor än vad lagen kräver men det är möjligt att de ser det som handhavandefel om man upplever att det går trögt men fortsätter att vrida och dra ändå för att se vad som händer och det resulterar i en trasig klocka. Inte helt självklart åt något håll och det beror lite på hur långt deras goodwill sträcker sig.

(Vid reklamation är det dessutom du som kund som är skyldig att bevisa att det är ett ursprungligt fel om det har gått mer än sex månader)

Klockan är fortfarande under garanti vilket vanligtvis ger mer generösa villkor än vad lagen kräver men det är möjligt att de ser det som handhavandefel om man upplever att det går trögt men fortsätter att vrida och dra ändå för att se vad som händer och det resulterar i en trasig klocka. Inte helt självklart åt något håll och det beror lite på hur långt deras goodwill sträcker sig.

(Vid reklamation är det dessutom du som kund som är skyldig att bevisa att det är ett ursprungligt fel om det har gått mer än sex månader)

Får glida förbi någon ad och kolla vad dom säger.
Tack för hjälpen

Tja!
Har en liten fråga.
Råka ut för en tråkig grej idag, när jag skulle skruva upp helium valven så gick den av. Klockan är från 2018 så finns garanti kvar men går det på garanti?
Eller vad kan de kosta att fixa tro?
Satt du i tryckkammare eller varför skruvar du på den? Men... ja, tycker att det borde kunna bli ett garantiärende.

Någon som ägt nyare Constellation? Jag är ute efter en vattentät dressare gärna i tvåton. Ägt datejust som jag kan sakna ibland men det skulle vara roligt att testa något nytt i dubbel bemärkelse. Skulle även vilja ha lite stenar och då känns Constellation som ett ''prisvärt'' alternativ. Lite inspiration nedan
omega-constellation-co-axial-35-mm-12320352063001-l.png
omega-constellation-co-axial-35-mm-12320352058001-l.png

Tillbaka
Topp