• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Jag gissar också att tvåtonslänken kostar mer än den smakar men tänkte höra med er här först om någon visste, ska höra med Kents Ur om det. Håller med om att stållänken nog inte blir någon hit och gummit är riktigt bra så kanske lägger de tänkta pengarna på något helt annat istället. Tack för svar @Stefan S :)
Kostar mer än den smakar är nog milt uttryckt. Inte samma klocka men jag har en tvåton SMP (nya) på gummi. Samma klocka finns ju på länk och man kan slå upp på hemsidan att den då listar 36200:- mer o_O Då gummi med spänne inte kostar noll så kan man ana att den lösa länken då kostar ännu lite mer. Det här är ju pengar man får en riktigt schysst komplett klocka för.

Omega klockor med lite olika årgångar, 50 år emellan tillverkningsdatumen ;)
657819BF-5860-432D-9D8F-D97711E0A583.jpeg
8A034629-9E90-49BF-9D1B-629A9BD1D74E.jpeg
Många tidlösa design hos Omega måste jag säga. Man kunde tro att dressaren var något nyligen lanserat.

Kostar mer än den smakar är nog milt uttryckt. Inte samma klocka men jag har en tvåton SMP (nya) på gummi. Samma klocka finns ju på länk och man kan slå upp på hemsidan att den då listar 36200:- mer o_O Då gummi med spänne inte kostar noll så kan man ana att den lösa länken då kostar ännu lite mer. Det här är ju pengar man får en riktigt schysst komplett klocka för.
Ja då lägger man hellre de pengarna på en annan komplett klocka än en länk. Ska bli kul att se vad jag får för svar. Återkommer :)

Många tidlösa design hos Omega måste jag säga. Man kunde tro att dressaren var något nyligen lanserat.
Ja designen är det inget fel på. Omega har under mycket lång tid gjort riktigt fina saker. Ta tex Speedmastern, den skiljer sig inte nämnvärt åt mot de äldre. Min är från hösten 2019... Hur många företag kan säga att man byggt med samma utseende i 60 år och man fortfarande säljer bra... Hatten av.

Börjar bli sugen på en Omega Seamaster Diver 300. Ser att rek priset på den nya varianten (
210.30.42.20.01.001)
skiljer sig en hel del från rek priset på den förra generationen? Kan någon med bättre expertis än jag förklara vad som blivit bättre med nya varianten?

Börjar bli sugen på en Omega Seamaster Diver 300. Ser att rek priset på den nya varianten (
210.30.42.20.01.001)
skiljer sig en hel del från rek priset på den förra generationen? Kan någon med bättre expertis än jag förklara vad som blivit bättre med nya varianten?
Urverket är numera helt in-house och byggd på en helt annan plattform. De testas också till jobbigare kriterier med METAS-certifieringen utöver COSC.
Låset till länken har också mikrojustering som inte kräver verktyg för att justera. Tavlan är objektivt svårare att tillverka och också dyrare. Annars är det väl inte så himla mycket.

Urverket är numera helt in-house och byggd på en helt annan plattform. De testas också till jobbigare kriterier med METAS-certifieringen utöver COSC.
Låset till länken har också mikrojustering som inte kräver verktyg för att justera. Tavlan är objektivt svårare att tillverka och också dyrare. Annars är det väl inte så himla mycket.
Öppen safirglasbakboett gör det enklare att skåda det trevligt finishierade verket också!:p

210.30.42.20.01.001)
Är bara slå till på en nästan ny om du inte vill lägga extra pengar på en helt ny.
Finns ofta ute på K&S tex https://klocksnack.se/threads/omega...-jan-2020-obs-38800-bjuder-på-frakten.127930/

• Like
Reactions: HSK
Tack för alla snabba svar!
Visste att jag kunde lita på experterna på KS.
Hur ser serviceintervaller ut? Samma på båda varianterna?
Har även kikat på en nyare Aqua terra.
Hur står sig AT mot Seamaster?
Kanske samma verk idag?

Tack för alla snabba svar!
Visste att jag kunde lita på experterna på KS.
Hur ser serviceintervaller ut? Samma på båda varianterna?
Har även kikat på en nyare Aqua terra.
Hur står sig AT mot Seamaster?
Kanske samma verk idag?
Serviceintervallerna ser väl ungefär likadana ut, om något kan du nog gå lite längre utan service med den nya. I den nya är hela verket gjort kring Co-axial-mekanismen men i den gamla fick man lägga till den mekanismen i ett verk som inte haft det tidigare.

Nya Aqua Terra och Seamaster delar i princip samma urverk. :)

• Like
Reactions: HSK
Hej på er. Skulle behöva lite hjälp. Har en god vän som har ärvt en Omega som han anser vara för liten för honom. Boxen finns men inget cert. Gravyren på baksidan skvallrar om att den är ifrån 1969. Kan någon referensen på denna? Vad skulle ett rimligt värde vara tror ni?
C3F066E7-E973-4F5C-9AF5-4C4F12E1E115.jpeg
581CC3FE-7F27-4305-9649-D05ADE501317.jpeg

Ser inte detta som en recension eller paketöppning, utan lägger den här i Omegatråden för att upplysa likasinnade Omega-nördar att denna klocka ens finns...

För er som älskar Omega Constellation 'Pie Pan' men som jag tycker att den bär för litet med sina 34mm... På 37,5mm exl. krona, så är denna DeVille, som flörtar väldigt tydligt med 50-talets design med sin 12-kantiga 'Pie Pan-tavla' och arrow- (eller kanske mer coffin-) index, ett väldigt bra alternativ!

DeVille Co-Axial Chronometer Ref. 4531.32.00 (cal. 2403, som även sitter i Railmastern) är en limiterad utgåva, av någon anledning endast för Japanska marknaden.
Till skillnad från den betydligt dyrare varianten med boett i vitt guld (ref. 5941.31.31), som enligt mig har fulare visare, plottrig tavla med för mycket text och otillfredsställande tavla då indexen kl. 3 kapas av datum(!), så kan denna modell i stål fås för under mellan 24 & 30k! Det är om man kan hitta en till salu vill säga...

Förutom den fina tavlan, så har den mycket 'fancy lugs' som avslutas på ett alldeles utmärkt sätt vid sidan av boetten (se bilder).

Det enda jag kan anmärka på, förutom att den är så nära 39mm som enligt mig är det ultimata måttet, är väl att de kunde ha skippat de romerska siffrorna och kört på index hela vägen. Men även det blir snyggare och snyggare ju mer jag stirrar på den...

Tilläggas bör att den vackra tavlan är svår att fånga på bild för en amatörfotograf som jag...

Här på blått alligatorband för att matcha den blånerade visaren:
DeVilleBlå.jpg

DeVilleBlå2.jpg

Här på 19mm Omega original BOR. Inte tillverkad för denna modell, men hyffsat bra fit:
DeVilleStål.jpg

DeVilleStål2.jpg

Tack för mig...

Ser inte detta som en recension eller paketöppning, utan lägger den här i Omegatråden för att upplysa likasinnade Omega-nördar att denna klocka ens finns...

För er som älskar Omega Constellation 'Pie Pan' men som jag tycker att den bär för litet med sina 34mm... På 37,5mm exl. krona, så är denna DeVille, som flörtar väldigt tydligt med 50-talets design med sin 12-kantiga 'Pie Pan-tavla' och arrow- (eller kanske mer coffin-) index, ett väldigt bra alternativ!

DeVille Co-Axial Chronometer Ref. 4531.32.00 (cal. 2403, som även sitter i Railmastern) är en limiterad utgåva, av någon anledning endast för Japanska marknaden.
Till skillnad från den betydligt dyrare varianten med boett i vitt guld (ref. 5941.31.31), som enligt mig har fulare visare, plottrig tavla med för mycket text och otillfredsställande tavla då indexen kl. 3 kapas av datum(!), så kan denna modell i stål fås för under mellan 24 & 30k! Det är om man kan hitta en till salu vill säga...

Förutom den fina tavlan, så har den mycket 'fancy lugs' som avslutas på ett alldeles utmärkt sätt vid sidan av boetten (se bilder).

Det enda jag kan anmärka på, förutom att den är så nära 39mm som enligt mig är det ultimata måttet, är väl att de kunde ha skippat de romerska siffrorna och kört på index hela vägen. Men även det blir snyggare och snyggare ju mer jag stirrar på den...

Tilläggas bör att den vackra tavlan är svår att fånga på bild för en amatörfotograf som jag...

Här på blått alligatorband för att matcha den blånerade visaren:
DeVilleBlå.jpg

DeVilleBlå2.jpg

Här på 19mm Omega original BOR. Inte tillverkad för denna modell, men hyffsat bra fit:
DeVilleStål.jpg

DeVilleStål2.jpg

Tack för mig...
Tack för infon, okänd modell för mig iaf. Trevlig klocka! Verket 2403 är vad jag förstår ett 2500 utan datum som förtydligande. Länken på dina bilder vill jag tro inte alls är från Omega, lite sökning ger en Omegalänk enl denna bild.

upload_2020-4-23_13-38-31.jpeg

Tack för infon, okänd modell för mig iaf. Trevlig klocka! Verket 2403 är vad jag förstår ett 2500 utan datum som förtydligande. Länken på dina bilder vill jag tro inte alls är från Omega, lite sökning ger en Omegalänk enl denna bild.

upload_2020-4-23_13-38-31.jpeg

Nä precis. Omega original, men inte tillverkad till denna klocka, som jag skrev :smug:
Den har Omegaloggan på spännen och känns som reko kvalitet. Tämligen använd vintagelänk...

Svar från Bergströms Ur:
Hej. Länken till din klocka kostar 69500:-, ca 1-3v leveranstid. Med vänlig hälsning, /Bergströms Ur Uppsala.
Avdelning det blir ingen länk o_O @Stefan S
Äh! kör :) Man lever ju bara en gång... Allvarligt, vad i helskotta :blackeye:
Kanske skall maila dom och fråga vad en tvåtonslänk till nya SMP kostar? Bara för att uppleva ett sådant svar.
"Tack för svar! Det var kanske liiite mer än jag trodde..."

Edit: har denna klocka men på bara gummi alltså, är ju inte så där överdrivet mycket guld i den länken
upload_2020-4-23_16-17-10.png

Senast ändrad:
Äh! kör :) Man lever ju bara en gång... Allvarligt, vad i helskotta :blackeye:
Kanske skall maila dom och fråga vad en tvåtonslänk till nya SMP kostar? Bara för att uppleva ett sådant svar.
"Tack för svar! Det var kanske liiite mer än jag trodde..."
Haha, ja bara kör :)
Ja jag blev rätt ställd då jag öppnade smset, 69,5k för en länk. Trodde inte i min vildaste så mycket. Helt galet.:banghead:

Fint! Det är nåt extra med en klocka som betyder nåt mer än eventuellt pengavärde.
Ja, visst är det så. Min far var den som ärvde den egentligen. Men han har aldrig haft något intresse av klockor, så jag vart riktigt lycklig över att få ta över denna. Sedan dess ligger Omega mig lite varmare om hjärtat, av någon anledning.

Tillbaka
Topp