• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 328 46.3%

• Totala väljare
    708
Det kan också vara värt att poängtera att typ av låda framgår på Pictogrammet längst ner till vänster. Kommer inte ihåg exakt men det kan vara så att 2 är den röda och 4 trälådan.
Jag googlade och det visade sig att minnet svek. 3 är den röda och 6 är trälådan. Iaf hävdas det så. Jag orkar inte gräva fram mina lådor för att kolla.
Tack! Ah, man lär sig något nytt hela tiden här :)
Det är ju definitivt en av de främsta anledningarna till att hänga här 😀
Tror dessutom att jag läst på Omegaforum att trälådan fanns som option tidigare än då den röda fasades ut. Så årtalet styr inte helt vilken låda det är.

Skumt. Nu får jag kolla mina. Jag har 6 trälådor och en röd.
Den här boxen betecknas med en 1:a :) 28mm AT
2F479746-96AB-421A-BA6F-B6E26E26B3CB.jpeg

Kan säga att bägge mina SMP uttagna 2019 med standard trälåda har en 3:a i vad som mycket riktigt är en symbol för box.
Nu har jag kollat igenom mina och uppenbarligen skall man inte lita på internet 😀
Samtliga mina har också 3. Undrar om 3 då typ betyder "standard box"? Och att det bara var då trälådan inte var standard som det stod 6? Min SMP Chrono är från 2016 då trälådan var vanligt förekommande men har den röda och det står 3. Verkar komplicerat. Krävs nog en djupdykning in på Omegaforum ikväll 😀
Total pudling kan komma...

Nu har jag kollat igenom mina och uppenbarligen skall man inte lita på internet 😀
Samtliga mina har också 3. Undrar om 3 då typ betyder "standard box"? Och att det bara var då trälådan inte var standard som det stod 6? Min SMP Chrono är från 2016 då trälådan var vanligt förekommande men har den röda och det står 3. Verkar komplicerat. Krävs nog en djupdykning in på Omegaforum ikväll 😀
Total pudling kan komma...
Kolla på den vita lådan, dom är märkta med samma symbol och siffra som pictograms. Den till träboxen har en 3:a och den till tjejboxen har en 1:a.
Men jag kan röra till allt fullständigt med att jag har en röd box i en vit låda också märkt "3" :woot: Saknar dock cert till klockan den kom i.
66425260-E94E-42C1-A10E-2B9D52C0059A.jpeg

Kolla på den vita lådan, dom är märkta med samma symbol och siffra som pictograms. Den till träboxen har en 3:a och den till tjejboxen har en 1:a.
Men jag kan röra till allt fullständigt med att jag har en röd box i en vit låda också märkt "3" :woot: Saknar dock cert till klockan den kom i.

är den röda i syntetläder eller äkta vara?

Min nuvarande dubbel. Saknar en kronograf, kanske skulle köpa en speedy igen!

och jag är lite sugen på att byta ut gamlingen mot en annan gamling. Men jag gillar måttet (38mm) - vad kan jag söka efter för att få något liknande? Men då automat.

tack!

28162520-9C1E-434B-B9BD-29DCEF333C30.jpeg

Senast ändrad:
Glömde ju kommentera den.... Det kan väl knappast vara en standardlåda? Ens för ett damur? Måste kolla Speedyns låda efter middagen 😀
Vi har iaf fått rätt box enl pictograms och här en Deville damstorlek i likadan. Mer än så här kan jag inte reda ut det. Har iaf nu förstått att "3" är icke modellspecifik standardbox som tidigare var röd och sen blev större i trä, för herrur skall kanske tilläggas...

i 1610213987679.png

Vi har iaf fått rätt box enl pictograms och här en Deville damstorlek i likadan. Mer än så här kan jag inte reda ut det. Har iaf nu förstått att "3" är icke modellspecifik standardbox som tidigare var röd och sen blev större i trä, för herrur skall kanske tilläggas...

i 1610213987679.png
Hittade den här som sägs vara från 2006. Den förklarar iaf delar.
Screenshot_2021-01-09-19-59-27-012.jpeg

Till syveende och sidst så är det väl bara så att så länge som pictogram och låda matchar så är allt ok. Om man nu inte skulle få en 2021-klocka med röd box. Då har man allt fått en gammal box.

Hittade den här som sägs vara från 2006. Den förklarar iaf delar.
Screenshot_2021-01-09-19-59-27-012.jpeg

Till syveende och sidst så är det väl bara så att så länge som pictogram och låda matchar så är allt ok. Om man nu inte skulle få en 2021-klocka med röd box. Då har man allt fått en gammal box.
Längre kommer vi nog inte. Hel del nörderi här, det var lärorikt för min del iaf 👍

Hej på er,

Hyggligt ny här och vet inte om det här är rätt tråd, har testat lyckan på andra håll här men inte riktigt fått svar. Vet någon kunnig Omega-själ vad detta kan vara för modell, år den är producerad och eventuellt värde? Framförallt vilken modell det är, eftersom den inte har en på urtavlan som många andra. Jag har ärvt den och använt den själv i många år. Jag gissar att den är från 1955-60 någonstans. Den är manuell, 18k och går väldigt fint. Jag har inte lämnat den till urmakare för att öppna och se, så jag chansar här först och främst. Tack på förhand!
IMG_6802.jpg
IMG_6799.jpg
IMG_6801.jpg

Var hos AD idag för att titta på en klocka åt sambon. Jag fastnade för en 34 mm Aqua Terra med diamantindex. I skylten stod 78 000 kr men säljaren erbjöd mig att köpa den för 58 400 kr utan att jag varken prutade eller ifrågasatte priset. Är dessa en hyllvärmare av sådan rang att AD lämnar 25% rabatt rakt upp och ned?

Var hos AD idag för att titta på en klocka åt sambon. Jag fastnade för en 34 mm Aqua Terra med diamantindex. I skylten stod 78 000 kr men säljaren erbjöd mig att köpa den för 58 400 kr utan att jag varken prutade eller ifrågasatte priset. Är dessa en hyllvärmare av sådan rang att AD lämnar 25% rabatt rakt upp och ned?
Krons rear ut bl a tre 34mm AT, kanske någon som faller i smaken? Jo, det som hamnar här är ju hyllvärmare. Speedy Moonphase har lockat för egen del

Hej!
Ska snart få min efterlängtade Seamaster, så fort den har fått sig en service :)
Nu är det så att jag verkligen älskar vintagestuket! Min fråga är, hur är bästa sätt att få lumen vintage gula?
Det jag vet är bl.a kaffe eller så kan man lägga in tavla in i en ugnen.
har ni någon ett annat tips eller förslag?
D4DF7C74-5B3D-4CF3-884D-2E32DD22CCDE.jpeg
31F66BDE-C53A-4B06-9D4A-41FC62CB1FDD.jpeg
8A6F0183-72CB-4D82-877A-4D04F97B94C9.jpeg

Hej!
Ska snart få min efterlängtade Seamaster, så fort den har fått sig en service :)
Nu är det så att jag verkligen älskar vintagestuket! Min fråga är, hur är bästa sätt att få lumen vintage gula?
Det jag vet är bl.a kaffe eller så kan man lägga in tavla in i en ugnen.
har ni någon ett annat tips eller förslag?
D4DF7C74-5B3D-4CF3-884D-2E32DD22CCDE.jpeg
31F66BDE-C53A-4B06-9D4A-41FC62CB1FDD.jpeg
8A6F0183-72CB-4D82-877A-4D04F97B94C9.jpeg

Inte ska du härja med den där? Lite synd tycker jag men det är ju din klocka. Jag hade låtit tiden och idogt användande sätta sin prägel istället.

• Like
Reactions: Man
Hoppas det här blir rätt tråd.

Har en gammal Omega (typ 60 tal) som jag skulle vilja få servad. Vart bör man vända sig i Malmö området?

Google är inte helt idealt. Får i princip upp 20 tips om Huke och deras sida är sådär hjälpsam.

Tillbaka
Topp