• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Hej. Jag har smala handleder och tyckte 43,5 satt bra i början. Efter tre månader tyckte jag att den kändes klumpig. Jag bytte då till en 39,5 mm och nu är jag nöjd. Sitter mycket bra.

Går själv och funderar på inköp, men för min del styrs valet lite av övriga klockor i samlingen. Jag har redan en svart Seamaster av förra generationen och en Speedy 005, så skulle vilja ha en med lite färg denna gång. Därmed lutar jag åt den blå. Den blå med blått gummi skulle vara en riktigt fin klocka i sommar!
Är inne på samma. Har SKX, Speedmaster osv i svart. Blir nog blå.
Ska du inte satsa på länk? Personligen gillar jag länk och köper i princip alltid med det. Totalpriset brukar blir bättre om man köper klockan med länk och kompletterar med annat.

tjenare gänget

jag är på klockjakt och väljer mellan två väldigt olika klockor. Tudor black bay och Omega Planet Ocean 45.5mm :p

jag är dock rädd att Planet Ocean Xl blir för stor. någon som ägt denna? bär den mindre än vad den är? eller den är bara jättestor? ;)
Inte riktigt samma sak men du kanske kan få lite tips från denna tråd? ☺️

Dark side
IMG_20210309_075516_Bokeh__01.jpg

Grabbar jag står inför ett val. Jag måste bara ha gröna Aqua Terran och eftersom att inga begagnade finns worldwide så är det alternativet bara att köpa ny. Då är frågan:

Köpa från säljare från C24 för 44500kr? (Inkl frakt)

Uret för 46000kr.

AD och försöka pruta ner från 60 till under 50 iaf.

Vad säger ni? Är det värt att lägga dom tusingarna extra?
Sen på svar nu men skulle köra på AD men vet inte hur mycket rabatt man kan få längre. För några år sedan nämndes här på KS 25% rabatt på Omega som praxis, detta från när Rob Engström hade December-Rea men den procentsatsen tror jag är svårare att få idag.

Jaha...jag började så smått fundera på att skaffa en Omega. Min inställning har alltid varit att skaffa en FOIS eller 005 då man är lite av en flyg- och rymdnörd. Men samtidigt en sucker för tradition och historia. Men i mitt jobb använder jag faktiskt tidtagning och datum varje dag. Alltså en daglig beater med datum och tidtagning...Så kanske en Speedmaster date? Fast PO har ju alltid tilltalat mig på något sätt. Merde! Var kan man få råd och inspiration? KS Officiella Omegatråden såklart...nu har jag plöjt alla 8140 inlägg. Och jag bestämde mig för att hitta en Seamaster Chronograf med gamla vågmönstret på urtavlan.

Nu har den suttit på armen i några dagar och jag fattar inte varför jag aldrig haft en tidigare. Jag är helt förälskad. Utseendet. Känslan. Länken. Knäppet i pusher-knapparna. Tyngden. Jag kan inte sluta pilla och glo på klockan. Total kärlek. Nu måste jag bara köpa en Speedy, vit SMPc, x33, z33...

IMG_2764.jpeg

-Endast Speedy av klockorna nedan som är i mitt ägo idag.

De andra Seamasters har varit klockor som jag ville uppleva och testa ”på riktigt”. Nu långt efteråt känner jag att det hade blivit en fantastisk trio att ha dem ihop.

Kanske köper jag en Seamaster vintage igen och en SMPC enligt nedan.

Jag har provat den nya. Otroligt fin, men storleken på Seamastern nedan passar bättre för mig.
:omega:

06E0ED62-FD8E-4831-AFE1-14B3FEDDCB85.jpeg

30A614B7-CB9F-4652-827A-5533086B75D0.jpeg

Hej!
Dags för mina Speedmasters att få syskon i form av en ny Seamaster 300. Dels vill jag ha en dykare till och jag tycker det nya ar-behandlade glaset verkar fantastiskt plus att jag tycker det är roligt att de tagit tillbaka vågorna på urtavlan.
Frågan är nu:
Skall det bli en svart, blå eller silver!?
Länk är givet, men kan inte bestämma mig för färg. Alla är snygga, men har nog valt bort vit. Har en svart SKX plus Speedys, så det blir lite dubbelt med svart. Silver säger många är riktigt snygg i olika ljus.
Hjälp! Tar gärna emot tips från er som har nya modellen!
Tack på förhand.
4ACBA05C-199E-42B1-BD99-AFCE94F3C9F3.png
Jag lägger min röst på silver!!!

Håller med, riktig skitklocka! Sälj den billigt till mig så slipper du gå omkring med åbäket! 😉

Nä, men skämt åsido, kanske helt enkelt är fel modell för dig? Alla har vi olika saker som får hjärtat att klappa lite extra.

Min är en keeper, fantastisk all-rounder, stilren och "enkel" med en grym tavla!
Jag ät inne på samma spår.
man vet inte vad man vill ha för än man vet vad man vill ha. 🤣
personligen har jag alltid varit lite gubbig till sinnet vilket som gör att jag drar mig till vintage.
även historiska klockor som månklockan får det att vattnas i munnen på mig.
mitt tipps är att läsa kring olika modeller/märken och bekanta sig med deras historia, det fick min kompas att bli lite tydligare.

annars otroligt fin klocka som jag gladeligen tar ifrån dig billigt jag också 🤣

Jaha...jag började så smått fundera på att skaffa en Omega. Min inställning har alltid varit att skaffa en FOIS eller 005 då man är lite av en flyg- och rymdnörd. Men samtidigt en sucker för tradition och historia. Men i mitt jobb använder jag faktiskt tidtagning och datum varje dag. Alltså en daglig beater med datum och tidtagning...Så kanske en Speedmaster date? Fast PO har ju alltid tilltalat mig på något sätt. Merde! Var kan man få råd och inspiration? KS Officiella Omegatråden såklart...nu har jag plöjt alla 8140 inlägg. Och jag bestämde mig för att hitta en Seamaster Chronograf med gamla vågmönstret på urtavlan.

Nu har den suttit på armen i några dagar och jag fattar inte varför jag aldrig haft en tidigare. Jag är helt förälskad. Utseendet. Känslan. Länken. Knäppet i pusher-knapparna. Tyngden. Jag kan inte sluta pilla och glo på klockan. Total kärlek. Nu måste jag bara köpa en Speedy, vit SMPc, x33, z33...

IMG_2764.jpeg
Om du använder tidtagningen varje dag som du skriver, skulle jag inte tagit en med tidtagningsknappar med skruv (dykare). Blir irriterande att loss dessa skruvar varje gång du skall ta tid.
Sedan sliter det på kronografverket (av de typer som sitter i dessa) att köras mycket och de är ganska dyra att serva så jag hade nog övervägt något annat sätt att ta tiden än med att använda dem "professionellt" dagligen. Behöver du bara ta tiden "på ett ungefär" är ju en dykarbezel ofta tillräckligt annars.

Om du använder tidtagningen varje dag som du skriver, skulle jag inte tagit en med tidtagningsknappar med skruv (dykare). Blir irriterande att loss dessa skruvar varje gång du skall ta tid.
Sedan sliter det på kronografverket (av de typer som sitter i dessa) att köras mycket och de är ganska dyra att serva så jag hade nog övervägt något annat sätt att ta tiden än med att använda dem "professionellt" dagligen. Behöver du bara ta tiden "på ett ungefär" är ju en dykarbezel ofta tillräckligt annars.

Vilka Omega-kronografer har skruvade knappar? De nuvarande Seamaster Diver och Planet ocean har det inte. Det ser ut att vara skruvade "kragar", men det är bara dekoration. Knapparna går att trycka på även under vatten utan risk.

Skruvade knappar skulle driva mig till vansinne och är för mig en showstopper hos Rolex Daytona.

Har du några fakta kring hur det sliter att använda kronografen? Jag tänker att klockor är till för att användas och använder kronografen flera gånger om dagen för att ta tid på tebryggning, pastakokning och liknande.

Tusen tack! Just nu är jag med i OWG March (en utmaning där man bara får bära en enda klocka under hela mars) så att den har använts 16 dagar i rad nu. Trots storleken är den galet skön på handleden, definitivt en av de bästa klockorna jag ägt😀
haha nej vad nice! kaxigt val att köra som one-watch-only :D
måste testa att äga en PloProf!

haha nej vad nice! kaxigt val att köra som one-watch-only :D
måste testa att äga en PloProf!
Var faktiskt mest tänkt som en rolig utmaning, men nu när jag väl haft den ett tag har jag blivit helt galen i den☺️
Ja det tycker jag verkligen, du lär inte ångra dig!!

• Like
Reactions: Tom
Tillbaka
Topp