• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Vilka Omega-kronografer har skruvade knappar? De nuvarande Seamaster Diver och Planet ocean har det inte. Det ser ut att vara skruvade "kragar", men det är bara dekoration. Knapparna går att trycka på även under vatten utan risk.

Skruvade knappar skulle driva mig till vansinne och är för mig en showstopper hos Rolex Daytona.

Har du några fakta kring hur det sliter att använda kronografen? Jag tänker att klockor är till för att användas och använder kronografen flera gånger om dagen för att ta tid på
Jag menade väl dykarkronografer med skruvade knappar.
Att kronograffunktionen belastar urverket extra är alldeles givet. Värst är det med påhängsmoduler som i speedmaster reduced, där verket inte ens är gjort för att bära kronograffunktionen men även en cam end lever lösning är det ett visst slitage varje gång den används. Klart att klockor är till för att användas men vore jag t.ex. kock och använde tidtagningen många gånger om dagen skulle jag nog använda något annat, typ digitalt, och inte en mekanisk kronograf då det skulle slita ganska mycket och service på dem är ganska dyrt.

Senast ändrad:
En gammal goding
2277F5F6-E36B-4A32-8985-4A05E8FC3307.jpeg

Om du använder tidtagningen varje dag som du skriver, skulle jag inte tagit en med tidtagningsknappar med skruv (dykare). Blir irriterande att loss dessa skruvar varje gång du skall ta tid.
Sedan sliter det på kronografverket (av de typer som sitter i dessa) att köras mycket och de är ganska dyra att serva så jag hade nog övervägt något annat sätt att ta tiden än med att använda dem "professionellt" dagligen. Behöver du bara ta tiden "på ett ungefär" är ju en dykarbezel ofta tillräckligt annars.
Jag håller med @Quark här ovan. Knapparna är inte skruvade. Det är bara en designgrej på Seamastern. Och att inte använda kronografverket??? Lite som att inte ta bort plasten på nya soffan eller att inte köra med bilen för att det sliter på hjulen...klockan är till för att användas. Och köper man en klocka för 30-40k så förväntar man väl sig att man ska kunna använda den också?

Jag håller med @Quark här ovan. Knapparna är inte skruvade. Det är bara en designgrej på Seamastern. Och att inte använda kronografverket??? Lite som att inte ta bort plasten på nya soffan eller att inte köra med bilen för att det sliter på hjulen...klockan är till för att användas. Och köper man en klocka för 30-40k så förväntar man väl sig att man ska kunna använda den också?
Det verkar som att det beror på vilka urverk som används och hur frekvent man använder kronografen. Se inlägg i dessa trådar från Archer som är certifierad Omega-urmakare:

Det går alltså inte att säga ja eller nej utan att veta vilket urverk som sitter i men oavsett vilket så är det klart att frekvent användning leder till en högre nivå av slitage precis som ditt exempel kring däcken på en bil och liknande. Skadligt? Det beror på vilken modell/vilket urverk det rör sig om. Slitage? Ja, det kommer att uppstå oavsett modell. Det känns väl som en ganska rimlig sammanfattning? ☺️ Att använda den dagligen är nog ingen fara men om man planerar att använda den x antal gånger varenda dag så kan det nog vara en god idé att läsa på lite innan man börjar trycka igång kronografen.

Hej! Är på jakt efter en Aqua Terra och ser lite olika modeller ligga ute. Kan någon beskriva för mig vad skillnaden på co-axial, master co-axial och master chronometer är? I min mening verkar det som att det i fullset bara ingår pictogram och international warranty med master co-axial, men det ingår exempelvis även ett chronometer certificate med den som bara heter co-axial.

Senast ändrad:
Jag menade väl dykarkronografer med skruvade knappar.
Att kronograffunktionen belastar urverket extra är alldeles givet. Värst är det med påhängsmoduler som i speedmaster reduced, där verket inte ens är gjort för att bära kronograffunktionen men även en cam end lever lösning är det ett visst slitage varje gång den används. Klart att klockor är till för att användas men vore jag t.ex. kock och använde tidtagningen många gånger om dagen skulle jag nog använda något annat, typ digitalt, och inte en mekanisk kronograf då det skulle slita ganska mycket och service på dem är ganska dyrt.
OK. Äldre urverk som du beskriver kanske man ska vara försiktig med. Mina kronografer har pelarhjul och vertikalkoppling. Jag hittar inga berättelser om slitage genom flitigt användande av kronograffunktionen hos 9300/9900. Min plan är att köra hårt och se hur det håller.

Vilka Omega-kronografer har skruvade knappar? De nuvarande Seamaster Diver och Planet ocean har det inte. Det ser ut att vara skruvade "kragar", men det är bara dekoration. Knapparna går att trycka på även under vatten utan risk.

Skruvade knappar skulle driva mig till vansinne och är för mig en showstopper hos Rolex Daytona.

Har du några fakta kring hur det sliter att använda kronografen? Jag tänker att klockor är till för att användas och använder kronografen flera gånger om dagen för att ta tid på tebryggning, pastakokning och liknande.

jag undrar också vartifrån faktan kommer kring att det sliter på kronografen. Nu är jag INTE urmakare men känns som att säga att klockor med sekundvisare har väldigt högt slitage... dose not make sense

Läste lite på länken ovan, jag släpper detta nu 😀

”If parts are readily available, they are not super expensive to replace, so although it might add some cost to the service of the watch, if you really enjoy it, that won't be significant. In terms of the watch performance, you are adding load to the wheel train with the chronograph on, so this will lower balance amplitudes and will likely affect timekeeping. It will also cause the watch to stop sooner than it would with the chronograph not running.”

jag undrar också vartifrån faktan kommer kring att det sliter på kronografen. Nu är jag INTE urmakare men känns som att säga att klockor med sekundvisare har väldigt högt slitage... dose not make sense
En sekundvisare är en låg konstant last. En kronograf är en intermittent högre last mer att jämföra med att ibland koppla en tung släpkärra på bilen. Problemet är att man slänger på denna last i farten. Beroende på vilken typ av mekanism det är blir denna plötsliga extralast mer eller mindre ett extra slitage. En påhängsmodul är värst. Verket är naturligtvis gjort för att användas men att använda kronometern många gånger om dagen eller lämnat igång långa tider ger ett extra slitage och verket kommer att behöva servas tidigare. En kronograf är också 30-40% dyrare att serva.
Bara en heads up att vara medveten om. Man använder såklart sin klocka eller bil eller vad det nu är som man vill men som kock eller liknande hade jag definitivt inte använt en dyr mekanisk kronograf som enda dagliga tidtagare.

Senast ändrad:
Hej! Är på jakt efter en Aqua Terra och ser lite olika modeller ligga ute. Kan någon beskriva för mig vad skillnaden på co-axial, master co-axial och master chronometer är? I min mening verkar det som att det i fullset bara ingår pictogram och international warranty med master co-axial, men det ingår exempelvis även ett chronometer certificate med den som bara heter co-axial.
Master Co-Axial är sista utgåvan av 8500-verket som motstår upp till 15K gauss magnetism, dom med bara Co-Axial har en tidigare utgåva av 8500. Master Chronometer är METAS-certifierade, verket döptes om till 8900 och ett mindre verk 8800 infördes i 38mm AT.

Omega slopade kronometercertifikatet för ett antal år sedan. Detta hänger inte ihop med Master Co-Axial men sammanföll väl lite rent tidsmässigt, tre kort blev två alltså. Med METAS infördes ett tredje kort igen, Master Chronometer.

Master Co-Axial är sista utgåvan av 8500-verket som motstår upp till 15K gauss magnetism, dom med bara Co-Axial har en tidigare utgåva av 8500. Master Chronometer är METAS-certifierade, verket döptes om till 8900 och ett mindre verk 8800 infördes i 38mm AT.

Omega slopade kronometercertifikatet för ett antal år sedan. Detta hänger inte ihop med Master Co-Axial men sammanföll väl lite rent tidsmässigt, tre kort blev två alltså. Med METAS infördes ett tredje kort igen, Master Chronometer.
Tack för ditt utförliga svar! Med andra ord är det fördelaktigt att köpa en master co-axial istället för co-axial om priset inte skiljer, om man är ute efter ett verk 8500?

Tack för ditt utförliga svar! Med andra ord är det fördelaktigt att köpa en master co-axial istället för co-axial om priset inte skiljer, om man är ute efter ett verk 8500?
Tja, dom tog bort datumramen och införde polerade mittlänkar med Master Co-Axial och det blev väl den minst eftertraktade utgåvan kanske? Men det är ju en smaksak förstås. Det där med 15K gauss skulle jag inte hänga upp mig på så mycket på, föregångaren om den har kiselspiral är god nog. Men pre-Master är ju äldre och uppnått en ålder när den kanske bör in på service.

Valet mellan Speedmaster och SMPc har nog aldrig vart så tungt som det är i dag.

Bägge är mycket feta....
Svårt val! Du lär bli skitnöjd vilken du än väljer. Vad har du annars i samlingen? Om du mest har dykare hade jag gått på Speedy, men om du har mest kronografer hade jag gått på SMP😃

Tillbaka
Topp