• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Är ingen expert på hublot så lika bra att höra era åsikter.
har blivit erbjuden att byta min omega SMP James Bond Limited edition från 2019 mot en hublot big Bang från 2016, den ska vara som ny.

Vad anses om det, ett bra byte eller ska jag behålla omegan? Har varit sugen att testa hublot ett tag men vet inte om det är riktigt värt det?
länkar till exakt den hubloten som jag blivit erbjuden.

Jag har den större varianten men börjar tvivla på om jag inte skulle tagit 38,5 ändå. Dessa eviga bekymmer...
Ja, när jag köpte den så kunde jag låna en kollegas grå 41:a innan och testa. Med det utseendet blev den stor för mig. Kan tycka att en 36mm kan vara i minsta laget, vilket gör 38,5 till sweet spot för mina 17,5cm.

Ja, när jag köpte den så kunde jag låna en kollegas grå 41:a innan och testa. Med det utseendet blev den stor för mig. Kan tycka att en 36mm kan vara i minsta laget, vilket gör 38,5 till sweet spot för mina 17,5cm.
Jag har själv typ 18,5cm handleder och tyckte min passade perfekt när jag köpte den, nu känner jag däremot att mtp att det är en lite "dressad" modell så skulle jag vilja ha den lite mindre och nättare 😑

Jag har själv typ 18,5cm handleder och tyckte min passade perfekt när jag köpte den, nu känner jag däremot att mtp att det är en lite "dressad" modell så skulle jag vilja ha den lite mindre och nättare 😑
Ja, jag köpte den där (eller snarare efterföljaren utan datumram) i 41,5 sent -15. Efter lite bryderier om att välja storlek och provande så valde jag den större. Med facit i hand skulle jag nog ha valt den mindre. Sen kom nya modellen -17 och lite samma val igen, valde återigen den större men modellen hade minskat lite i storlek och jag valde en sportigare utgåva med gummi. Den var jag väldigt nöjd med och kände aldrig att jag skulle valt den mindre. 18cm handled f ö.

Ni kanske redan känner till den här men när jag fick Mail om den så studsade jag till ordentligt 🤗
3CFB2C33-DE63-47B1-9AD0-574421446799.jpeg

Ja, jag köpte den där (eller snarare efterföljaren utan datumram) i 41,5 sent -15. Efter lite bryderier om att välja storlek och provande så valde jag den större. Med facit i hand skulle jag nog ha valt den mindre. Sen kom nya modellen -17 och lite samma val igen, valde återigen den större men modellen hade minskat lite i storlek och jag valde en sportigare utgåva med gummi. Den var jag väldigt nöjd med och kände aldrig att jag skulle valt den mindre. 18cm handled f ö.
Ja ett gummi eller läder kan ju hjälpa till att lura ögat att uppleva klockan som mindre. Jag körde ett brunt läder på min någon vecka och känslan var absolut bättre men jag kände fortfarande att jag hade velat ha bort ytterligare någon millimeter, Den nya 41an har jag bara provat i butik en snabbis men det var innan jag ägde min skyfall så den kan jag tyvärr inte uttala mig om storleken för jag kommer inte ihåg 😄

Hej!
Jag ska köpa en vintage Seamaster. Jag kollade upp årtalet och den är producerad år 1952. Finns det några speciella tillverkningsår som anses vara mest unika? Är väldigt nyfiken på detta 🙏Är så nöjd med att jag ska köpa klockan!
Hej

Inte någon expert på dessa men tror att det året som är extra intressant är det första (1948?), och att det annars mer hänger på modell och urverk. Personligen är jag svag för Omegas cal. 5xx och T2-variantera (cal. 2xx, manuella) medan andra gillar bumpers. Cal. 6xx verkar äverlag vara minst intressanta, så även för mig.

Det går tretton Seamaster på dussinet så inte svårt att hitta en klocka som passar ens smak. Jag är svag för linnetavlor tex medan andra vill ha svarta. Vit linne tavla med cal. 2xx och 18K boett, där har vi nåt!

Lycka till, du kommer garanterat bli nöjd. Fantastiska klockor som är undervärderade om du frågar mig.

Kolla i länken nedan är mitt tips:

Ni kanske redan känner till den här men när jag fick Mail om den så studsade jag till ordentligt 🤗
3CFB2C33-DE63-47B1-9AD0-574421446799.jpeg

Nu är väl kanske inte guld/brons-varianten aktuell för mig, men den vanliga blåa i stål är ju också grymt fin!

Förra Seamaster 300 testade jag några gånger, men hade lite problem med måtten. Den satt helt enkelt inte så bra. Nu har jag inte lusläst recensionerna, men visst ska den nya ha fått förändrade mått? Törs man gissa/hoppas att den lär sitta lite bättre?

Senast ändrad:
Nu är väl kanske inte guld/brons-varianten aktuell för mig, men den vanliga blåa i stål är ju också grymt fin!

Förra Seamaster 300 testade jag några gånger, men hade lite problem med måtten. Den satt helt enkelt inte så bra. Nu har jag inte lusläst recensionerna, men visst ska den nya ha fått förändrade mått? Törs man gissa/hoppas att den lär sitta lite bättre?
Jag är också väldigt intresserade av nya stålvarianten med blå urtavla.
Precis som du säger har den krympt något lug-to-lug och att bezeln blivit något smalare. Allt som allo ser klockan ut att vara bättre balanserad. Bredden mellan luggarna är dock fortsatt 21mm vilket är småstörigt, men vägs upp av att länken smalnar av till 16mm vid spännet.

Jag är också väldigt intresserade av nya stålvarianten med blå urtavla.
Precis som du säger har den krympt något lug-to-lug och att bezeln blivit något smalare. Allt som allo ser klockan ut att vara bättre balanserad. Bredden mellan luggarna är dock fortsatt 21mm vilket är småstörigt, men vägs upp av att länken smalnar av till 16mm vid spännet.
Blir väl till att testa när den kommer in. Nu har jag iofs varit på g att införskaffa senaste SMP ett tag, vilket gör mig lite kluven. Hur mycket dyrare blir denna tro? Lättare att få en bra deal på en SMP kan jag tänka mig. Väldigt olika klockor dock. Har redan en Speedy 005 och en svart SMP 300.

Blir väl till att testa när den kommer in. Nu har jag iofs varit på g att införskaffa senaste SMP ett tag, vilket gör mig lite kluven. Hur mycket dyrare blir denna tro? Lättare att få en bra deal på en SMP kan jag tänka mig. Väldigt olika klockor dock. Har redan en Speedy 005 och en svart SMP 300.
Listar närmare 14’ mer på 69’ (stål på länk) och initialt kanske mer svårdealad. Jag är också väldigt intresserad men den känns lite dyr, SMP är ju faktiskt det mest prisvärda Omega säljer IMO.

Är riktigt sugen på en seamaster nu när sommaren närmar sig. Behöver lite hjälp med referenserna. Är sugen på den klassiska bondversionen 2531.80.80. Den tillverkades mellan 1993-2006 om jag förstått det hela rätt. 2220.80.00 är med uppdaterat urverk och co-axial, men finns det fler versioner som ser likadana ut? Vill alltså ha 41mm, blå bezel, vågtavla automat samt det röda längst ut på sekundvisaren.

Tack på förhand, och om någon har en passande i fullset och bra skick så hör gärna av er i PM. Glad påsk!

Är riktigt sugen på en seamaster nu när sommaren närmar sig. Behöver lite hjälp med referenserna. Är sugen på den klassiska bondversionen 2531.80.80. Den tillverkades mellan 1993-2006 om jag förstått det hela rätt. 2220.80.00 är med uppdaterat urverk och co-axial, men finns det fler versioner som ser likadana ut? Vill alltså ha 41mm, blå bezel, vågtavla automat samt det röda längst ut på sekundvisaren.

Tack på förhand, och om någon har en passande i fullset och bra skick så hör gärna av er i PM. Glad påsk!
Nej, 2531.80 ersattes av 2220.80 som var med tills SMPc kom 2012.

Hade mer eller mindre bestämt mig för en Tudor BB36, så började jag kika på omega och såg aqua Terra, vilket i mitt tycke är mycket snyggare!
Väldigt få som säljs dock tycker jag, någon som vet varför denna modell inte är "populärare"?

Hade mer eller mindre bestämt mig för en Tudor BB36, så började jag kika på omega och såg aqua Terra, vilket i mitt tycke är mycket snyggare!
Väldigt få som säljs dock tycker jag, någon som vet varför denna modell inte är "populärare"?
Tror nog att det är en ganska populär klocka också. Kanske så pass bra att de inte flippas i samma utsträckning... ;)

Fick en födelsedagspresent i veckan. En seamaster som min morfar köpte 1957. Fullset och org.kvitto. Den har legat i sin låda de senaste 20 åren verkar det som. Försökt hitta mer info om den men då det finns sjukt mycket seamasters är det lite svårt. Är det någon som kan berätta mer om vilket urverk som sitter i? Kan inte heller hitta en likadan urtavla med siffrorna 12 kl 12. De flesta verkar ha en indexering där istället.

Bilagor

• 97A22083-9A4D-40C9-A0AC-7B569655521A.jpeg
    97A22083-9A4D-40C9-A0AC-7B569655521A.jpeg
    761.4 KB · Visningar: 68
  • E33328E7-1FD9-450E-AE86-2E88272691A6.jpeg
    E33328E7-1FD9-450E-AE86-2E88272691A6.jpeg
    842.8 KB · Visningar: 68
Fick en födelsedagspresent i veckan. En seamaster som min morfar köpte 1957. Fullset och org.kvitto. Den har legat i sin låda de senaste 20 åren verkar det som. Försökt hitta mer info om den men då det finns sjukt mycket seamasters är det lite svårt. Är det någon som kan berätta mer om vilket urverk som sitter i? Kan inte heller hitta en likadan urtavla med siffrorna 12 kl 12. De flesta verkar ha en indexering där istället.
Finns en tråd som heter något i stil med ”50-tals omega seamaster” där kan du nog få mer information. Fantastisk klocka förövrigt! 😊

Tillbaka
Topp