• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 381 53.7%
  • Hesalit

Röster: 329 46.3%

• Totala väljare
    710
Jo, så är det. AT fortfarande beställningsbar antar jag men av äldre generation, skulle man stöta på den där AT i en butik så har den nog varit där ett tag och finnas rätt bra förhandlingsutrymme på. Men det finns andra "konstigheter"... vad motiverar att en Speedmaster Racing med 9900 är dyrare än PO chrono ?

Jag håller med i sakfrågan men rent sakligt kan vi inte motivera något pris öht :p

Skickar in en PO i mixen här.
EA2F8681-372B-4420-945D-A31EF6442F12.jpeg

Hej, har en likadan 43,5 mm, bandet skaver vid ena hörnet på klipsen vid handleden, har du något liknande eller sitter bandet perfekt?😊
På min handled fungerar det bra. Däremot provade en vän denna och tyckte det skavde.. så jag har väl haft tur då antar jag.. 💁🏻‍♂️

Hur lång tid efter en Omega helservice ska klockan kunna hålla sig inom COSC? Servicegarantin gäller ju två år med det känns ju spontant tveksam att den vid daglig användning (utan någon yttre påverkan förstås) konstant ska kunna hålla -4/+6 i två år.

Eller? Vad gäller?

Hejhej

Fundera på att köpa en Omega Seamaster 300 kvarts!! runt 2005 ish, vet att det är som att svära i kyrkan här, men om det är någon som har en så undrar jag vilken årsmodell som är typ bäst, om man behöver serva dom, problem dom kan ha osv, tack för svar 😊😊

Bilagor

• 44565435-E06C-4CE3-9F6B-892DA58B50AF.jpeg
    44565435-E06C-4CE3-9F6B-892DA58B50AF.jpeg
    45.2 KB · Visningar: 7
Hejhej

Fundera på att köpa en Omega Seamaster 300 kvarts!! runt 2005 ish, vet att det är som att svära i kyrkan här, men om det är någon som har en så undrar jag vilken årsmodell som är typ bäst, om man behöver serva dom, problem dom kan ha osv, tack för svar 😊😊
Skrev den här genomgången när jag letade:

De behöver inte servas som en mekanisk klocka, man byter batteri när det behövs och eventuellt packningar om man vill vara säker på vattenresistensen. Men om man vill går det att lämna in dem till Omega AD för funktionstest av kvartsverket, samt polering, byte av vridring/visare etc precis som en mekanisk.

Jag är inte medveten om några särskilda problem. Det är en premiumklocka "trots" urverket och ska fungera många år.

Skrev den här genomgången när jag letade:

De behöver inte servas som en mekanisk klocka, man byter batteri när det behövs och eventuellt packningar om man vill vara säker på vattenresistensen. Men om man vill går det att lämna in dem till Omega AD för funktionstest av kvartsverket, samt polering, byte av vridring/visare etc precis som en mekanisk.

Jag är inte medveten om några särskilda problem. Det är en premiumklocka "trots" urverket och ska fungera många år.
tack för svar, vet du hur många år ett kvartsverk kan gå, en 00-05 är ändå en
20-15 år gammal klocka,

En del av de första kvartsklockorna från början av 70-talet går fortfarande. Det är klart att ju äldre de blir desto större är risken att något ska gå sönder, men 40-50 år är nog inte orimligt. Ofta dör de eftersom de blir liggande i någon låda och batteriet börjar läcka. Byter man batteriet regelbundet är risken mindre.

En del av de första kvartsklockorna från början av 70-talet går fortfarande. Det är klart att ju äldre de blir desto större är risken att något ska gå sönder, men 40-50 år är nog inte orimligt. Ofta dör de eftersom de blir liggande i någon låda och batteriet börjar läcka. Byter man batteriet regelbundet är risken mindre.
Ojjj, det va länge, då är det kanske inte helt fel att köpa en 20år gammal kvarts så har den i alla fall minst 15-20 år kvar,,

Såg att det fanns många Seamaster 300 quartz till bra pris på chrono24 från japan , törs man köpa något från Japan och varför är det så billigt just från Japan? Tack för svar 😊

Såg att det fanns många Seamaster 300 quartz till bra pris på chrono24 från japan , törs man köpa något från Japan och varför är det så billigt just från Japan? Tack för svar 😊
Kanske kan bidra lite här, går alldeles utmärkt att köpa från Japan, men som med allt, köp säljaren. Kontakta och be om fler bilder, servicehistorik för att få en känsla om de är seriösa, men har haft väldigt trevlig bemötande med de jag pratat med.

Min erfarenhet är att det finns en hel del Omega att köpa från Japan, men glöm inte att moms tillkommer på priset eftersom det är utanför EU. Så ibland lönar det sig inte, räkna på det.

Kanske kan bidra lite här, går alldeles utmärkt att köpa från Japan, men som med allt, köp säljaren. Kontakta och be om fler bilder, servicehistorik för att få en känsla om de är seriösa, men har haft väldigt trevlig bemötande med de jag pratat med.

Min erfarenhet är att det finns en hel del Omega att köpa från Japan, men glöm inte att moms tillkommer på priset eftersom det är utanför EU. Så ibland lönar det sig inte, räkna på det.
Tack för svar, är det moms på beg klockor också och är det en chansning med moms i tullen eller blir det alltid moms, tack

Tillbaka
Topp